دوباره ایران، دوباره روحانی

دلایل افزایش رای روحانی در گیلان؛ از سخت‌کوشی استاندار گیلان تا روشنگری رسانه‌ها

خدمات دولت تدبیر و امید در کشور و به‌ خصوص استان گیلان نقش ارزنده و قابل‌توجهی در حفظ آرای روحانی و افزایش آن ایفا کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیست‌ونهم اردیبهشت امسال برگ زرین دیگری از تاریخ پرفراز و نشیب سرزمین ایران رقم خورد. مشارکت مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا نسبت به دوره گذشته با رشد چشمگیری روبرو بود. مشارکتی که قطعاً معلول، علت‌های بسیاری است.

در استان گیلان بیش از ۸۲ درصد از مردم پای صندوق‌های رأی آمدند و حدود ۷۰ درصد از آنان نام حسن روحانی را روی برگه‌های رأی نوشتند که این آمار در مقایسه با سال ۹۲، رشد چشمگیر ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

پیروزی روحانی و افزایش آرای وی درحالی محقق شد که جبهه مخالف وی نسبت به دوره قبل از انسجام بیشتر و پشتیبانی رسانه‌ای گسترده‌تری برخوردار بود که تمام‌ وقت به تخریب دولت یازدهم و عکس نمایی واقعیات و آمارها می‌پرداختند.

به نظر می‌رسد خدمات دولت تدبیر و امید در کشور و به‌ خصوص‌استان گیلان نقش ارزنده و قابل‌توجهی در ابتدا حفظ آرای روحانی و سپس افزایش آن ایفا کرده است.

برای بررسی دقیق‌تر عواملی که موجب تثبیت و افزایش آرای روحانی در استان گیلان شد نیاز است نگاهی هرچند گذرا به ۴ سال دولت تدبیر و امید در گیلان بیندازیم.

تحول اقتصادی
استان گیلان سال‌های گذشته را همراه با پیشرفت‌های چشمگیری در اکثر حوزه‌های اقتصادی و عمرانی پشت سر گذاشت. شاخص‌ها و آمار رسمی بیانگر رشد اقتصادی، افزایش طرح‌های عمرانی، کاهش نرخ بیکاری و کسب رتبه ممتاز این استان در بخش بانکی و پرداخت تسهیلات است.

نرخ بیکاری استان گیلان پیش از دولت یازدهم ۱۶.۵ بود که در سال ۹۵ به ۱۱.۱ کاهش پیدا کرد و مطابق آمار رسمی، گیلان بیست و یکمین استان بیکار در کشور محسوب می‌شود.

همچنین کارگروه رفع موانع تولید گیلان تا پایان سال گذشته بیش از ۴۸۰ مصوبه را تصویب کرده است که‌ بیش ۴۲ درصد آن اجرایی و ۵۰۷ میلیاردتومان‌ تسهیلات رونق تولید از طریق این کارگروه پرداخت‌ شده است که همین امر موجب شد استان گیلان در سال ۹۵ رتبه دوم را از نظر تعداد واحدهای دریافت‌کننده تسهیلات و رتبه سوم کشوری را به لحاظ جذب آن به خود اختصاص دهد.

طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس و با احتساب میانگین دو شاخص مذکور استان گیلان رتبه اول رونق فضای کسب‌وکار را کسب کرد.

اجرای پروژه‌های راهبردی
اجرای پروژه‌های راهبردی و مهمی چون راه‌آهن گیلان و توسعه بندرها استان گیلان یکی دیگر از موفقیت‌های دولت یازدهم در گیلان است.

راه‌آهن رشت-قزوین با تلاش شبانه‌روزی دولت و تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت بندرانزلی به ۱۱ میلیون تن و همچنین بندرآستارا به ۳ میلیون تن افزایش می یابد.

در سال گذشته ۴ سد لاستیکی استان گیلان افتتاح و علاوه بر ۷ سد دیگر از این قبیل دو سد مخزنی پلرود و شفارود به پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۵ درصد به صورت میانگین رسیدند.

همچنین در ۴ سال گذشته بیش از ۷۵۰۰۰ واحد مسکن مهر و مددجویی با اعتباری بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان تحویل مردم شد.

در مجموع ۸۰۰۰ پروژه عمرانی و صنعتی در استان گیلان با اعتباری بالغ بر ۹۷۷۰ میلیارد به اجرا و بهره‌برداری رسید.

افزایش چشمگیر شاخص ها
درصد برخورداری گاز روستایی گیلان از ۶۳ درصد در ابتدای دولت یازدهم به ۹۶ درصد رسد و تا پایان سال ۹۶ گیلان استان سبز اعلام خواهد شد.

همچنین در سال ۹۲ تنها ۴۵ روستای گیلان از اینترنت برخوردار بودند که در طول ۴ سال دولت یازدهم اکنون هزار و ۳۵۶ روستا به این شبکه متصل هستند.

شبکه کابل فیبر نوری از ۶۳۲ کیلومتر به ۸۸۸ کیلومتر ,پهنای باند ورودی از ۲۴ به ۱۳۰,ضریب نفوذ تلفن ثابت از ۴۰ به ۴۵درصد,ضریب نفوذ تلفن همراه از ۸۰ به ۱۱۸ درصد رسید.

در ابتدای دولت شاخص آب شرب روستایی گیلان ۶۴ درصد بود که شتاب یافتن آب‌رسانی روستایی در دولت یازدهم موجب شده که هم‌اکنون حدود هزار و ۷۸۰ روستای این استان از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شوند.

در پایان سال ۹۲ ، طول راه‌های روستایی استان ۷۸۰۰ کیلومتر و ضریب نفوذ آسفالت ۳۹.۵ درصد بود که این میزان با تلاش شبانه‌روزی مسئولان گیلان در پایان سال ۹۵ باوجود مشکلات و محدودیت منابع مالی به حدود ۹۰۰۰ کیلومتر و ضریب نفوذ ۵۱.۵ درصد رسید.

در موردی دیگر تا پایان بهمن‌ماه سال ٩۵ تعداد ١١٨۵٧٨٣ نفر از جمعیت استان مشتمل بر ۵١٠ هزار بیمه شده و مستمری‌بگیر اصلی و ۶٧۵ هزار نفر افراد تبعی در سامانه سازمان تأمین اجتماعی گیلان به ثبت رسید.

در طی چهار سال اخیر ۱۵۶ کیلومتر مدار شبکه انتقال و فوق توزیع استان گیلان در سطوح ولتاژی ۲۳۰و۶۳کیلووات ؛ و فاز دوم بخار نیروگاه پره سر با ظرفیت نامی تولید ۳۲۰ مگاولت آمپر به بهره برداری رسیدند.

حمایت دولت از کشاورزان گیلانی
گیلان استانی است که اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است و تولید محصولات راهبردی مانند چای، برنج، ابریشم،بادام و… منبع اصلی درآمد اکثر گیلانیان محسوب می شود.

محصولاتی که در گذشته به دلیل واردات بی رویه و عدم حمایت از تولیدات داخلی تا مرز نابودی پیش رفت.

یکی از کشاورزان موفق گیلانی در همین مورد به خبرنگار ایلنا گفت: سال‌های پایانی دولت دهم بدترین سال ها برای تولید و کشاورزی در ایران بود. کشاورزان علاوه بر مبارزه با کم آبی، آفات و بلایای طبیعی می‌بایست منتظر فراز و فرودهای ناگهانی قیمت محصولات کشاورزی، واردات بی رویه و عدم حمایت و قیمت گذاری محصولات تولید داخل می بودند.

محمد که به کشت برنج،چای و پرورش ابریشم مشغول است،در ادامه خاطرنشان کرد:دولت گذشته با واردات بی رویه برنج و چای آلوده خارجی کشاورزی گیلان را تا مرز نابودی پیش برد،تا جایی که بسیاری از کشاورزان باغات چای خود را رها و یا نابود کردند و زمین های شالیزار گیلانیان تبدیل طعمه طمع ویلا سازان و سرمایه‌داران شد.

وی افزود:با عدم حمایت از صنعت ابریشم،پرورش کرم ابریشم که می توانست منبع درآمد بسیار خوبی برای کشاورزان گیلانی باشد به فراموشی سپرده شد و بسیاری از باغات پرورش برگ درخت توت به نابودی کشیده شد.

آمارها نشان می دهد با افزایش ۱۰۸ درصدی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در دولت تدبیر و امید در آمد چایکاران در سال ۹۵ با رشد ۲۳۴ درصدی به ۲۳۴ میلیارد تومان رسید که رقمی بی سابقه در تمام ادوار این صنعت بود.

همچنین با تشکیل صندوق حمایت از چای‌کاران،هرساله وام کم بهره و بدون بهره به منظور تجهیز و به زراعی باغات به کشاورزان پرداخت می شود که تاکنون در هیچ دولتی محقق نشده بود.

هم اکنون سرمایه این صندوق بیش از ۴۶ میلیارد است که با پرداخت به موقع و آسان وام های حمایتی موجب شد سال گذشته میزان تولید چای کشور به ۱۳۹ هزار تن برسد.

در صنعت راهبردی برنج دولت موفق شد با اعمال تعرفه بالای واردات در زمان کشت و توزیع برنج واردات را تا ۳۳۳ درصد کاهش دهد و درحالی که این مقدار در سال ۹۲ رقم ۲۳۰۰ میلیون دلار را نشان می داد در پایان سال ۹۵ به ۶۸۹ میلیون دلار تقلیل ببخشد.

همچنین با اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در سطح ۵۰ هزار هکتار از مزارع گیلان، کشت مکانیزه این محصول به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد و برداشت مکانیزه آن به ۷۰ درصد رسید.

علاوه بر این میزان تولید گوشت سفید در گیلان از ۱۱۴ هزار و ۵۳۴ تن در سال ۹۳ به ۱۱۷ هزار تن و گوشت قرمز از ۳۴ هزار تن به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تن در سال ۹۵ رسید.

هم‌اکنون گیلان در تولید محصولاتی مانند چای، فندق با تولید ۱۷ هزار تن، بادام‌زمینی با تولید ۱۰ هزار و ۵۶۲ تن، پیله ابریشم با تولید ۳۹۶ تن، صید صیادی ماهیان استخوانی با تولید ۱۷ هزار تن، صنوبر کاری با تولید بیش از ۵۰ هزار هکتار، گل گاو زبان با تولید ۳۰۱ تن رتبه نخست کشور را دارد.

در زمینه شلتوک با تولید یک میلیون و ۱۶۵ هزار تن، کیوی با تولید ۱۳۳ هزار و ۷۷۹ تن، آبزی پروری با تولید ۵۱ هزار تن، تولید خاویار با تولید ۹۱۰ کیلوگرم، جوجه یکروزه با تولید ۲۹۰ میلیون قطعه در هر دوره رتبه دوم کشور را دارد.

در مجموع محصولات زراعی این استان به یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۵۲۹ تن ، محصولات باغی به ۵۸۴ هزار و ۵۶۲ تن ، محصولات دامی به ۴۶۷ هزار و ۵۰۰ تن و آبزیان به ۶۸ هزار تن در سال رسید.

تحول نظام سلامت در گیلان
هم اکنون از جمعیت ۲.۵ میلیون نفری استان ۱.۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند. ضریب اشغال تخت بیمارستان های دولتی از ۵۱/۶۳ درصد در ابتدای دولت به ۶/۷۳ درصد و تعداد بیمارستان های دولتی از۲۲ به ۲۷ و بیمارستان های خصوصی از ۶ به ۸ بیمارستان رسید.

بیمارستان‌های دولتی شهرستان های رضوانشهر و آستارا با اعتباری بالغ بر ۷۶۰ میلیارد ریال و بیمارستان خصوصی فوق تخصصی پارس با سرمایه گذاری ۱۲۰۰ میلیارد ریال با ۱۸۰ تخت در سال۹۵ به بهره برداری رسیدند. ضمن اینکه در این سال ها ده ها پروژه تکمیل و تجهیز در سایر بیمارستان های گیلان به اجرا درآمد.

دستاوردهای چشمگیر سیاسی و اجتماعی
در ۴ سال دولت تدبیر و امید در گیلان،دو برابر تمام دولت های قبل فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی به رسمیت شناخته شد و سمن ها آزادانه به فعالیت های اجتماعی و سیاسی پرداختند.

همچنین تشکیل اجتماعات سیاسی در دولت یازدهم نسبت به دولت گذشته رشد ۵۰ درصدی را نشان می دهد،علاوه بر اینکه درخواست ثبت سمن ها با ۳۰ درصد رشد همراه بوده است.

برای اولین بار حمایت استاندار گیلان دو بانو به عنوان بخشدار و معاون فرماندار منصوب شدند و همچنین برای اولین بار برای یک بخشدار اهل سنت در شهرستان حکم صادر شد.

همچنین طی سال های گذشته براساس برنامه ریزی جمعیت بی سواد استان از حدود ۳۰۰ هزار نفر به ۱۴ هزار نفررسیده است.

در طول دولت یازدهم تعداد نشریه های دارای مجوز در گیلان به ۱۵۳ و تعداد پایگاه خبری مجاز به ۸۷ عدد افزایش یافت.

حمایت رسانه های شاخص گیلان از دولت
در کنار موارد فوق، رسانه‌ها نقش مهمی در تبین عملکردهای دولت تدبیر و امید در استان گیلان داشتند.رسانه‌هایی که با انتشار مقالات علمی و تحلیلی کوشیدند مسیر درست را پیش روی مردم ترسیم کرده و همگان را به طی آن تشویق کنند.

خبرنگارانی که طعم سانسور، تهدید و اتهامات واهی را در ۸ سال دولت گذشته چشیده بودند و اکنون و با بهبود فضای آزادی بیان به بیان ناگفته‌های خود می‌پرداختند.

بازتاب سخنرانی‌ها و اظهار نظرات اعضای دولت تدبیر و امید، بالأخص استاندار گیلان در رسانه‌های شاخص این استان نقش ارزنده‌ای در آشنایی مردم با دستاوردها و خط فکری دولت تدبیر و امید ایفا کرد.

اقبال مردم از مدیران استانی
اقبال مردم نسبت به مدیران استانی را می‌توان از دیگر دلایل پیروزی ۷۰ درصدی روحانی در گیلان عنوان کرد.

حضور افرادی چون نوبخت و مدیرانی چون محمدعلی نجفی،استاندار گیلان که به دلیل امتناع از ورود به درگیری‌های لفظی و بازی‌های سیاسی و پیگیری شبانه‌روزی مورد اقبال اکثر مردم استان قرار دارد موجب شد تا گیلانیان همواره دید مثبتی به دولت تدبیر امید داشته باشند.

همچنین موفقیت چشمگیر چند فرماندار و حمایت نمایندگان شاخص گیلان از دولت روحانی دلایل خوبی برای حمایت اکثر مردم این استان از روحانی بود.

به‌هرحال‌حسن‌روحانی بار دیگر توسط مردم گیلان و این بار با حمایت ۷۰ درصدی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد و این نشان می‌دهد مردم برخلاف تصور برخی از سیاستمداران بدون توجه به وعده‌ها پوپولیستی و شعارهای رنگ و لعاب‌دار به عملکرد واقعی نامزدها توجه دارند.

عملکرد مثبتی که موجب سرازیر شدن آرای خاکستری به سمت روحانی و پیروزی وی در انتخابات شد.

Share