از چای و برنج تا بحث مهم پسماند و زباله

همه آنچه که نمایندگان گیلان در دیدار با رئیس مجلس بر آن تاکید کردند+ تصاویر جلسه

مجمع نمایندگان استان گیلان بر لزوم توسعه کشاورزی و گردشگری و مدیریت پسماند در استان متبوعشان تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، نشست مجمع نمایندگان استان گیلان با رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه، ۳ اردیبهشت ماه) در محل تالار آیینه ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

میزان تولید چای در کشور شفاف و دقیق نیست/افزایش ناچیز قیمت چای

اسدالله عباسی رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در این نشست از افزایش ناچیز قیمت چای انتقاد کرد و گفت: افزایش قیمت چای در سال جاری ۷ درصد بوده که این افزایش قیمت نامناسب است و متأسفانه میزان تولید چای در کشور شفاف و دقیق نیست.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با تأکید براینکه زمین‌های استان گیلان نباید تبدیل به ویلا شود،افزود:در استان گیلان می‌توان کشت دوباره برنج را رواج داد که با این اقدام سطح درآمد خانوارها نیز افزایش می‌یابد.

عباسی ادامه داد:توسعه ابریشم در استان گیلان کُند بوده البته نسبت به گذشته در حال بازسازی است.

وی با بیان اینکه استان گیلان با کاهش صید مواجه است،یادآور شد: تولیدماهی در قفس در استان گیلان راه‌اندازی شده؛ اما تاکنون نتایج محسوسی نداشته است،لذا اگر به صورت صحیح مهندسی شود،بخشی از مشکلات گیلان رفع می‌شود.

مشکل تفکیک و دفع زباله تهدیدی جدی برای آب‌های زیرزمینی و سلامتی مردم شهرهای شمالی است

عباسی با تأکید برلزوم مدیریت پسماند در استان‌های شمالی افزود:در بخش پسماند از تفکیک تا دفع زباله مشکل وجود دارد که تهدیدی جدی برای آب‌های زیرزمینی و سلامتی مردم استان‌های شمالی بوده و بیماری‌های صعب‌العلاج را در این منطقه افزایش داده است.

وی ادامه داد:سدسازی، راه‌اندازی راه آهن و آزادراه چند پروژه مهم در استان گیلان است که اگر سریع‌تر نهایی شود؛پیشرفت و توسعه در استان گیلان بیشتر می‌شود.

تضامین لازم برای حضور بخش خصوصی در مدیریت پسماند دیده شود/تعرفه ۵ درصدی واردات به تولید برنج آسیب می‌رساند

مهرداد بائوج لاهوتی بر لزوم اجرای قانون برنامه ششم توسعه در بخش مدیریت پسماند تأکید کرد و گفت: باید تضامین لازم برای حضور بخش خصوصی در مدیریت پسماند دیده شود تا بتوان بخشی از معضلات پسماند  و زباله در کشور را رفع کرد.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف برنج درکشور دومیلیون و ۸۰۰ هزار تن است،افزود:حدود ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج درکشور تولید می‌شود؛اما تعرفه ۵ درصدی واردات به تولید در این بخش آسیب می‌رساند.

لزوم افزایش تعرفه واردات ابریشم برای حمایت از تولید داخل

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بر لزوم افزایش تعرفه واردات ابریشم برای حمایت از تولید داخل تأکید کرد.

برنج‌های پرمحصول باید به صورت تضمینی خریداری شود

محمدصادق حسنی جوریابی با بیان اینکه کشاورزی درحال نابودی است،گفت:برنج‌های پرمحصول باید به صورت تضمینی خریداری شود؛چراکه این برنج‌ها از لحاظ کیفی از برنج‌های خارجی بهتر است.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:اگر ۷۰۰ تن برنج بیشتر درکشور تولید شود؛می‌توان در بخش برنج خودکفایی دست یافت.

تعطیلی برخی از کارخانه‌های مهم گیلان/ مشکل بیشتر کارخانه‌ها در استان سرمایه درگردش است

محمدمهدی افتخاری با بیان اینکه هر چقدر مرکز یک استان پیشرفته‌تر باشد شهرستان‌های همجوار به رشد مطلوب‌تری دست پیدا می‌کنند، گفت: متأسفانه بسیاری از کارخانه‌های مهم گیلان تعطیل شده است و از شهرک‌های صنعتی در فومن تنها نامی به جا مانده است.

وی با بیان اینکه بروکراسی‌های اداری یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران در گیلان است، افزود: مشکل بیشتر کارخانه‌ها در گیلان سرمایه در گردش است که اگر این مشکل رفع شود مشکل اشتغال نیز به تبع آن حل خواهد شد.

دولت باید به مدیریت پسماند به عنوان یک طرح ملی بنگرد/احیای تالاب انزلی یکی از موضوعات مهم استان گیلان

محمدحسین قربانی با اشاره به اینکه محوریت توسعه گیلان کشاورزی و گردشگری است، ادامه داد:در ایام تعطیلات سال جاری بالغ بر ۷ میلیون نفر وارد استان گیلان شده‌اند؛اما ارمغان این گردشگری برای گیلان زباله بوده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید به مدیریت پسماند به عنوان یک طرح ملی بنگرد، ادامه داد:سلامت مردم گیلان در خطر بوده و متأسفانه بیماری‌های گوارشی در این استان افزایش یافته است.

حسن خسته‌بند با بیان اینکه حدود۱۳ هزار هکتار زمین در حاشیه تالاب انزلی وجود دارد، گفت: این مقدار زمین می‌تواند برای ۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کند؛لذا احیای تالاب انزلی یکی از موضوعات مهم در استان گیلان است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بالای ۵۰۰ هزار تن رسوب وارد تالاب انزلی می‌شود که متأسفانه بودجه مناسبی برای لایروبی آن اختصاص نیافته است؛لذا اگر تالاب احیا نشود به سرنوشت دریاچه ارومیه مبتلا می‌شود.

وی افزود:نجات غریق متولی مشخصی ندارد و تعداد نجات غریق‌ها در انزلی کم است؛لذا برای آموزش افراد جدید باید بودجه مناسبی اختصاص یابد.

بسیاری از زیرساخت‌های رودبار مربوط به زمان زلزله است/ زیتون وارداتی در بازار رودبار به فروش می رسد

منوچهر جمالی گفت: آزادراه ، لوله گاز و ریل راه آهن از رودبار گذشته و سبب از بین رفتن برخی زمین‌های حاصلخیز در رودبار شده است.

نماینده مردم رودبار درمجلس شورای اسلامی افزود:بسیاری از زیرساخت‌های رودبار مربوط به زمان زلزله است و فرسودگی این زیرساخت‌ها سبب شده که بهره‌وری مناسبی نداشته باشند.

جمالی ادامه داد: بیش از ۱۸ هزار تن زیتون در رودبار تولید می‌شود؛اما متأسفانه در بازار رودبار زیتون وارداتی به فروش می رسد.

 مردم با وجود ۱۲۰ کیلومتر ساحل استان از ارزش افزوده و اشتغال آن بهره مند نیستند

محمود شکری با بیان اینکه پتروشیمی مناسبی در استان گیلان وجود ندارد، گفت: ۱۴.۵ درصد از فروش نفت برای توسعه کشور در اختیار وزارت نفت قرار می‌گیرد،اما متأسفانه استان‌های حاشیه خزر از این ۱۴.۵ درصد بهره‌مند نیستند.

نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی افزود: بیش از ۱۲۰ کیلومتر ساحل در استان‌های شمالی وجود دارد؛اما مردم از ارزش افزوده و اشتغال آن بهره مند نیستند.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیوان محاسبات با این تعداد نیرو نمی‌تواند تخلفات مالی تمام دستگاه‌ها را رصد کند، تصریح کرد: باید سیستم های نرم افزاری برای شناسایی تخلفات مالی راه اندازی شود تا بتوان از حجم تخلفات کاست.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی از دکتر لاریجانی برای حضور در استان گیلان در تابستان سال جاری دعوت کرد.

Share