در سومین مناظره

هاشمی‌طبا: ایران و آینده ایران بر اساس تولید پا برجا خواهد ماند

مصطفی هاشمی‌طبا گفت: ما باید کشاورزی مان را مدرن و احیا کنیم و در جهت اصلاح سرزمین ایران حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه برنامه مناظره امروز، به سوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت شما برای رونق تولید و اشتغال پایدار در صنعت، کشاورزی و خدمات به ویژه دانشگاهیان و جوانان چیست؟ اظهار کرد: طبیعی است عظمت و استقلال ایران و آینده ایران بر اساس تولید پا برجا خواهد ماند. همانطور که در جلسات گذشته عرض کردم زیر بنای حفظ ایران تولید است.

وی ادامه داد: در جریان ۸ سال دفاع مقدس، شهدا با خون خود ایران را حفظ کردند پس از آن ما چه کردیم. ایران نفت، خاک،‌آب، گاز، جنگل،‌هوا و رودخانه‌های خود را در اختیار ما گذاشت و ما آن را تخریب کردیم.

هاشمی طبا گفت: ما باید کشاورزی مان را مدرن و احیا کنیم و در جهت اصلاح سرزمین ایران حرکت کنیم. با اینکه خودم مهندس هستم و در جهت احیای مهندسی تلاش کرده‌ام می‌گویم امروز تولید ما در گرو اصلاح کشاورزی است.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری چند روز پیش نیز اشاره کردند عظمت ایران باید حفظ شود. در اقتصاد مقاومتی در این راستا به صادرات اهمیت ویژه‌ای داده شده است. همچنین اصلاح قانون بانکداری نیز ضروری است. از سوی دیگر استفاده از نیروهای تلاشمند که امروز در اصناف و کارفرمایان نمود پیدا کرده هم باید استفاده کنیم، ‌چرا که آنها با گسترش کار خود به اهداف ما کمک می کنند.

وی همچنین گفت: در همین راستا صنایع نیز نباید زود بازده باشند، صنایع ما باید ریشه‌دار باشند و از فناوری‌های مفید بهره ببرند.

میرسلیم در پاسخ به سخنان هاشمی طبا اظهار کرد: من می‌خواهم که آقای روحانی من را روشن کند و پاسخم را بدهد. علت واقعی خوابیدن صنعت و تولید چیست؟ علت واقعی موضوع، به بی‌توجهی دولت به رکود باز می‌گردد. دولت آمد تورم را کنترل کند که گرفتار رکود شد. این را خودتان بگویید و راحت مطرحش کنید، علت اصلی همین است.

وی تأکید کرد: امروز حدود ۸۰ درصد واحدهای تولیدی خوابیده‌اند، دولت چطور می‌تواند آن واحدهای تولیدی را مجدد احیا کند و می‌خواهد چه برخوردی با این مسائل از خود نشان دهد؟

این کاندیدای ریاست جمهوی با تأکید بر اینکه باید موضوع بهره‌وری مورد توجه قرار گیرد،‌ اظهار کرد: دولت با بهره‌وری ضعیفی که در اقتصاد کشور وجود دارد چه می‌خواهد کند؟ همه سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون انجام شده را به برجام نسبت می‌دهید اما از داخل کشور هم می‌توان سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داد. تولید امروز کشور ما ۸۵ درصدش دولتی است. آقای روحانی می‌خواهید با آن چه کنید؟ این دولت ضعف‌ها را به دولت قبلی نسبت می‌دهد اما خودش هم شکست خورده و هیچ کاری نکرده است. این دولت واقعاً چه کرده است؟

حسن روحانی نیز در ادامه این مناظره خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های رونق تولید سرمایه‌گذاری است. البته باید روی موضوع فناوری و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز کارهایی انجام دهیم.

وی اظهار کرد: با موفقیت در توافق هسته‌ای درآمد کشور در سال جاری ۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. در این زمینه ما برنامه داریم که ۱۵ میلیارد از این میزان را با همکاری بانک‌ها به توسعه و سرمایه‌گذاری تخصیص دهیم و ۳ الی ۵ میلیارد دلار دیگر را نیز برای حمایت از فقرا و اقشار آسیب‌پذیر اختصاص دهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امروز لایحه استفاده از یک و نیم میلیارد دلار درآمد ارزی برای ارائه تسهیلات روستایی در مجلس در حال بررسی است و با تصویب آن همه روستاییان می‌توانند دو برابر سرمایه اولیه خود تسهیلات وام کم‌بهره دریافت کنند.

محمد باقر قالیباف خطاب به هاشمی‌طبا گفت: تولید بسیار مهم است. ما در تولید نیازمند نیروی انسانی کارآمد و تکنولوژی مناسب و سرمایه مناسب هستیم. وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در کشور ما نیروی مناسب و آموزش دیده داریم. ما سرمایه‌های داخلی داریم البته باید درست مصرف شوند و باید تلاش کنیم از سرمایه‌های خارجی هم استفاده کنیم به شرطی که امنیت سرمایه‌های داخلی را ایجاد کنیم.

وی افزود: در حوزه دانش‌بنیان کارهای خوبی شکل گرفته اما عملا بسیاری بیکارند و چندده هزار کارخانه ما تعطیل شده است. به نظر شما برنامه ششم که مکلف است بیش از یک میلیون شغل در ماه ایجاد کند چگونه باید آن را انجام دهیم. به نظرتان این موضوع ریشه در بنیان مدیریت کشور ندارد؟ آیا ریشه در بحث ۴ درصدی‌ها ندارد؟

اسحاق جهانگیری نیز با بیان اینکه باید حمایت ویژه‌ای از بخش خصوصی انجام گیرد،‌ خاطرنشان کرد: ما باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و تقویتش کنیم. من از دوستانی که ناراحت هستند که چرا به دولت گذشته می‌پردازیم می‌خواهم که حرف‌های ما را تحمل کنید. چرا که من فکر می‌کنم که دولت گذشته امروز در این مناظره نشسته است و تمام افراد دولت گذشته در این ستادها فعالیت می‌کند. رشد منفی ۷ درصد چه بلایی سر این اقتصاد آورد؟ آقای میرسیلم شما مهندس هستید اما نه آمار رسمی کشور را قبول دارید و نه می‌گویید که آمارتان را از کجا می‌آورید.

وی تصریح کرد: بالأخره این کشور مرکز آمار دارد و آمار رسمی ارائه می‌دهد. بر چه اساسی شما آماری جز آمار رسمی کشور را ارائه می‌دهد. می‌آیید و می‌گویید ۷۰ درصد کارخانجات کشور تعطیل است.

جهانگیری سپس خطاب به مردم گفت: ‌ملت عزیز ما! در دولت مشکلات زیادی از کشور را حل کردیم. ثبات اقتصادی را بازگرداندیم. مگر یادتان رفته که به صورت لحظه‌ای، نرخ ارز عوض می‌شد و قیمت کالا تغییر می‌کرد. ما منابع را به سمت تولید بردیم.

وی ادامه داد: حالا می‌شود کار کرد و سرمایه خارجی به دست آورد. ‌آقای رئیسی می‌گوید ما سال ۹۵ چه کردیم؛ سال ۹۵،‌ ۱۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در وزارت دارایی و اقتصاد ثبت شده که ۳ میلیارد دلار آن جذب شده است. ما اقتصاد کشور را راه انداختیم، سرعتش کم است اما ان‌شاءالله سرعتش را هم زیاد می‌کنیم.

جهانگیری در ادامه خطاب به قالیباف گفت: من یک جا به شما نگفته‌ام که دروغ گفته‌اید، من گفته‌ام که خلاف می‌گویید یا به شما گزارش خلاف داده‌اند. بنده در زندگی‌ام از هیچ رانتی استفاده نکرده‌ام. اگر روزی زمینی گرفته‌ام که دارایی‌ام خانه‌ام است به قیمت رسمی روز، خانه گرفته‌ام.

ابراهیم رئیسی نیز در این باره گفت: عدد و رقمی که در رابطه با تعطیلی ۲۵۰ هزار کارگاه‌های تولیدی کفش و کیف و… اعلام شده، عدد و رقمی است که وزرای این دولت گفته‌اند و بسیار روشن است. ما مواجه هستیم با کارگرهایی که بیکار شده‌اند و بسیاری از مشکلات این کارگاه‌ها مشکل نقدینگی است. متاسفانه دولت نقدینگی کم نداشته اما نقدینگی را به جای اینکه در تولید استفاده کند به آدم‌های بدحساب بانکی تسهیلات داده و بعضی‌ها به نحو خاصی این افراد تسهیلات گرفته‌اند.

وی خطاب به مردم گفت: آیا در طول عمرتان شده که وامی را با بهره صفر درصد بگیرید که هیچ بهره‌ای نداشته باشد؟ متاسفانه وامی با مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان داده شده که صفر درصد است و بهره ندارد. شرایط عجیبی است به جای اینکه ما از کف بازار و کشاورزی حرف بزنیم عدد و رقمی را می‌گوییم.

رئیسی تاکید کرد: ما معتقدیم کشاورزی و صنعت هر دو بسیار مهم است و اصل است. کشور ما قطب کشاورزی است و کشاورزی باید توسعه یابد و علم و فناوری در کشاورزی به کار گرفته شود می‌تواند بسیاری از مسائل ما در کشاورزی را حل کند.

هاشمی طبا در جمعبندی سخنان پایانی خود خطاب به میرسلیم اظهار کرد: آقای میرسلیم به دنبال سوال کردن از کاندیداها است و من هم تاسی می کنم و از ایشان می‌پرسم شما ۱۵ سال رئیس هیات مدیره یک شرکت موتور سازی در شمال کشور بودید. امروز وضعیت آن کارخانه چگونه است و شما چه تاثیری در آن داشته‌اید؟

وی با بیان اینکه اگر صنعت ما براساس صادرات نباشد محکوم به فناست، اظهار کرد: صادرات ما براساس رفع نیازهای داخلی است و در زمینه کاهش میزان تولید کارخانه‌های کشور یا خوابیدن آنها باید بگویم که این کارخانه‌ها دچار استهلاک فنی و تکنولوژی شده‌اند و من اصرار دارم که بگویم ایجاد اشتغال باید از طریق توریسم انجام گیرد.

هاشمی طبا با اشاره به برخی شعارهای انتخاباتی کاندیداها اظهار کرد: امروز دوستان می‌گویند که ما می‌آییم و سالی یک میلیون شغل درست می‌کنیم من هم می‌گویم ماهی یک میلیون شغل درست می‌کنم. یک قالب خشت دست مردم می‌دهم و می گویم شغل درست کرده‌ام اما آیا این ایجاد شغل است؟ شغل،‌ سرمایه گذاری تکنولوژی و فناوری می‌خواهد.

وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از برنامه‌های من است، اظهار کرد: امروز در ایران شرکت‌های داخلی به تکنولوژی ساخت دکل‌های نفت دست پیدا کرده‌اند. در حال حاضر شرکت‌های داخلی در ۱۵ کشور در حال انجام خدمات فنی و مهندسی هستند که این اقدام می‌تواند وابستگی به حوزه‌های داخلی را افزایش دهد.

هاشمی طباء گفت: امروز در صنایع وابسته به خودروسازی و همچنین ساختمان،‌ شرکت‌های پایین دستی با مشکلاتی مواجه هستند که می‌توانند با در اختیار گرفتن بازارهای جهانی و صادرات مشکلات خود را برطرف نمایند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از برخی اظهارات درباره ورود سرمایه گذار خارجی به کشور اظهار کرد: از سمتی می‌گوییم سرمایه گذاری خارجی باید در کشور انجام شود اما از طرف دیگر در مطبوعات با آنها مخالفت می‌شود و هر قراردادی که منعقد می‌شود، قراردادی استعماری عنوان می‌شود. این در حالی است که اگر قرار است خارجی ها سرمایه و تکنولوژی بیاورند حتما باید منافعشان در داخل کشور حفظ شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اصلاح کشاورزی و زیست محیطی می‌تواند اشتغال زایی بسیار خوبی برای کشور فراهم نماید.

Share