مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران

۳۰ سد در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده است

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در کشور ۱۷۳ سد ساخته شده که از این تعداد ، ۱۵۴ مورد پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و ۳۰ سد در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، محمد حاج رسولی ها روز سه شنبه در مراسم بهره برداری از اولین سد لاستیکی استان گیلان در روستای دهنه سر سفیدرود بخش بندرکیاشهر از توابع شهرستان آستانه اشرفیه اظهار داشت: تا قبل از پیروزی انقلاب، تنها ۱۹ سد در کشور احداث شده و تمامی سدهای ساخته شده در کشور پس از استقرار نظام اسلامی ایران، به همت کارشناسان و مهندسان داخلی، طراحی و احداث شده است.
وی افزود: امروز کشور ما به جایگاهی رسیده که در عملیات سدسازی نیازی به خارج نداریم و در ساخت انواع سازه های مورد نیاز در این خصوص، به خودکفایی رسیده ایم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اقدامات صورت گرفته در زمینه منابع آب کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: احداث سدهای لاستیکی در نقاط مختلف از جمله اقدامات موثر در زمینه مدیریت مناسب منابع آب است.
حاج رسولی ها با یادآوری اینکه اولین سد لاستیکی کشور در استان مازندران احداث شده، افزود: ساخت چنین سدهایی از نظر اقتصادی، بسیار مقرون به صرفه است و دولت یازدهم نیز مصمم است تا به تمامی تعهداتی که در زمینه اجرای طرح های مختلف در بخش مدیریت منابع آبی کشور داده، عمل کند.
محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز در این مراسم به بارش‌ یک هزار و ۲۰۰ میلی متر استان اشاره و بیان کرد: باتوجه به حجم خوب بارش‌های استان، بخش عمده‌ای از آن بدون استفاده وارد دریا می‌شود.
وی ادامه داد: باید از نزولات آسمانی به شیوه مناسبی استفاده کنیم زیرا اکثر بارش‌های استان در فصل‌هایی است که مورد نیاز محصولات کشاورزی نظیر برنج و چای نیست و در زمان‌هایی که نیازمند آن می‌باشیم، با کمبود مواجه هستیم.
وی به تصویب احداث ۱۱ سد لاستیکی در گیلان در دولت تدبیر و امید اشاره و اضافه کرد: سد لاستیکی روستای دهنه سر سفیدرود یکی از این طرح های مصوب است که امروز شاهد بهره برداری از آن هستیم.
نجفی اجرای چنین سدهایی را در توسعه بخش کشاورزی گیلان موثر دانست و گفت: احداث سدهای لاستیکی از جمله اقدامات مثبت در بخش تأمین آب کشاورزی به شمار می‌رود که علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب، قابلیت تعریف منطقه گردشگری را داراست.
با بهره‌برداری از اولین سد لاستیکی استان گیلان در روستای دهنه سر سفیدرود بخش بندرکیاشهر ، شرایط توسعه و بهبود آبیاری اراضی شالیزاری هزار هکتار از منطقه فراهم شد.
برای ساخت این سد لاستیکی با حجم مخزن ۳۵۰ هزار مترمکعب و قدرت تنظیم آب سالانه یک میلیون مترمکعب، ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
هم اکنون ۹ سد لاستیکی در گیلان در حال ساخت است و ساخت ۲ سد دیگر نیز در مرحله‌ انتخاب پیمانکار قرار دارد.

Share