رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها:

هیات مرکزی نظارت به صورت مستقل و بدون فشار تصمیم گرفت

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: دادستانی و مراجع چهارگانه مختلف به‌عنوان یک مرجع تخصصی و قضائی و اطلاعاتی در کنار هیات مرکزی نظارت در مسیر بررسی صلاحیت کاندیداها حضور داشتند و هیچ فشاری در هیات مرکزی نظارت برای رد یا تایید صلاحیت افراد وجود نداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمد محمودی شاه‌نشین در نشستی خبری در خصوص آخرین وضعیت عملکرد هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: در این دوره از انتخابات ۲۳۱ هزار و ۳۴۵ نفر در روستاها و ۵۵ هزار و ۴۰ نفر در شهرها برای حضور در انتخابات ثبت نام کردند که ۲۱۹ هزار و ۱۰۰ نفر از میان ثبت نام کنندگان در روستاها و ۴۶ هزار و ۳۲۰ نفر در شهرها تایید صلاحیت شدند و در مجموع ۹۲ درصد ثبت نام کنندگان در کل کشور در این دوره تایید صلاحیت شدند.

وی افزود: یکی از اقدامات مهمی که در این دوره انجام خواهد شد، رای گیری الکترونیکی خواهد بود که در ۱۴۱ شهر انجام می شود.

وی افزود: هیات مرکزی نظارت به صورت مستقل و بدون فشار بیرونی تصمیمات خود را اتخاذ کرده بود، اما در برخی از تصمیمات اعتراض هایی به طور طبیعی وجود دارد که عمدتا به دلیل تفسیر متفاوت از قانون از سوی هیات های استانی نظارت و اجرایی بوده است.

محمودی شاه‌نشین در خصوص نامه دادستانی پس از بررسی صلاحیت افراد گفت: با توجه به اینکه هیات های نظارت و اجرایی استان ها و شهرستان ها در بررسی صلاحیت افراد شأن مستقلی داشتند، ممکن است تفاسیر متفاوتی از سابقه افراد و از قانون در این بخش ها انجام شده باشد و دادستانی در این ارتباط نامه ای را به هیات مرکزی تقدیم کرد و هیات مرکزی نیز براساس قانون اجازه اعلام نظر بر عملکرد هیات های استانی و شهرستانی را دارد و طبق قانون نظرات اعمال شد.

وی تاکید کرد: امیدواریم در سال های آینده و با اصلاحات قانونی برخی از نواقص در مسیر بررسی صلاحیت افراد مرتفع شود و استعلام از مراجع مختلف با سرعت و به شکلی نوین تر انجام شود.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تصریح کرد: براساس قانون هیچ مانعی برای حضور اقلیت های دینی رسمی در انتخابات به عنوان کاندیدا وجود ندارد و هیات نظارت براساس قانون صلاحیت این افراد را نیز بررسی کرده است و هیچ شکایتی مبنی بر اینکه فردی بخاطر عقاید دینی و مذهبی خاص خود رد صلاحیت شده باشد، ثبت نشده است و اگر برخی نهادها نکاتی را متذکر می شوند براساس وظیفه قانونی آنها بوده و هیچ فشاری وجود نداشت.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: باید توجه داشت انتخابات شوراها انتخاباتی غیر سیاسی و تخصصی است و امیدواریم همه مردم با شناسنامه های عکس‌دار در روز انتخابات حضور گسترده در پای صندوق ها داشته باشند و تاکید می کنیم افراد ساکن در شهرها از حضور در روستاها پرهیز کنند و اگر احیانا صندوقی در روستاها آماری متناسب با افراد واجد شرایط رای دادن در آن روستا نداشته باشد ممکن است حکم ابطال صندوق در آن منطقه صادر شود.

فرهاد تجری رئیس کمیته حقوقی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در ادامه این نشست با تاکید بر لزوم اصلاح قانون انتخابات شوراها گفت: فرآیند برگزاری انتخابات شوراها به لحاظ قانونی اشکالات فراوانی دارد و این اشکالات شرایط را برای ایجاد برخی اشتباهات قانونی در مراحل اجرای انتخابات فراهم می‌کند و باید برای اصلاح قانون موجود تلاش کرد و شاید این موضوع و ادامه مسیر آینده اهمیت بیشتری از خود انتخابات داشته باشد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی براساس قانون اساسی نهادی نظارتی و موظف به قانونگذاری است و شاید حضور در عملیات اجرای انتخابات از وظیفه بررسی صلاحیت های افراد توسط نمایندگان مجلس که خود با رای مردم و با خاستگاه مردمی انتخاب می شوند خلاف قانون باشد، اما در حال حاضر این ساز و کار در قانون انتخابات شوراها دیده شده است.

تجری در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: پس از بررسی صلاحیت ها و در زمان وصول شکایات ۱۴۰۰ نفر نسبت به رد صلاحیت خود طرح شکایت کردند که با بررسی های انجام شده ۵۸۸ نفر از میان این افراد تایید صلاحیت شدند و ما تلاش کردیم با وجود برخی موانع قانونی به بهترین شکل حقوق افراد را رعایت کنیم اما ممکن است به دلیل ضعف در قانون اصلی حقی از کسی تضییع شده باشد که این موضوع بر لزوم اصلاح قانون صحه می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: الکترونیکی کردن انتخابات جاری شوراها بسیاری از تخلفات را کاهش می دهد، اما باید توجه داشت خود مردم به عنوان بهترین قاضی عملکرد کاندیداها در کنار هیات مرکزی نظارت می توانند تخلفات را اعلام کنند و همچنین با انتخاب خود اجازه حضور افرادی بدون تخصص و صلاحیت را ندهند. اما امیدواریم در آینده اصلاح قانون به شکلی شود که یک سازمان دائمی و یک ساختار دائمی برای برگزاری انتخابات شوراها وجود داشته باشد تا زمان محدود موجود پس از تشکیل هیات مرکزی و هیات های استانی باعث بروز خطا و اشکال قانونی نشود.

در ادامه این نشست قاسم میرزایی نیکو رئیس کمیته آی تی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها طی سخنانی تصریح کرد: این انتخابات برای اولین بار با ساز و کاری جدید و با استفاده از تکنولوژی روز انجام می شود و در ۱۱ هزار شعبه نیز به صورت الکترونیکی رای گیری صورت می گیرد و تمهیدات مفصلی برای آن پیش بینی شده است. همچنین نرم افزاری روی تلفن های همراه ناظرین نصب خواهد شد که طراحی آن به گونه‌ای است که آمار انتخابات به صورت آنلاین در سامانه مرکزی ثبت می شود و در حوزه هایی که به صورت الکترونیکی در آنها رای گیری می شود این نرم افزار قابلیتی دارد که تعداد کدهای ثبت شده از هر کاندیدا به سرعت دریافت و به سامانه اصلی منتقل کند تا در شمارش آراء و جمع آوری اطلاعات صندوق ها سرعت عمل بیشتری را شاهد باشیم.

وی افزود: ۶۲ نفر در کل کشور به عنوان رابط آی تی با هیات مرکزی نظارت در ارتباط هستند و آموزش های لازم را دریافت کرده اند و ۱۰۰ هزار نفر در سراسر کشور نیز به عنوان کاربر نرم افزار موبایلی اطلاعات لازم را به سامانه اصلی منتقل می کنند و فردا نیز مانور نهایی برگزاری انتخابات الکترونیک در حوزه های مشخص شده ای که قرار است در آنها انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود، اجرا می شود.

این عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تاکید کرد: تمامی تصمیمات در هیات های مرکزی نظارت به صورت مستقل و با نظر اعضاء اتخاذ شد و هیچ مرجعی در این تصمیمات نقشی نداشته و تمام توان هیات مرکزی برای یک انتخابات سالم،‌ رقابتی و تخصصی به کار گرفته شده است.

Share