نايب رييس فراكسيون مستقلان:

با پایداری‌ها ائتلاف نمی‌کنیم | فراکسیون امید برای هیچ کس ارزش قایل نبود

فراکسیون امید اگر این افکار خودش را اصلاح نکند چوب سختی خواهد خورد. خود من ضد پایداری‌ها هستم، اما معتقدم آنها هم‌ وزنی دارند و باید جایگاهی به آنها اختصاص داد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنگوی فراکسیون ولایی می‌گوید توافق ۶-۶ میان این فراکسیون و فراکسیون مستقلین قطعی و حتمی است. سهمیه فراکسیون مستقلین ۵ نفر به اضافه رییس و سهمیه آنها هم ۶ نفر خواهد بود. چرا به پایداری‌های نزدیک شدید؟

ما باید این را در فراکسیون خودمان به بحث بگذاریم. بدنه ما این را قبول ندارد. این ضعف فراکسیون امید بود که به دلیل غرور کاذب ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها، فکر کرد فضای بیرون مجلس هم مانند همین فضای داخل است و با فراکسیون مستقلین تعامل نکرد.

اما اعضای کمیته تعامل فراکسیون امید مرتب درباره جلساتی که با نمایندگان فراکسیون مستقلین برگزار کرده‌اند، توضیح داده‌اند. دست‌کم ٣ جلسه برگزار شده است…

این خلاف است. در هر سه جلسه آنها فقط یک حرف را گفتند؛ آنها فقط گفتند فراکسیون امید. همین امیدی‌ها می‌گفتند مستقلین وجود خارجی ندارند و مرتب ما را تحقیر می‌کردند. حالا خودشان بیایند و جواب بدهند.

بحث این است که نمایندگان فراکسیون امید می‌گویند رییس مجلس با این توجیه که نعمتی نماینده او نیست توافق بر سر پیشنهاد نعمتی جلسه سوم را منتفی دانسته و بحث ورود حاجی بابایی را مطرح کرده است…

من ملاقاتی با آقای لاریجانی داشتم وایشان تاکید داشت درباره این موضوع که گفته‌اند قرار است حاجی‌بابایی را به عنوان نایب‌رییس معرفی کنند، حرفی نزده است. ایشان قسم خورد و گفت این چه حرفی است و من چه کاره هستم که بخواهم شخصی را برای نایب رییسی بیاورم. مجلس باید تصمیم بگیرد.

اینکه آقای لاریجانی گفته است جلالی و نعمتی نماینده من نیستند و آن ائتلاف هم پذیرفته شده نیست، چطور؟

آقای لاریجانی درست گفته این دو نفر نماینده فراکسیون مستقلین هستند و نه نماینده لاریجانی. ایشان در حضور خود آقای نعمتی گفت که ایشان نماینده من نیست و من اصلا نماینده‌ای ندارم. ایشان نماینده فراکسیون مستقلین هستند. به هر حال من شخصا پیش آقای لاریجانی رفتم و از ایشان پرسیدم. او قسم خورد که من چنین حرفی را نگفتم و به شدت تکذیب کرد.

آقای جعفرزاده! اگر توافق ۶-۶ میان فراکسیون شما و فراکسیون ولایی وجود داشته باشد به هر حال معنای آن حذف نواب رییس است…

بگذارید چند نکته را روشن کنم. من خودم یک اصلاح‌طلب هستم. معتقدم رویکردی که اصلاح‌طلبان دارند و رویکردی که مبتنی بر تمامیت خواهی باشد و اقلیت‌ها را نبینیم، اشتباه است. این تفکر دیکتاتوری است.

اما شما توافق ۶-۶ را انجام دادید و فراکسیون امید را حذف کردید…

چون فراکسیون امید برای هیچ کس ارزش قایل نبود. فراکسیون امید اگر این افکار خودش را اصلاح نکند چوب سختی خواهد خورد. خود من ضد پایداری‌ها هستم، اما معتقدم آنها هم‌ وزنی دارند و باید جایگاهی به آنها اختصاص داد. ما نباید مغرور شویم. من مرتب به دوستان خودم گوشزد می‌کنم احمدی‌نژاد بعد از انتخابات ٨٨ دست‌کم ١٣ میلیون آدم را ندید، مبادا آقای روحانی هم ١۵ میلیون آدم را نبیند. ما باید همه را ببینیم که پیروز شویم. نباید تفکر تمامیت‌خواهی پایداریچی‌ها که همه‌چیز را برای خودشان می‌خواهند به ما القا شود. لذا معتقدم مجلس باید همگانی اداره شود. ما سعی می‌کنیم فرمولی پیدا کنیم که همه در آن مشارکت داشته باشند.

منظورتان از «ما» چه کسانی است؟ منظورتان خود فراکسیون مستقلین است؟

با هر سه فراکسیون به دور از فضاسازی‌ها می‌خواهیم کار را پیش ببریم. باید در فضای آرام هر فراکسیونی معادل وزن خودش رقابت کند و کرسی بگیرد. ما نمی‌توانیم کسی را چون متعلق به جبهه پایداری است از رقابت محروم کنیم. باید همه را ببینیم.

شما به این شرط فراکسیون امید که حاضر نیست با فراکسیون ولایی وارد ائتلاف شود معترض هستید؟

این حرف اشتباهی است. ما باید بگذاریم آنها وارد رقابت شوند. ما قطعا با فراکسیون امید یک لیست مشترک ارایه می‌کنیم و به آن رای می‌دهیم. اما نمی‌توانیم به نمایندگان فراکسیون ولایی بگوییم، کاندیدا نشوید. این حرف اشتباهی است.

تا جایی که از موضع‌گیری‌ها پیداست فراکسیون امید درباره کاندیداتوری اعضای فراکسیون ولایی نه حرفی دارد و نه می‌تواند حرفی داشته باشد. بحث بر سر عدم ائتلاف با آنهاست…

ما به امیدی‌ها گفتیم این درست است که فراکسیون ما تشکیلات یکسانی با شما ندارد اما فکر و سوگیری‌های ما با شما یکی است. البته ما بعدا به رسانه‌ها می‌گوییم که چرا حاضر نشدیم به فراکسیون امید وارد شویم و آنقدر به ما ظلم نکنند. من در یک هفته ٣۶ سخنرانی برای آقای روحانی داشتم. در یک روز در ۶ شهر سخنرانی کردم. در میان فراکسیون امید یک نفر پیدا می‌شود که معادل ما زحمت کشیده باشد؟ ما حرف نمی‌زنیم و عملگرا هستیم.

ما می‌گوییم باید به فرمولی برسیم که همه باشند. اگر آنها را بازی ندهیم ایجاد زحمت خواهند کرد. بگذاریم بیایند تا وزن‌شان را بسنجیم و همه ببینند که وزنی ندارند. هیچ کدام از امیدی‌ها علی مطهری را به اندازه من دوست ندارند. اینها هنوز نبودند که من و امثال من، آقای پزشکیان و لاریجانی با مطهری صدای ملت بودیم. چرا یادشان رفته؟ حرف من این است که فراکسیون امید نباید مغرور شود. بزرگ‌ترین آفت ما بعد ازاین انتخابات غرور است. اگر دچار غرور شویم و جریان مقابل را نبینیم، آنها رشد می‌کنند. بگذاریم بیایند در انتخابات شرکت کنند و وزن‌شان مشخص شود. ما هیچ‌وقت به آنها رای نمی‌دهیم.

روشن بگویید که منظور شما این است که آنها در قالب یک لیست ائتلافی وارد انتخابات شوند؟

نه. ما هرگز با آنها ائتلاف نمی‌کنیم.

اما آقای نقوی‌حسینی می‌گوید فراکسیون شما با آنها با ترکیب ۶-۶ ائتلاف کرده است…

از آنجا که بدنه فراکسیون ما تحت هیچ عنوانی این توافق را قبول ندارد ما دنبال فرمول تازه‌ای هستیم تا هر مجموعه‌ای برای خودش کاندیدایی داشته باشد. منتها ما مصمم هستیم در کنار این موضوع با فراکسیون امید ائتلاف کنیم.

آقای جلالی رییس فراکسیون شماست و این توافق را انجام داده. شما قرار است خلاف نظر او عمل کنید؟

ما می‌نشینیم و صحبت می‌کنیم. بالاخره این موضوع باید در فراکسیون ما مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شود. اعضای فراکسیون ما این توافق را قبول ندارند. البته ما انتظار داریم فراکسیون امید هم این کار را انجام دهند و از در توافق و ائتلاف با ما وارد شوند. ما قطعا به مجموعه‌ای که تفکر اعتدالی- اصلاح‌طلبی دارد رای می‌دهیم و هیچ‌وقت حاضر نمی‌شویم به جبهه پایداری رای دهیم. اما باید اجازه بدهیم آنها بیایند و در انتخابات شرکت کنند. مطمئن باشید ما با آنها ائتلاف نخواهیم کرد.

من با دهان روزه قسم می‌خورم که من فقط علی مطهری را نمی‌بینم؛ حرف من این است که اگر مطهری از هیات رییسه بیرون بیاید، تفکر ما شکست خورده است. اما با این همه ما از کم‌لطفی‌های فراکسیون امید هم واقعا گله‌مند هستیم.

ممکن است واضح بگویید فراکسیون امید چه کرده و دقیقا گله‌مندی شما از چه بابتی است؟ آنچه ما از اظهارات امیدی‌ها می‌شنویم این است که سه جلسه برگزار شده. در جلسه اول پیشنهاد (تثبیت رییس و نواب + ۴+ ٣+ ١زن+ ١ اهل سنت) از طرف امیدی‌ها مطرح می‌شود که مستقلین نمی‌پذیرند. اما در دو جلسه بعدی پیشنهاد را آقای نعمتی مطرح می‌کند و امیدی‌ها می‌پذیرند. اما باز هم آن را منتفی کردند و به سمت ائتلاف با پایداری‌ها رفتند…

من در این جلسات حضور نداشتم. اما مساله این است که وقتی مستقلین را کنار زدند و فراکسیون امید با خود آقای حاجی‌بابایی جلسه گذاشتند و گفتند مستقلین وجود خارجی ندارند؛ این موضوع به دوستان فراکسیون ما برخورد. در آن جلسه گفتند امید و ولایی دو فراکسیون اصلی هستند و مستقلین فراکسیون فرعی هستند. خوب طبیعی است که افرادی لج کنند و بگویند اگر ما را فرعی به حساب می‌آورید ما هم قدرت خودمان را نشان می‌دهیم. من البته به دوستانم در فراکسیون گفتم نباید احساسی عمل کرد. نتیجه این نوع عملکرد ما تلخکامی مردمی است که چنین انتخاباتی را برگزار کردند. من به دوستانم گفتم کار درست در حال حاضر حفظ هیات رییسه مجلس و تغییرات حداقلی در رده‌های پایین آن است. با صحبت‌هایی که انجام دادم آقای جلالی قانع شد. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که ائتلاف ما با دوستان فراکسیون امید شکل بگیرد.

Share