در مراسم افتتاحیه پیاده‌راه سلیمان‌داراب مطرح شد:

در شان سلیمانداراب نبود که به حال خود رها شود | مردم این منطقه از مسوولین استمداد می خواهند

عباسی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته اقدامات قابل ملاحظه‌ای در رشت صورت گرفته است، افزود: فضاسازی، پارک‌های جدید، پیاده‌روسازی، پل‌های بسیار خوب، حفظ هویت شهری و غیره در مدت اخیر انجام گرفته که نمی‌شود با بی‌انصافی چشم بر آنها بست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، از نکات جالب توجه مراسم افتتاحیه پیاده‌راه سلیمان‌داراب، حضور چهره‌های فرهیخته، نویسندگان و پژوهشگران گیلان بود که تعدادی از آنها در این مراسم به سخنرانی پرداختند.
چهره‌ی نام‌آشنای عرصه‌پژوهش و مردم‌شناس گیلانی، هوشنگ عباسی در این مراسم با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد نوسازی فرهنگی در شهر رشت هستیم که قابل تقدیر و تامل است، گفت: من به سهم خودم از برنامه‌های فرهنگی‌ای که در شهرداری رشت برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، تقدیر و تشکر دارم.
او با اشاره به اینکه آرامگاه پیر بزرگوار و عارف گرانقدری در این محله وجود دارد، گفت: این آرامگاه در تاریخ ۹۵۳ هجری قمری به امر سردارسلطان از مردم ثروتمند که در دوره‌ی شاه‌طهماسب حاکم رشت بود، ساخته شد. در سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۷ محوطه‌ی اطراف سلیمان‌داراب فرودگاه بود و به زمین طیاره شهرت داشت. زمین‌های اطراف آن پوشیده از نیزار و برنجزار بود و در شمال غربی آن درمانگاه مسئولین و بعداً بیمارستان رازی ساخته شد و جنوب غربی آن برای معلولین گیلان به همت دکتر حکیم‌زاده و آرسن میناسیان آسایشگاهی تاسیس شد.
هوشنگ عباسی با اشاره به اینکه سلیمان‌داراب یک مکان پراهمیت است، افزود: از یک حیث ساختمان پژوهشکده گیلان شناسی در اینجا وجود دارد که خیلی از دانشجویان، محققین و پژوهشگران در این مرکز مشغول به فعالیت هستند و برنامه‌های فرهنگی متعددی در اینجا برگزار می‌شود. در شان این منطقه نبود که این محله به حال خود رها شود. از حیث دیگر آرامگاه پیر و عارف قابل احترامی در این آرامگاه قرار دارد. و همچنین بسیاری از بزرگان تاریخ و فرهنگ ما همچون میرزا کوچک‌جنگلی، رهبر پرخروش نهضت جنگل، میرزا حسین‌خان کسمایی، میرزا احمد کسمایی، دایی نمایشی، زنده‌یاد جهانگیر سرتیپ‌پور، استاد فریدون‌نوزاد، استاد جعفرخمامی‌زاده، شیون فومنی، نصرت رحمانی و خیلی‌های دیگر در این آرامگاه دفن هستند و می‌شود گفت که بسیاری از مفاخر گیلان در این آرامگاه غنوده‌اند. و از این بابت این مکان نه تنها برای گیلانیان بلکه برای بسیاری از گردشگرانی که به اینجا می‌آیند بسیار حایزاهمیت است.
او با اشاره به اینکه اولین جمهوری ایران در ۱۶ خرداد در گیلان تاسیس شد، گفت: در ۱۴ خرداد میرزا با شکوه تمام وارد رشت شد و مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفت و در ۱۶ خرداد ۱۲۹۹ اولین جمهوری شورایی در گیلان تاسیس شد. با شهادت میرزاکوچک خان در روز دوشنبه یازدهم آذرماه سال ۱۳۰۰ هجری خورشیدی نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید. هنگامی که میرزا در روستایی به نام خانقاه به شهادت رسید، خالو قربان سرش را از بدنش جدا کرد. تن میرزا را در همان خانقاه دفن کردند و سرش را به عنوان هدیه نزد رضاخان بردند. رضاخان که از سر میرزا ناراحت شده بود، دستور داد سر میرزا را در گورستان حسن‌آباد تهران که الان سازمان آتشنشانی تهران است، دفن کنند. بعد از شهریور ۱۳۲۰ گروهی از آزادیخواهان، سر میرزا را از آنجا آوردند و در همین آرامگاه سلیمان‌داراب دفن کردند و بعد از مدتی بدن بی سر او را هم از خانقاه آوردند و در همین آرامگاه سلیمان‌داراب سر میرزا به تنش رسید.
عباسی با اشاره به اینکه نهضت جنگل نه تنها برای مردم گیلان بلکه برای نهضت‌های آزادیخواه ایران ارزشمند و سودمند بود و درس‌های ارزشمند و تجربیات زیادی به مردم ما داد، گفت: از این نظر میرزا همیشه به عنوان شهید راه حق و آزادیخواه برجسته مورد احترام جامعه ما است.
این پژوهشگر و مردم‌شناس برجسته ادامه داد: کاری که در سلیمان‌داراب انجام شد و امروز شاهد افتتاح آن هستیم، ارزش و اعتبار منطقه را بالا برد. البته طرح دومی هم برای اینجا پیش‌بینی شده است که انشاءالله رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی در زیباسازی این منطقه هم همت خواهند کرد و به زودی شاهد طرح‌های هنری به منظور زیباسازی این منطقه خواهیم بود.

عباسی در ادامه با اشاره به اینکه در دو سال گذشته اقدامات قابل ملاحظه‌ای در رشت صورت گرفته است، افزود: فضاسازی، پارک‌های جدید، پیاده‌روسازی، پل‌های بسیار خوب، حفظ هویت شهری و غیره در مدت اخیر انجام گرفته که نمی‌شود با بی‌انصافی چشم بر آنها بست. از شهر رشت از چندین مسئله‌ی اساسی رنج می‌برد که البته تنها به شهرداری مربوط نیست و امیدواریم که دستگاه‌ها و ادارات دیگر هم به عنوان یک طرح ملی به این مسائل دقت کافی را داشته باشند. یکی از این مسائل رودخانه‌های ما هستند. این دو رودخانه می‌تواند موهبتی برای رشت باشد اما متاسفانه هم خود شهروندان در آلودگی آن نقش داشتند و هم کارخانجات، موسسات و فاضلاب‌ها باعث شدند که این دو رودخانه به عنوان یکی از آلوده‌ترین رودخانه‌ی کشور تبدیل شوند. امیدواریم که در طرح‌ها و برنامه‌های آتی توجه‌ی خاصی به این دو رودخانه و حاشیه‌ی آنها صورت بگیرد. این دو رودخانه سرمایه‌ی خوبی برای جذب توریست و اقتصادی شدن شهر است.
او تاکید کرد: با توجه به اینکه دکتر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، گیلانی هستند، جا دارد این رودخانه به عنوان طرح ملی، لایحه‌ای به دولت داده شود تا در این مورد تمهیدات لازم صورت بگیرد. امیدوارم عزیزان ما در شورای شهر توجهات لازم را داشته باشند و نهادهای دیگر هم در این زمینه خود را مسئول بدانند و برای احیای رودخانه‌های رشت تمام تلاش و توان خود را بکار بگیرند.
عباسی با اشاره به تراکم بالای شهر رشت به عنوان دیگر معضل اساسی شهر رشت، گفت: امیدوارم شهرداری و نهادهای دیگر در این خصوص برنامه‌ریزی لازم را داشته و تمهیداتی را اتخاذ کنند. ضمن اینکه توسعه حمل و نقل عمومی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد که جا دارد شهرداری به این حوزه توجه بیشتری داشته باشد.
هوشنگ عباسی در پایان تصریح کرد: به تمام کسانی که به رشت عزیز خدمت می‌کنند و با اندیشه‌های نو خواهان بهسازی و مدرن‌سازی شهر هستند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که در اهداف خودشان موفق باشند.

اقداماتی که در رشت شاهد هستیم، گویای درک عمیق مسئولین شهری ما نسبت به مقوله شهر است

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی در مراسم افتتاحیه پیاده‌راه سلیمان‌داراب گفت: یکی از آرزوهای من این بود که این روز بزرگ اتفاق بیفتد. خرسندم که به توفیق الهی و به همت و پایمردی فرزند عزیز گیلان‌زمین، دکتر ثابت‌قدم این اتفاق امروز به منصه ظهور رسید.
دکتر هاشم موسوی افزود: در دیداری که با آقای دکتر ثابت‌قدم داشتیم از ایشان خواستیم که اولاً کسبه و دستفروشان این منطقه را ساماندهی کنند که ایشان با بزرگواری این کار را خیلی سریع انجام داد. و یکی دیگر از آرزوهای دیگر ما این بود که بعد از کار بزرگی که در خیابان‌های شهر رشت و در میدان شهرداری انجام شد، این منطقه هم که بنا به دلایل زیادی از مناطق پراستعداد است، زیباسازی و پیاده‌راه‌سازی شود که به همت والای شهردار رشت امروز این اتفاق افتاد.
او با اشاره به اینکه در ایران هیچ پژوهشکده‌ی استان‌شناسی نیست، افزود: امروز با افتخار می‌توانم بگویم که این پژوهشکده تنها پژوهشکده استان‌شناسی کشور است که زیر نظر وزارت علوم و با امتیاز وزارت علوم مشغول فعالیت‌های فرهنگی و شناخت فرهنگ گیلان است.
این جامعه‌شناس با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های جامعه امروز و جهان مدرن تنهایی است، گفت: همانطور که می‌دانید امروزه روابط اجتماعی یک مقداری سست و کمرنگ شده است. فرد وقتی تنها می‌شود و مناسبات اجتماعی نداشته باشد، منزوی و گوشه گیر می‌شود. آدم‌عای گوشه گیر و منزوی تمام شهر را در معرض خطر قرار می‌دهند. شهری که فاقد فضاهای عمومی و اجتماع‌گرایانه باشد، نشاط اجتماعی ندارد. اقداماتی که در رشت شاهد هستیم، گویای درک عمیق مسئولین شهری ما نسبت به مقوله شهر است. آنها به درستی می‌دانند که شهر جدید، شهر خلاق است؛ یعنی شهری که محیط آن برای شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های ادبی، فرهنگی، هنری و ورزشی فراهم باشد. ما باید از شهرداری رشت بابت اقداماتی که انجام داده، ممنون باشیم.
دکتر موسوی افزود: رشت برای اینکه شهر خلاق شود در واقع باید زیبا شود، شاخصه سلامت باید افزایش پیدا کند، پاک باشد، ویژگی فرهنگی و هویتی داشته باشد. ما خوشحالیم که امروز در شهری زندگی می‌کنیم که دارد با شاخص فرهنگ تعریف می‌شود.
او با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل برای یک شهر، روح شهر است، تصریح کرد: شهر تنها تراکم آدم‌ها و مغازه‌ها و مبادلات نیست بلکه شهر قرارگاه روح آدم‌ها است. من به عنوان کسی که خیلی از شهرها و پیادراه‌های فرهنگی دنیا را دیدم، امروز خوشحال و قدردان کسانی هستم که این فضاهای عمومی را برای شهر ما به ارمغان آورده‌اند و به کیفیت فضاهای شهری ما افزوده‌اند. ما خوشحالیم که مسئولین شهری ما برای ساماندهی، بازآفرینی و روح تازه در کالبد شهر ما روز به روز قدم برمی‌دارند.

دست دکتر ثابت قدم را می بوسم که عرضه داشت سلیمانداراب را بسازد

حجت الاسلام مرتضوی امام جماعت مسجد سلیمانداراب با تبریک ایام ماه مبارک رمضان گفت: من در سال ۱۳۴۸ از سوی آیت الله ضیابری به اینجا آمده ام و در ابتدا اینجا تنها ده خانوار حضور داشتند و ده سال قبل از انقلاب ما نتوانستیم برای عمران و آبادی اینجا کاری انجام دهیم.
او گفت: تمام برکتهایی که اکنون در این منطقه دیده می شود از برکات انقلاب است و همه کارهایی که اینجا انجام شده از وجود این مسجد است. من از دوران نوجوانی در این منطقه زندگی کرده ام .
او ادامه داد: هنوز هم که هنوز است میرزا به درستی شناخته نشده است و صحبت هایی که از میرزا می شود مربوط به اوایل انقلاب است. کتابخانه ای که در این منطقه افتتاح شده، در زمینی که از سوی مسجداهدا شده بنا شده است.
مرتضوی گفت: امام در جمله ای می فرمایند مردم ولی نعمت ما هستند و خود دست این جوان، دکتر ثابت قدم را می بوسم که ایشان عرضه داشتند سلیمانداراب را به این شکل درست کنند.
او ادامه داد: من خود سالها در اینجا فریاد زدم که اگر می خواهید اینجا را گردشگرپذیر کنید تا مردم از همه جای دنیا برای دیدن میرزا به اینجا بیایند کاری نکرده اید.
مرتضوی گفت: کاری نکردند و این قدر استاندار و شهردار آمدند و رفتند و حق میرزا را ادا نکردند. ما تنها به زیباسازی در این منطقه نمی توانیم اکتفا کنیم.
او با تاکید براینکه مردم این منطقه به گردن مسوولین حقی دارند گفت: نمایندگانی که از تهران به این منطقه آمده بودند قول دادند که بعد از زیباسازی پیاده راه فکری به حال عبور و مرور مردم این منطقه کند.
مرتضوی به فقدان پارکینگ در این منطقه اشاره کرد و گفت: من خدمت حاج آقا قربانی، به استاندار نیز عرض کرده ام که روبروی آرامگاه میرزا زمین مناسبی برای احداث پارکینگ وجود دارد به شرطی که شما یکی از زمین هایی که در شهر دارید را با این زمین برای احداث پارکینگ معاوضه کنید.
او ادامه داد: قرار بود معاونان استاندار در مورد این ملک کاری انجام دهند، در حالی که دستور استاندار حسب الامر بود کسی نیامد و نیامد، بله بله گفتند اما سردواندند و رفتند که رفتند. مردم این منطقه از مسوولین استمداد می خواهند.
امام جماعت مسجد سلیمانداراب همچنین گفت: هر مسوولی می آید اسم میرزا را یدک می کشد اما کاری برای آن انجام نمی دهد و اولین کاررا برای میرزا همین دکتر ثابت قدم انجام داده است.
او گفت: من نیازی به دکتر ثابت قدم ندارم و آزادم اما این کارها کم است و باید کارهای بیشتری انجام دهید.

Share