هادی حق‌شناس مطرح کرد؛

دولت باید کابینه جوان‌تر و ریسک‌پذیرتر انتخاب کند | باید سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: «دولت باید کابینه ای جوان تر انتخاب کند که اعضای کابینه جرئت ریسک را نیز داشته باشند. چون بخشی از مشکلاتی که مطرح شد صرفا با تصمیمات عادی قابل حل نیست.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی با اشاره به اولویت های اقتصادی دولت دوازدهم گفت:«دولت دوازدهم در حالی استقرار پیدا می کند که هم شرایط متغیرهای کلان اقتصادی مانند نرخ تورم تحت کنترل دولت است و از طرف دیگر رشد اقتصادی سال ۹۵ برای ورود به سال ۹۶ رشد مناسبی است.»

وی افزود: «از طرف دیگر این دولت دارای تجربه گران بهای مهار تلاطم های اقتصادی در دولت یازدهم که از دولت های قبل به ارث رسیده بوده است، اما مهمترین مشکلات دولت دوازهم کمبود منابع برای بخش های مختلف اقتصاد است. به طوری که در برنامه پنج سال ششم پیش بینی شده است که ۶۵ میلیارد دلار سالانه جذب سرمایه خارجی داشته باشد یا به طور میانگین سالانه ۷۷۰ میلیارد تومان باید جذب سرمایه برای ایجاد اشتغال ۹۵۰ هزار شغل داشته باشد. در حالی که ایجاد ۹۵۰ هزار شغل یا ۷۷۰ میلیارد تومان جذب سرمایه در هیچ یک سنوات گذشته در اقتصاد ایران اتفاق نیفتاده است.»

حق شناس عنوان کرد: «این نشان می دهد که دولت در واقع درگیر یک کار بزرگ است؛ همانطور که برخی از اقتصاددان ها گفتند دولت با ابر چالش ها مانند بیکاری، بجران صندوق های بازنشستگی، بحران آب و محیط زیست و مسائل از این دست درگیر است. طبیعتا در این شرایط دولت باید تصمیمات بهینه بگیرد. در دولت یازدهم با توجه به اینکه شرایط بحرانی در دولت دهم داشتیم دولت کابینه ای را انتخاب کرد که بخش عمده ای از این کابینه ریسک گریز بودند یا به عبارت دیگر در تصمیماتشان ریسک پذیری دیده نشد.»

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: «برنامه دولت یازدهم این بود که هرچه سریع تر کشور را تعادل برساند و از بحران ها سریع تر عبور کند، اما در دولت دوازدهم همانطور که خود رییس جمهور نیز وعده داده است به نظر می رسد دولت باید کابینه ای جوان تر انتخاب کند که اعضای کابینه جرات ریسک را داشته باشند. چون بخشی از مشکلاتی که مطرح شد صرفا با تصمیمات عادی قابل حل نیست. بلکه بخشی از این مشکلات نیاز به تصمیمات ریسک پذیر دارد.»

وی بیان کرد: «از طرف دیگر در داخل کشور منابع قابل توجهی در اختیار مردم و بخش خصوصی است. لذا دولت باید همکارانی را انتخاب کند که توان جذب و هدایت منابع مردم را داشته باشند، یا به عبارت ساده تر مدیرانی باید انتخاب شوند که اعتقاد عمیق به بخش خصوصی داشته باشند و کار را بتوانند به بخش خصوصی واگذار کنند.»

اهتمام بر خصوصی سازی

حق شناس گفت: «در چهار سال گذشته روند خصوصی سازی به یک نوعی در کشور اگر نگوییم متوقف شد اما به کندی انجام شد. شاید دلیل آن این بود که در دولت قبلی به جای خصوصی سازی، کارها به شبه دولتی یا خصولتی ها واگذار شد. دولت از ترس اینکه نکند دوباره شرکت ها به خصولتی ها یا شبه دولتی ها واگذار شود، بخش عمده ای از وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار نکرد.»

وی اضافه کرد: «اگر دولت بتواند مدیران کارآمدی را انتخاب کند که این مدیران بخشی از امور بر زمین مانده اصل ۴۴ را به بخش خصوصی واگذار کند،یا تدبیری بیندیشد که منابع بخش خصوصی به اقتصاد ایران برسد،می توان شاهد تحولات بزرگی در اقتصاد بود.»

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: «در برنامه پنج ساله ششم قرار است سالانه ۶۵ میلیارد دلار منابع جذب اقتصاد ایران شود. نرخ بیکاری تک رقمی شود، سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود و رشد اقتصادی بیش از ۸ درصد داشته باشیم. این برنامه ها صرفا فقط با به کارگیری مدیران کارآمد، عالم، باتجربه و ریسک پذیر است که متاسفانه ما در دوره های مختلف گذشته کمتر از این نعمت مدیران کارآمد و باتجربه استفاده کردیم.»

حق شناس تاکید کرد: «اقتصاد ایران با چالش های بزرگی مواجه است که برای عبور از این چالش ها باید دولت در سطوح مختلف مدیریتی از مدیران کارآمدی استفاده کند که نیاز به آزمون و خطا مجدد نباشد، زیرا دیگر زمان آزمون و خطا گذشته است.»

Share