در مراسم پاسداشت یکصدسالگی انتشار روزنامه جنگل عنوان شد

از نقش برجسته رشتی‌ها در شکل‌گیری تاریخ مدرنیست ایران تا چاپ مجدد متفاوت روزنامه جنگل

جکتاجی خطاب به شهردار گفت: میتوان از اطلاعات جنگل و کتابهایی که در زمینه رشت و تاریخ آن نوشته شده است برای بازآفرینی شهر رشت استفاده کرد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پاسداشت یکصدسالگی انتشار روزنامه جنگل و نکوداشت زنده یاد استاد فریدون نوزاد عصر امروز یکشنبه(۲۱ خرداد) در تالار گفتمان شهر برگزار شد.

استفاده از اطلاعات روزنامه جنگل برای بازآفرینی شهر رشت

محمدتقی پوراحمد جکتاجی پژوهشگر گیلانی در این نشست گفت: این نوع مراسم ها بسیار کم و نادر است که در کشور و استان مان اتفاق می افتد.

وی افزود: مراسم صد سالگی روزنامه جنگل میتواند آغازگری برای ادامه چنین برنامه هایی در کشور، استان و شهر رشت باشد و باید آن را به فال نیک گرفت.

این پژوهشگر گیلانی در مورد نشریه جنگل گفت: در چنین روزی نشریه جنگل تاسیس شد و از زوایه مختلف میتوان این روزنامه را مورد بررسی قرار داد. این روزنامه در طول انتشارش با مشکلات بسیاری روبرو بود دفتر آن در کسما و در جنگلهای فومنات قرارداشت و تعداد ۳۱ شماره به چاپ رسید.

جکتاجی تصریح کرد: در دوره اول نشریه که توانسته بودند ۳۱ شماره را انتشار دهند، ایدیولوژی جنگلی‌ها و چگونگی تشکیل دولت مقابل با حکام دولتی و …در روزنامه می آمد و با عنوان های اجنبی ستیزنوشته میشد.

وی افزود: در دوره بعد انتشار این نشریه که به ترتیب در دور دوم ۴ شماره و در دوره سوم ۵ شماره که مقارن با جمهوری شوروی به چاپ رسید، گاهی در این نشریه تیترهای ساده ای می‌نوشتند برای اینکه مخاطب قابل فهم باشد اما محتوای آن سنگین بود. نشریه جنگل در اول بسیار مستقل کار میکرد چون از ابتدا نهضت جنگل پا نگرفته بود و یکی از مشکلات پرداخت حق اشتراک بود مشکلی که امروز هم نشریات ما با دست و پنجه نرم می‎کنند.

جکتاجی ادامه داد: نشریه جنگل جزو ۳۵ نشریه ای است که در گیلان به چاپ رسیده بود.اما در دور دوم نشریه جنگل شناخته شده بود، ۴ شماره بیشتر نتوانست بخاطر درگیریهای مسلحانه که به وجود آمده بود انتشار دهد و دور سوم جنگل انقلاب سوسیالیستی جنگل شروع شده بود و اغلب به صورت اطلاعیه و مرام نامه بود.

این روزنامه نگار گفت: در اوایل انقلاب اسلامی انتشار مولا ۳۱ شماره را با کاغذ گلاسه درست کرد. اما در سال ۸۹ یکی از هموطنان در مشهد ۳۱ شماره را تایپ کرد و بعد ۴ شماره دوره دوم نیز انجام داد.

وی خطاب به شهردار گفت: میتوان از اطلاعات جنگل و کتابهایی که در زمینه رشت و تاریخ آن نوشته شده است برای بازآفرینی شهر رشت استفاده کرد و مکانهایی که در نهضت جنگل و مشروطه در آن فعالیت داشت را پیدا و بازآفرینی کنید.


نقش برجسته رشتی‌ها در شکل گیری تاریخ مدرنیست کشور

رضا رسولی عضو شورای شهر رشت نیز در این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که در خدمت اساتید بزرگ شهر رشت هستم. کار کردن در شهر رشت از انچه می‌بینم و فکر می‌کنیم بسیار سنگین و سختتر است. نزدیک دو سال گذشته در یک مراسم ارامنه شرکت کرده بودم که بر روی دیوار مدرسه ارامنه یک تابلو در مورد اکران اپرا در رشت که مربوط به سال ۱۸۸۴میلادی دبدم که رشتی‌ها در شکل گیری تاریخ مدرنیست کشور نقش بسیار مهمی داشتند و این مسوولیت ما را بیشتر میکند.

این عضو شورا یادآور شد: نهضت جنگل یکی از این مواردی است که باید بدان توجه شود. با نهضت جنگل خواستگاه کهنترین جمهوری های آسیایی هستیم  و باید تمام تلاش خود را برای حفظ از این تاریخ کهن را انجام دهیم.

رسولی افزود: در سال های اخیر یک دگردیسی در رشت شروع کردیم و باید این تغیریات همراه فرهنگ باشد که لازمه همه آن داشتن یک نگاه فرهنگی به شهر رشت است. طبیعتا نقش اساتید بی بدیل است.

وی گفت: باید از وجود تک تک اساتید شهر رشت که تاریخ این شهر را به نگارش درآورده اند و مورد تحقیق و پژوهش قرار داده اند استفاده کنیم و امروز میتوان جای خالی استاد نوازد را احساس کرد. امیدوارم که وجود باقی استادان شهرما باقی باشد.

چاپ مجدد متفاوت روزنامه جنگل

هادی میرزانژاد مدیر مسوول انتشارات فرهنگ ایلیا نیز در این مراسم گفت: تقریبا ۴ سال پیش تصمیم گرفتیم روزنامه جنگل را به شکل متفاوتی چاپ مجدد کنیم. تمام تلاش خودمان را انجام دادیم تا این روزنامه به صورت نفیس چاپ شود و اینکار بدون رایزنی ها و کمک اساتید میسر نبود.

وی ادامه داد: در ابتدا مقدمه ای در مورد چکونگی تاسیس این روزنامه گفته شده است و باید بگویم که تا کنون در ایران چنین کاری انجام نشده است.

میرزانژاد اظهار داشت: نشریه های مثل نسیم شمال و روزنامه بازار هم از جمله کارهایی است که در نظر داریم بازچاپ آن را انجام دهیم. با توجه به هزینه زیاد این کار تنها برای حفظ فرهنگ شهرمان انجام خواهیم داد.

در ادامه این مراسم رضا نوزاد فرزند استاد فریدون نوازد به شرح زندگی پدر خود پرداخت و از شهرداری منطقه دو و شهردار رشت برای این مراسم تشکر کرد.
در پایان نیز از نسخه پنجم نشریه جنگل که در دوره سوم به چاپ رسیده بود رونمایی شد.

Share