در روزهای داغ ماه رمضان

زبانی ویژه برای آموزش سبک زندگی | «رُز بهشتی» به «پیاده راه» آمد+ تصاویر

نمایشگاه محیطی «رُز بهشتی» که این روزها مهمان پیاده راه فرهنگی رشت است، زبانی ویژه برای آموزش سبک زندگی به مخاطب عام را برگزیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، پیاده راه فرهنگی رشت در روزهای داغ ماه رمضان میزبان نمایشگاهی محیطی با عنوان «رُز یهشتی» – راه زندگی بهشتی- است که به همت ۲۰ نفر از اساتید و طلبه های جوان حوزه علمیه قم و با هدف ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی برپا شده است.

نمایشگاهی متفاوت با تابلوهایی که قصد دارد با زبان هنر با عموم مخاطبان ارتباط برقرار کرده و درباره مشکلاتی که می تواند منجر به پدید آمدن آسیب طلاق در خانواده ها شود، هشدار دهد.

برپایی این نمایشگاه آن هم در اصلی ترین میدان شهر رشت و نوع متفاوت ارتباط گیری آن با مخاطب عام سبب شده تا بازدید کنندگانی از قشرهای مختلف را با خود همراه کند.

نمایشگاهی متفاوت و جذاب

یکی از رهگذرانی که به قصد بازدید از این نمایشگاه در پای یکی از تابلوها توقف کرده به خبرنگار می گوید: نمایشگاه ایده جالبی دارد و کمتر کسی است که پیام های مطرح شده در آن را درک نکند.

این بانوی ۴۸ ساله ادامه می دهد: این روزها که معضل طلاق در جامعه زیاد شده، همه به ویژه جوانان نیاز دارند تا حقایقی درباره زندگی مشترک را بدانند و از مواردی که به اساس خانواده ضربه می زند آگاهی یابند.

وی زبان هنر را زبانی شیرین برای ارتباط گرفتن با مخاطب می داند و تصریح می کند: بیان مسائل مهم نیازمند شیوه های جدید و جذاب است تا به دل مخاطب بنشیند و به نظرم این نمایشگاه توانسته از این عنصر نهایت استفاده را ببرد.

نسل جوان نیازمند آگاهی های بیشتر درباره مهارت های زندگی مشترک

زوج جوانی که تابلوها را یکی پس از دیگری و با دقت از دید گذرانده و درباره محتوای تابلوها با هم گفتگو می کنند نیز به خبرنگار مهر می گویند: بسیاری از زوج های جوان مثل ما نیازمند آگاهی های بیشتر درباره آسیب هایی هستیم که می توانند زندگی مشترک را تهدید کنند.

آنها معتقدند نبود مهارت های لازم در زندگی مشترک در بسیاری از موارد سبب بروز پدیده طلاق می شود و این امر، ضرورت آگاهی بخشی به زوج های جوان و همچنین جوانان آماده ازدواج را بیش از پیش مشخص می کند.

این زوج جوان با بیان اینکه روش های عامه پسند و جذاب تأثیر گذاری بیشتری در انتقال این مفاهیم دارد می گویند: با نسل جوان باید به زبان خودشان صحبت کرد و خیلی نمی توان انتظار داشت که روش های قدیمی و سنتی که جذابیت خود را از دست داده اند بتوانند تأثیر گذار باشند.

پژوهشی دو ساله درباره آسیب های اجتماعی

مدرس حوزه علمیه قم و دبیر ستاد اجرایی نمایشگاه «رُز بهشتی» درباره برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار مهر توضیح می دهد: دغدغه برپایی این نمایشگاه مبتنی بر دغدغه جمعی از اساتید و طلبه های جوان حوزه های علمیه قم و مشهد است که یا شخصا گیلانی بوده و یا در گیلان کار فرهنگی کرده اند.

حجت الاسلام مجید رهنما ادامه می دهد: این نمایشگاه حاصل پژوهشی دو ساله بر روی مسآله خانواده و آسیب هایی که منجر به طلاق می شود است که در نتیجه این پژوهش ۱۵ ریز مساله مهم در بحث خانواده از آن استخراج شده است.

وی می افزاید: این ۱۵ ریز مسأله دستمایه ۱۵ ایستگاه محتوایی در قالب متن، عکس و کاریکاتور شده که در هر ایستگاه بین ۱۵ تا ۴۰ تابلو نوشت قرار گرفته است.

این مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه تابلو نوشت ها در پاسخ به مسائلی است که با پژوهش درباره چالش های خانواده به دست آمده، تصریح می کند: در این نمایشگاه تلاش شده تا شیوه ای جدید و جذاب در کنار تبلیغات سنتی برای ارتباط غیر مستقیم از جایگاه مذهبی با مخاطب ارائه شود و گروه هدف آن مخاطبانی است که کمتر در فضاهای تبلیغی سنتی مذهبی شامل مسجد و هیئت ها حضور پیدا می کنند.

غرفه هایی برای ارائه مشاوره درباره مهارت های زندگی

حجت الاسلام رهنما درباره خدماتی که در جنب این نمایشگاه به بازدید کنندگان نیز ارائه می شود، توضیح می دهد: نمایشگاه «رُز بهشتی» شامل یک ریل نمایشگاهی و تعدادی غرفه است که در این غرفه ها برنامه های متنوعی برای کودکان و خانواده ها ارائه می شود.

وی با اشاره به آغاز فعالیت غرفه های نمایشگاه از ساعت ۱۸ هر روز ادامه می دهد: اجرای برنامه های متنوع و سرگرم کننده برای کودکان، ارائه نرم افزارهای بازی های مناسب برای کودکان به والدین، رصد نمایی کتاب های منتشر شده در حوزه خانواده و غرفه موزه طلاق که به مشکلات و مواردی که منجر به طلاق می شود، می پردازد، از جمله غرفه هایی است که پذیرایی از خانواده ها در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد اجرایی نمایشگاه «رُز بهشتی» همچنین به حضور روحانیان مستقر در این نمایشگاه که به ارائه مشاوره در حوزه های مختلف مذهبی و فرهنگی می پردازند اشاره کرده و می گوید: مهمترین پیامد این حضور، ارتباط چهره به چهره با مخاطبان از سلایق مختلف است.

حجت الاسلام رهنما از پیش بینی بازدید دو هزار نفری مردم طی هر روز از این نمایشگاه و غرفه های دایر در آن خبر می دهد و خاطرنشان می کند: نمایشگاه «رز بهشتی» تا دو روز مانده به پایان ماه مبارک رمضان در محل پیاده راه فرهنگی رشت بر پا است.

میهمانی «رُز بهشتی» که زبانی ویژه در انتقال مفاهیم مربوط به سبک زندگی را به کار برده در پیاده راه فرهنگی شهر رشت در ماهی که موسوم به میهمانی خداست، حرکتی قابل تقدیر بوده و امید آن می رود که این زبان ویژه، تأثیر گذاری مضاعفی بر مخاطب در راستای انتقال آموزش های منطبق بر اصول اسلامی- ایرانی را داشته باشد.

Share