نماینده ولی فقیه در گیلان :

شهید ربانی املشی در طول حیاتش تابع‌ امام (ره) و پیرو انقلاب اسلامی بود

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه آیت الله ربانی همواره جزء پیشگامان و مبارزان بوده است گفت: وی از جمله علما تابع امام خمینی(ره) بود که پس از آیت الله بروجردی، امام(ره) را به‌عنوان مرجع معرفی کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت الله زین العابدین قربانی در همایش ملی و بزرگداشت آیت الله شهید محمد مهدی ربانی املشی با بیان اینکه گیلان مهد عالمان بزرگ است اظهار داشت: استان گیلان همواره مهد زندگی عالمان فاضلی همچون آیت الله لاکانی، آیت الله رودباری، آیت الله ضیابری و آیت الله شهید ربانی املشی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان درباره شخصیت آیت الله ربانی املشی بیان داشت: مرحوم ربانی شخصیتی دین‌دار، متقی و جزء طلاب فاضل صاحب‌نظر و مجتهد حوزه بود و با وجود اینکه اصالتاً گیلانی و املشی است به‌دلیل زندگی در قم، مردم گیلان آشنایی چندانی نسبت به شخصیت ایشان ندارند.

امام جمعه رشت درباره پدر آیت الله ربانی اذعان داشت: پدر وی شیخ ابوالمکارم ربانی املشی از روحانیون صاحب نام و باتقوای املش و دارای شخصیتی متعبد و دین دار بود که در قم، سطحی از دروس حوزه را برای جمعی از طلاب گیلانی و غیرگیلانی تدریس می‌کرد.

وی درباره زندگی شخصی آیت‌الله مرحوم ربانی املشی گفت: مرحوم ربانی در دوران جوانی ارتباط دوستانه و نزدیکی با مرحوم هاشمی رفسنجانی، آیت الله محمد مؤمن، آیت الله حسن طاهری خرم‌آبادی داشت و بخشی از دروس حوزوی خود را نزد حسین طباطبایی بروجردی و امام خمینی (ره) گذراند.

آیت الله قربانی با اشاره به مسئولیت‌های مرحوم ربانی در دوران حیات افزود: وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان عضو شورای نگهبان، شورای انقلاب فرهنگی، خبرگان امت از ناحیه ملت، نماینده مجلس شورای اسلامی و نماینده ویژه امام (ره) برای رسیدگی به مشکلات گیلان در راه خدمت و حفظ دست آوردهای انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه آیت الله ربانی همواره جزء پیشگامان و مبارزان بوده است گفت: وی از جمله علما تابع امام خمینی(ره) بود که پس از آیت الله بروجردی، امام(ره) را به‌عنوان مرجع معرفی کرد و بنا بر دستور امام (ره) جهت روشنگری و ترویج افکار امام راحل به دزفول و شوشتر رفت و در آنجا تبعید شد.

محمدمهدی ربانی رانکوهی معروف به ربانی املشی در سال ۱۳۱۳ شمسی به دنیا آمد. از ۵ سالگی به مکتب‌خانه و پس از ۲ سال به دبستان رفت. پس از آن علوم دینی را آغاز کرد و با ورود به حوزه علمیه قم، از استادان آن دوره بهره برد. با پایان یافتن دوره سطح، در درس‌های خارج سید حسین طباطبایی بروجردی و امام خمینی (ره) شرکت جست.

وی دارای سابقه مبارزه انقلابی در زمان قبل از انقلاب اسلامی بود و پس از انقلاب در سمت‌های گوناگون مانند دادستان کل کشور، عضو شورای نگهبان، نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی و عضویت در مجلس خبرگان اشتغال داشت.

Share