سید حسین ضیابری سیدین

چرا طرح تفکیک زباله در رشت موفق نبود؟

با نگاهی به ترکیب زباله ها میتوان دریافت که چیزی حدود نیمی از زباله های رشت قابل تفکیک و بازیافت است. اما چرا طرح تفکیک زباله در رشت موفق نبوده؟ چون شهروندان انگیزه لازم را برای اجرای این طرح ندارند!

به طور تقریبی در شهر رشت روزانه ۵۰۰ تن از زباله تولید میشود و تقریبا ۶۵.۵ درصد این زباله ها فسادپذیر هستند و بقیه شامل پلاستیک و پت ۱۱ درصد، کاغذ و مقوا ۹ درصد، تنظیفات ۵ درصد، پارچه ۳.۵ درصد، شیشه ۱.۵ درصد، فلزات ۱ درصد، لوازم الکترونیکی ۰.۱ درصد، نخاله ها ۰.۱ درصد، چوب ۰.۰۲ درصد و سایر موارد ۴.۰۸ درصد هستند.
با نگاهی به ترکیب زباله ها میتوان دریافت که چیزی حدود نیمی از زباله های رشت قابل تفکیک و بازیافت است. اما چرا طرح تفکیک زباله در رشت موفق نبوده؟ چون شهروندان انگیزه لازم را برای اجرای این طرح ندارند!
اگر به جای زباله های تفکیکی خانواده ها حتی ماهانه به آنهایی که این کار را انجام میدهند به جای زباله هایی که تفکیک می کنند، بسته حمایتی از قبیل نوشت افزار، یا لوازم ضروری خانه همچون پیچ گوشتی، آچار، انبردست، پارو، بیل، بیلچه، کیسه فریزر، گلدان و … داده شود.
بدون شک بیشتر زباله هایی که در خانه های شهروندان تولید میگردد به طور تفکیک شده به ماموران سازمان مدیریت پسماند تحویل داده خواهد شد.
ضمن اینکه باید انگیزه های لازم در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا دست یافته و به آن ایمان داشته باشد که با این کار به محیط زیست خود خدمت میکنند.
البته سوای بحث تفکیک زباله از مبدا، مدیریت شهری و متوالیان جمع آوری زباله و پسماند نیز باید آموزش های لازم را هم به مردم و هم به کارکنان این بخش بدهند تا آنها بیاموزند موقع جمع آوری زباله های تر و خشک از چه مکانیزمی بهره بگیرند تا زباله های جمع آوری شده مجددا در محیط شهری پراکنده نشوند، چیز مهمی که متاسفانه هم اکنون در جمع آوری زباله های شهری در حال وقوع است و بخشی از زباله های شهروندان به دلیل عدم دقت ماموران جمع آوری زباله مجددا به فضای شهر و در کوچه ها برگشت میخورند و شهر را نازیبا میکنند.
آقایان محترم لطفا چاره ای برای این معضل رفتاری بیندیشند.

سید حسین ضیابری سیدین

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share