موسوی روزان در مراسم افتتاح پیاده راه سلیمانداراب:

برخی‌ها می‌خواستند جلوی احداث پیاده‌راه سلیمان‌داراب را بگیرند

موسوی روزان با اشاره به اینکه این حرکت‌های فرهنگی باید تداوم داشته باشد و به سرانجام برسد، گفت: شهر ما به عنوان شهر فرهنگی و گردشگری تعریف شده است. یک زمانی استان ما را استان کشاورزی دیدند که تا به امروز نتوانستیم بهره‌ی زیادی را در این حوزه داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید رضا موسوی روزان در مراسم افتتاح پیاده راه سلیمانداراب گفت: سه سال پیش بنده در یک شب بارانی به این محله آمدم تا برای دستفروشان منطقه تصمیمی بگیریم. در آن زمان آقای خلیلی شهردار رشت بود. بعضی از دوستان ما در آن شب بارانی چند قطعه زمین معرفی کردند از جمله این زمینی که امروز به عنوان بازارچه مشغول به فعالیت است. طرح‌هایی که امروز شما می‌بینید، با سختی‌های زیادی به بار نشسته است. البته مخالفین زیادی هم داشته است.

این عضو شورای شهر ادامه داد: همین پیاده‌راهی که امروزه به آن افتخار می‌کنیم، مخالفین سختی داشته که البته به یک معنا بهتر است با این توجیه بگوییم که این مخالفین از روی دلسوزی برای دستفروشان این صحبت‌ها را مطرح می‌کردند. اما در همان روزی که این بازارچه در حال افتتاح بود، ما زمزمه‌های زیادی را می‌شنیدیم که اجازه ندهند این پیاده‌راه شکل بگیرد. اما ما امروز شاهد هستیم که حرکت‌های بزرگی در سطح شهر ما صورت گرفته است. و البته و صدالبته این حرکت‌ها ناقص است و هر روز باید به نسبت بیشتری به کمال نزدیک شود. حتی پیاده‌راه فرهنگی که در میدان شهدای ذهاب احداث کردیم، رینگ‌های بعدی آن باید تکمیل شود، پارکینگ طبقاتی آن باید احداث شود تا مردم ما بهره کافی را داشته باشند.
او افزود: شما مردم عزیز را شاهد می‌گیرم، چون بنده در راستای این تفکری که در سطح شهر اجرا و عملیاتی شد، یکی از اعضای شورا بودم که بیشترین سختی‌ها را کشیدم و حتی اهانت‌های زیادی را تحمل کردم اما ایستادیم و مقاومت کردیم تا این حرکت‌ها در شهر شکل بگیرد. و نمی‌خواهیم بار دیگر شاهد باشیم که برخی از دوستان حتی از بابت دلسوزی چنین صحبت‌هایی را داشته باشند که در در شریان‌های شهر ما لخته خونی گیر کرده است که حتماً باید با لودر و بولدزور از پیش رو برداریم.
او با اشاره به اینکه این حرکت‌های فرهنگی باید تداوم داشته باشد و به سرانجام برسد، گفت: شهر ما به عنوان شهر فرهنگی و گردشگری تعریف شده است. یک زمانی استان ما را استان کشاورزی دیدند که تا به امروز نتوانستیم بهره‌ی زیادی را در این حوزه داشته باشیم. برای بار دوم آمدند این استان را در قالب صنعتی شدن خواستند تعریف کنند اما باز هم شاهد هستیم که شهر صنعتی ما توفیق زیادی نداشت و این دستفروشی‌هایی که امروزه در سطح شهر می‌بینیم، سوغات شهر صنعتی ما است.
موسوی روزان افزود: شهرداری و شورای شهر وظیفه ندارد که برای مردم شغل ایجاد کند اما در همین مدت دو سال بیش از ۲ هزار شغل با واسطه و بی واسطه ایجاد شده است. ما به جای اینکه سد معبر خود را قوی‌تر کنیم و با مردم رودررو شویم، به سمت ایجاد بازارچه‌های محلی رفتیم تا بتوانیم این رودررویی را به حداقل برسانیم. در عین حال که دلمان برای دستفروشان محترم می‌سوزد که رزق و روزی‌شان را از این راه بدست می‌آورند اما شهر ما و آینده‌ی شهر ما با این حرکت‌های فرهنگی زیبا پیوند می‌خورد. و شورای پنجم هم باید بتواند این راه را با تمام قدرت به سرانجام برسد.

مشارکت شهرداری و اداره راه و شهرسازی در پروژه پیاده‌راه سلیمان‌داراب

در ابتدای این مراسم، معاون عمرانی شهرداری رشت با عرض تبریک به مناسبت ماه مبارک رمضان، گفت: هدف از اجرای این پروژه احیا، بهسازی و نوسازی محدوده‌ها و محلات هدف است در چارچوب اهداف سند ملی بازآفرینی شهر رشت که مبتکر آن خودِ دکتر ثابت‌قدم بود و جوایزی را در این خصوص دریافت کردند.

فرامرز جمشیدپور ادامه داد: شهرداری رشت پروژه‌های آرامسازی و پیاده‌راه سازی را در چندین نقطه و محله از شهر رشت در دست اجرا دارد و بخش‌هایی را پیش از این اجرا کرده است؛ مثل پیاده‌راه شهرداری تا ورودی سعدی، علم‌الهدی و همچنین کلنگ‌زنی محله خواهرامام را شاهد بودید. محله‌ی سلیمان‌داراب هم که امروز شاهد افتتاح آن است، یکی دیگر از نقاطی بود که در ضلع شمالی مقبره میرزاکوچک‌خان، جهت آرامسازی، نوسازی، بهسازی و ساماندهی مسیر این طرح اجرا شد که به یاری خداوند امروز به مرحله‌ی افتتاح رسیده است.
او با اشاره به اینکه این پروژه با همکاری شهرداری رشت و اداره راه و شهرسازی انجام گرفته است، گفت: بخش‌های زیرساخت و روشنایی آن در تعهد شهرداری بود که با ارزش ۵۵۰ میلیون تومان این کار توسط شهرداری آغاز شد و در ادامه مسیر طرح‌های جدیدی همچون مبلمان و غیره اضافه کرد که مجموعاً به مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان رسید. اداره راه و شهرسازی نیز چیزی بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان برای اجرای این پروژه هزینه کرد. به عبارت دیگر بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تا به امروز هزینه شد تا این پروژه به افتتاح برسد.
جمشیدپوربه مشخصات فنی این پروژه اشاره کرد و گفت: لایه‌ی روسازی این پیاده‌راه با سنگ‌های کیو وی جهت لاین سواره‌رو برای آرامسازی به شکل نامنظم با طرح هندسی در مساحت ۲۴۰۰ متر مربع ساخته شد. لاین پیاده‌رو هم به مساحت ۲هزار مترمربع که از موزاییک و سنگ در آن استفاده شده است. مجموعاً ۴۴۰۰ متر مربع بهسازی مسیر در این منطقه انجام گرفته است.
او با اشاره به اینکه در گذشته این منطقه پر از آلودگی بصری و بی‌نظمی بود، اضافه کرد: با ساماندهی دستفروشان محل و احداث بازارچه‌ی سلیمان‌داراب و انتقال دستفروشان به بازارچه این فضا برای احداث پیاده‌راهی زیبا فراهم شد.
او افزود: شهرداری امروز علاوه بر افتتاح پیاده‌راه سلیمان‌داراب، پروژه‌ی دیگری را در مجاورت این محل در دست اقدام دارد که به امیدخدا امروز کلنگ آن به زمین خواهد خورد. این پروژه احداث مجموعه‌ی ورزشی سلیمان داراب است که در زمینی با مساحت ۱۳ هزار و ۷۰۰ متر مربع به ارزش ۶.۵ میلیارد تومان امروز شروع به احداث می‌شود که مساحت زمین فوتبال آن ۵ هزار و پانصد و بیست متر مربع است و مساحت ساختمان‌های اداری و بدنسازی آن ۸۳۰ متر مربع است. همچنین ۲۱ مغازه ۲۰ متری با مساحت مجموع ۴۲۰ متر مربع زیربنای تجاری دارد و همچنین جایگاه تماشاچی آن ۸۰۰ نفر ظرفیت دارد.
جمشیدپور با بیان اینکه قرار است این پروژه ۱۸ ماهه به بهره‌برداری برسد، گفت: با شناختی که ما از پیمانکاری که در مناقصه برنده شده، داریم فکر می‌کنیم که این توانایی را دارد زودتر از ۱۸ ماه این پروژه را در سلیمان‌داراب که از محلات کم‌برخوردار است، به بهره‌برداری برساند.

Share