با حضور 5 نفر؛

نخستین جلسه پرسش و پاسخ از فعالین اجتماعی در ائتلاف «رشت من»

۵ نفر از فعالین اجتماعی منتخب «رشت من» در نخستین جلسه پرسش و پاسخ شورای راهبردی این ائتلاف به ارائه برنامه ها و نظرات خویش پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته، حسین میربلوک، بهزاد پارسا، ابراهیم محبى، هلن حقدوست و عباس تجددى طلب، ۵ فعال پیشنهادی به ائتلاف «رشت من»، در دیدار با برخی از اعضای این ائتلاف در روز چهارشنبه مورخ ۳۰ فروردین ماه به بحث و تبادل نظر در خصوص فعالیت های اجتماعی و خدماتی شهری و ارایه برنامه های خویش در این خصوص پرداختند.

در آغاز جلسه دکتر خسرو پایندانی، رییس شورای راهبردی ائتلاف «رشت من» که مدیریت این جلسه را برعهده داشت در خصوص پروسه انتخاب افراد و تشکیل شورای راهبردی و همچنین تلاش های صورت گرفته جهت گردهم آوری، معرفی و ایجاد زمینه های لازم جهت شناخت بیشتر اعضا به ایراد سخن پرداختند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ائتلاف انتخاب اشخاص اصلح، نخبه، تحصیلکرده و شامخ است، اظهار داشت: ما فراجناحی عمل خواهیم کرد و تمامی اعمال، حرکات و سیاست ما بر اساس حرکت در امور شهری و اجتماعی است و هرکس در امر مدیریت شهری دارای چکیده ارزش های انسانی است در چهارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد حمایت این ائتلاف قرار خواد گرفت و در این راستا طرفین هیچ منتی بر یکدیگر نخواهند داشت.

حسین میربلوک، فعال اجتماعی و ورزشی اولین فردی بود که در این جلسه به ارائه نظرات و برنامه های خویش پرداخت.

وی ضمن تشکر از بانیان جلسه جهت فراهم سازی چنین فضاهایی برای معرفی و آشنایی هر چه بیشتر اعضا با یکدیگر، اذعان داشت: انتخابات امر مهمی است و هرچه بتوانیم مدنیت را در جامعه تقویت کنیم شرایط بهتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه شهر از شرایط مناسبی به لحاظ اجتماعی برخوردار نیست، علت نامزدی افراد بسیار در این دور انتخابات را نارضایتی از وضعیت موجود شهر دانست و گفت: این امر نشان دهنده این است که نیاز به تغییر درامور شهری وجود دارد.

حسین میربلوک اذعان داشت: هر چه بیشتر به یکدیگر اعتماد کنیم و بر فضای همکاری و همراهی بیافزاییم، شهروندان را درگیر امور شهری کنیم و در حوزه های مختلف امور را به NGO ها بسپاریم طبعا موفق تر خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه قانون گذار اولین وظیفه شورا را انتخاب شهردار تدوین کرده است، گفت: در وهله اول در شروع کار شورا با توجه به وزن افرادی که ورود کرده اند، باید انتظارات خود از شورا را تعیین کرده و سپس بر اساس آن تصمیم بگیریم سکان شهر را به چه کسی بسپاریم.

حسین میربلوک با بیان اینکه بر اساس وزن شورا و انتظارات اعضا، ناگزیر به انتخاب بین دو تفکر در انتخاب شهردار هستیم، خاطر نشان کرد: در تفکر اول شهردار فردی قوی و برجسته، با ارتباطات کلان و سطح مدیریت بالاست که چنین شهرداری را می توان به رییس جمهوری که از مجلس رای اعتماد می گیرد، مشابهت داد. در چنین تفکری باید به شهردار انتخابی حوره اختیار داد و در مسائل کلان وی را حمایت نمود. در مدل و تفکر دوم شهردار مشابه نخست وزیری است که برای کابینه خود از اعضا رای اعتماد می گیرد که در چنین حالتی شورا از شهردار انتظارات بسیار در حوزه شهری خواهد داشت و در بسیاری از مسائل کوچک نیز ورود خواهد کرد.

وی وظیفه بعدی شوراها پس از انتخاب شهردار را تسهیل گری در امور ورای شهری دانست و تصریح کرد: باید شرایطی فراهم کنیم که در حوزه های ورای شهرداری برای شهر امکانات بگیریم و از پتانسیل تمامی مسئولین شهرستانی و استانی استفاده کنیم.

میربلوک ائتلاف رشت من را ائتلافی وزین و دارای برنامه خواند و گفت: چون هر یک از افراد خود به تنهایی نه تمرکز کافی و نه شرایط لازم برای کمک به سایرین را ندارند، این ائتلاف می تواند در این حوزه تسهیل گر باشد .

وی اذعان داشت باید افرادی باشیم که مسئولیت اجتماعی خویش را بپذیریم و پس از انتخابات شورا نیز همچنان با افراد راه یافته به شورا در ارتباط باشیم، چرا که در این وضعیت شرایطی برای انتفاع شخصی و فردی نمودن حوزه فعالیت ایجاد نخواهد شد.

حسین میربلوک راهکار حل مشکل طول عمر کوتاه مدیریت شهرداران را ابتدا مشخص نمودن انتظارات اعضا شورا، به اشتراک گذاشتن این انتظارات با یکدیگر و سپس تعیین مصادیق بر این اساس و پس از آن انتخاب شهردار برشمرد.

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری در زمینه ورزش در دو حوزه می تواند تاثیر گذار باشد، ورزش همگانی را دارای اولویت دانست و بر برنامه ریزی و کار حرفه ای در این زمینه تأکید ورزید.

این فعال اجتماعی اولویت خویش را حوزه حقوق شهروندی دانست و گفت: شهروند پرسشگر و مطالبه گر شرایطی را به وجود خواهد آورد که زیستگاه بهتری داشته باشیم.

در پایان حسین میربلوک اظهار داشت در حد واسط انتخابات و شروع به کار شورای بعدی، بر اساس نیازسنجی شهروندان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را تعیین و به شهروندان ارائه خواهیم کرد و از فرافکنی و اجرای پروژه های هیجانی اجتناب خواهیم ورزید.

بهزاد پارسا، کارشناس ارشد عمران، راه و ترابری دومین عضوی بود که در این جلسه به ایراد سخن و ارائه برنامه های پیشنهادی خود پرداخت.

وی با اشاره به اینکه شهروند خوب، شهری آباد خواهد ساخت، مدیریت منابع انسانی در شهرداری را ضعیف دانست و گفت: کنار گذاشتن افراد با تجربه ، استفاده از افراد نا کارآمد و ناآرامی های موجود باعث آسیب به بدنه شهرداری رشت شده است.

بهزاد پارسا طولانی شدن صدور مجوز و پروانه های ساختمانی از ۲ هفته به ۷ ماه را باعث نارضایتی دانست و عدم رعایت الویت پروژه های عمرانی را آسیب زا برشمرد.

وی به مشکلات پیاده راه فرهنگی رشت و نارضایتی بازاریان و معضلات ترافیکی ایجاد شده پس از اجرای آن اشاره کرد و انجام هر پروژه را مستلزم مطالعات عمیق و دقیق، اجرای مدل کامپیوتری و سپس تصمیم گیری در مورد اجر یا عدم اجرا آن ها دانست.

پارسا حمل و نقل ترکیبی را راهکاری برای کاهش مشکلات ترافیکی دانست و اذعان کرد: حمل و نقل عمومی بدون سرمایه گذاری نتیجه معکوس خواهد داشت و ورود سرمایه گذار در این بخش می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

وی در خصوص مدیریت منابع آبی بیان داشت: با این که در بسیاری از کشورها به صورت مصنوعی منابع آبی ایجاد می کنند، متاسفانه شهر رشت با وجود برخورداری از این منابع، تا کنون نتوانسته است اقدامی در جهت احیا و بهره برداری از آن ها انجام دهد و در بحث سرمایه گذار به صورت انقباضی برخورد می کنند که منجر به فرار سرمایه گذار می گردد.

پارسا در تمامی عرصه ها اعم از فرهنگی و عمرانی مشارکت مردم را ضروری دانست و بر اهمیت بهره گیری از مشاورین متخصص در شورا ها تاکید کرد.

وی عدم توجه به اقتصاد پایدار و همچنین نبود تعامل بین شهرداری، اداره مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی را از مشکلات موجود دانست و گفت: عملکرد جداگانه نهادها بدون همکاری و تعامل با یکدیگر منجر به خروجی خوبی نخواهد شد.

پارسا یکی از برنامه های اصلی خویش را موضوع زمین ها نسقی که هم زمینه جذب سرمایه گذار و هم بحث ایجاد اشتغال را توأمان دارد عنوان کرد و گفت: می بایست با هماهنگی استانداری، شهرداری و سازمان نظام مهندسی به این مسئله ورود کرد و نسبت به حل مشکل آن اهتمام ورزید.

برون سپاری پروانه های ساختمانی، حل معضل فاضلاب ها و آلودگی رودخانه های رشت از طریق دخالت و ورود مستقیم دولت و فرهنگ سازی از طریق آموزش و پرورش، ساخت انیمیشن و برگزاری همایش ها در خصوص ترافیک از دیگر موضوعاتی بود که بهزاد پارسا مورد بحث قرار داد.

ابراهیم محبی عضو شورای عالی استان های کشور، سومین عضو حاضر در نخستین جلسه پرسش و پاسخ ائتلاف «رشت من» بود که به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خویش پرداخت.

ابراهیم محبی در آغاز به سوابق و تجربیات خود در شورای عالی استان ها اشاره کرد و گفت: بسیاری، شورای شهر را شورای شهرداری می دانند اما اختیاراتی که قانون اساسی برای شوراها برشمرده است بسیار فراتر است.

وی ابراز امیدواری کرد که تیمی راهی شورای شهر شود که در حوزه فعالیت خود اولین باشند و صداقت در این کار باید سرلوحه تمام امورشان باشد. چرا که اگر تیمی که راهی شورا می شود صادق و اخلاق مدار نباشد، آسیب آن مستقما به مردم شهر وارد می شود. و تاثیر اعضای شورای شهر به مراتب بیشتر از نمایندگان مجلس در شهر است.

ابراهیم محبی به موضوع توسعه پایدار گردشگری که می تواند درآمد ثابت و پایدار برای رشت ایجاد کند اشاره کرد و گفت: تا کنون نتوانستیم در این زمینه به درستی عمل کنیم و انجمن راهنمایان گردشگری استان گیلان بسیار می تواند مثمر ثمر باشد و به صنعت گردشگری کمک کند.

وی با بیان اینکه دو رودخانه رشت از فرصت به تهدید تبدیل شده اند و عده ای نبود منابع مالی را مشکل حل این معضل آلودگی آن ها می دانند، خاطر نشان کرد: اگر در شورا و شهرداری زیاده خواه نباشیم، با سرمایه گذارانی در این بخش می توانیم این مشکلات را سر و سامان دهیم.

محبی در خصوص مشکلات مالی شهرداری یکی از حساس ترین کمیسیون های شهرداری را کمیسیون بودجه دانست و پیشنهاد کرد: کمیسیون بودجه با پیشگام شدن در پروژه های تعریف شده قادر خواهد بود جلوی انحرافات بودجه ای را گرفته و از دخالت شهردار در آن جلوگیری کند.

وی در رابطه با اقدامات و پیشنهادات انجام شده از سوی شورای عالی استان ها جهت حل مشکلات، مغایرت ها و نواقص قانونی که در حوزه شوراها و شهرداری وجود دارد اذعان داشت: در این زمینه چندین طرح به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. اما متاسفانه تا کنون هیچ طرحی از سوی شورای اسلامی شهر رشت به شورای عالی استان ها ارائه نشد تا معضلات شهر رشت از این طریق مورد بررسی قرار گیرد.

هلن حق دوست، فعال سیاسی و اجتماعی، دیگر فرد حاضر در نخستین جلسه پرسش و پاسخ شورا راهبردی «رشت من» ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع حضار فرهیخته ائتلاف «رشت من» به معارفه خود پرداخت.

وی توضیحات خود را با پاسخگویی به سه سوال چیستی، چرایی و چگونگی آغاز کرد.

هلن حق دوست ۲۷ سال سابقه تدریس ریاضی دارد و معتقد است ۲ کرسی شورای شهر باید برای فرهنگیان باشد. وی در این زمینه گفت: ما طلایه دار آموزش و پروش هستیم. ما از ارتقاء مدیریت شهری صحبت می کنیم. وقتی مدیریت شهری ارتقاء پیدا می کند که حقوق شهروندی اعتلا یابد و حقوق شهروندی نیز در بستر زمان و در راستای آموزش محقق می شود. آموزش نیز همیشه دست بوس معلمان بوده و یک شبه محقق نمی گردد. آموزش فرهنگ شهر نشینی، فرهنگ آپارتمان نشینی و فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یک شبه اتفاق نمی افتد مگر از طریق آموزش در طول زمان به فرزندانمان. و آنجا که باید آموزش ببینیم فرهنگیان در سپاه جلو ایستاده اند.

وی با اشاره به وجود کمیسیون فرهنگی، اجتماعی در شورای شهر، گفت: این حق را برای فرهنگیان قائلیم که بتوانند کرسی هایی در شورا شهر داشته باشند.

ایشان در راستای چگونگی ارائه خدمت و انجام کار اذعان داشت: ما در شهری زندگی می کنیم که صنعت و کشاورزی آن روی پا نیست و اگر کسی ادعا کند در طول چهار سال صنعت را احیا می کند، به اعتقاد من ادعایی بیش نکرده است.

هلن حق دوست رونق صنعت گردشگری را راهی برای احیا کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: با استفاده از صنعت سفید و گردشگری می توانیم خون تازه ای در رگ های این شهر جاری کنیم. باید به فکر گردشگری پایدار باشیم و با استفاده از گردشگری در راستای زمان و با برنامه، کشاورزی را احیاء و بدین ترتیب از مهاجرت جوان روستایی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه دانشجوی دکتری رشته مدیریت گردشگری است اذعان داشت: با اینکه نسبت به سایر کمیسیون های شورا بیگانه نیستم اما علاقه مندم آنچه تحصیل می کنم برای مادرم رشت به کار ببندم و در واقع انگیزه ای جز این نخواهم داشت.

ایشان در راستای کمک به شهروندان و رشتوندان برای انتخاب بهتر، از ائتلاف «رشت من» خواستار شد تا مسائلی را برای مردم روشن و آنها را نسبت به داشتن انتخابی آگاهانه یاری رسانند و از چیزهایی که غلط مصطلح انتخاباتی است دور نمایند. وی تصریح کرد: غلط مصطلح انتخابات رنگ کاذب سیاست به یک خدمت شهری است و اگر این غلط مصطلح پاک شود شهروندان قادر خواهند بود انتخاب درست داشته و به جایی برسیم که در طول چهار سال حال و هوای بهتری به شهرمان هدیه کنیم.

حق دوست با بیان اینکه بهتر است از داشته های شهرمان استفاده مطلوب کنیم، اذعان داشت: اکنون که یک برند منحصر به فرد داریم و بسیاری از بزرگان ورود به پیاده راه فرهنگی را تداعی کننده خاطراتی از شهرهای بزرگ جهان دانسته اند، پس ساده ترین راه بهره بردن از فرصت این پیاده راه است و با استفاده از آن می توانیم در پیک های سفر به جای اینکه یک معبر گذری باشیم، رشت را به یک مقصد گردشگری تبدیل کنیم. همچنین با اطلاع رسانی از طریق سایت های معتبر، برگزاری جشنواره های مختلف، استفاده از طرح های محله گردی و رشت گردی و همچنین استفاده از سیسستم حمل و نقل عمومی در ایام تعطیلات و انتقال گردشگران به فضاهای گردشگری و برگرداندن مجدد آن ها به رشت، به این امر مهم جامعه عمل بپوشانیم.

وی در خصوص نبود یک طرح جامع مطالعاتی در زمینه گردشگری در رشت خاطر نشان کرد: نمی توان در این حوزه پراکنده و جزیره ای عمل کرد و باید انسجام لازم را داشت. بهترین ضمانت طرح موفق آن است که افراد علمی در یک جا دور هم جمع شوند و یک طرح جامع را رقم بزنند و به این منظور در راستای توسعه پایدار گردشگری برآنیم مجموعه ای از متخصصین فن، دوستداران محیط زیست، حامیان حیوانات، پزشکان برای ارتقا بحث توریسم سلامت و بازاریان را گرد هم آورده و به هم پیوند دهیم و این حلقه را کامل کنیم تا از این طریق از جوانب مختلف گردشگری را احاطه کرده و کاری جامع انجام بدیم.

این فعال سیاسی به بیان دیدگاه خویش در خصوص یک شهردار موفق پرداخت و گفت: یک شهردار ایده آل باید در وهله اول مشروعیت شهری داشته باشد تا شهروندان بتوانند به وی اتکا داشته باشند. بومی بودن، تخصص داشتن، تجربه، مدیریت با اندیشه و با ثبات، نگاه جامع و تعامل با شهروندان از خصوصیاتی است که یک شهردار در صورت دارا بودن آن ها می تواند شهرداری ایده آل باشد.

وی سخنان خود را با تشکر از حضار به پایان رساند و گفت: فارغ از هر رأیی که برای من صادر خواهد شد در هرشرایطی از تنها ائتلاف واقعی، عقلایی و اندیشمند «رشت من» حمایت خواهد کرد.

عباس تجددی طلب، کارآفرین و فعال اقتصادی، آخرین سخنران نخستین جلسه پرسش و پاسخ شورای راهبردی ائتلاف «رشت من» ضمن تشکر از این ائتلاف و افراد حاضر در جمع، به بیان دغدغه ها و برنامه های خود در خصوص اشتغال، تولید و آبادانی شهر پرداخت.

این کارآفرین و فعال اقتصادی گفت: مجموعه ای به نام انجمن سرمایه گذاران استان داریم که از حدود سه سال پیش به جمع آوری اطلاعات میدانی در شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز پرداختند و هدف ما از انجام این مطالعات، گرفتن برنامه های مدون اقتصادی و سرمایه گذاری حاکم بر این شهرها بود.

وی محور اصلی صحبت های خود را حمایت از سازنده و سرمایه گذار بیان کرد و گفت: سرمایه گذار صرفا ساختمان ساز نیست. اگر در شورا و شهرداری محدودیت ها و موانع پیش پای سرمایه گذار را برداریم و بتوانیم قوانین را بر طبق حمایت از سرمایه گذار تدوین کنیم، برنامه های محکم در بافت توسعه جدید و بافت موجود داشته باشیم. در این حالت سرمایه گذار تکلیفی مشخص خواهد داشت. آن گاه فقط باید مدیران دولتی را در کنار مدیران خصوصی قرار داده و آن ها را به اتحاد برسانیم.

عباس تجددی طلب هدف از تشکیل این انجمن ها را ایجاد اتحاد بین مدیران دولتی و خصوصی خواند و گفت: اگر این اتحاد بین مدیران شهری ایجاد شود که بتوانند سرمایه گذاران و بازاریان را حمایت کرده و مشکلاتشان را زیر ذره بین قرار داده و نسبت به حل آن اقدام کنند، اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به شعار سال ۹۶ مقام معظم رهبری که امسال را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامیدند، خاطر نشان کردند: تولید و اشتغال با حمایت از سرمایه گذار محقق خواهد شد.

وی ورود سرمایه گذار را یه ضرورت مهم خواند و گفت: با ورود سرمایه گذار به دنبال آن توریست، خریدار، بازدیدکننده و پول خواهد آمد که این امر مستلزم حمایت قوانین شهری، استاندار، فرماندار است که با ایجاد یک حرم امن در شهر رشت زمینه را برای ورود سرمایه گذاران و سرمایه گذاری در این شهر فراهم آورند.

این کارآفرین و فعال اقتصادی اذعان داشت: ما در انجمن خود شرکت های اقماری را به وجود آوردیم که حاضرند در بخش های تفریحی، توریستی، برج سازی و حتی حمایت از شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری کنند.

تجددی طلب با اشاره به اینکه باید نگاهی به عقب و قوانین حاکم شهری داشته باشیم تا با اصلاح آن حریم امن ایجاد کنیم، اظهار داشت: سرمایه گذار با ورود به یک شهر صنایع وابسته به خود را هم وارد آن شهر خواهد کرد و صنایع مختلف را به حرکت می آورد . بدین ترتیب تمام بخش ها سود برده و در نهایت به نفع جامعه خواهد بود که این مهم نیازمند یک برنامه مدون اقتصادی و بهره جستن از نظرات انجمن ها و کمک و همراهی تمام مدیران شهری و حتی مردم و کارگران است. چرا که آبادانی شهر جز با همت و اتحاد همه ممکن نمی شود و مستلزم حرکتی شورایی است.

وی در خصوص مشکلات زیست محیطی رشت اذعان داشت: برای حل آلودگی رودخانه ها نیاز به بودجه است اما وقتی بودجه شهرداری بر اساس تخلفات سازمانی، صدور پروانه، عوارض احداث بنا، عوارض شهر و نوسازی بسته می شود، با تکیه بر این درآمدهای متزلزل قادر نیست طرح های الویت دار را اجرایی کند. شورای شهر برای حل این مشکل به موازات حمایت از سرمایه گذاران می بایست از طریق سازمان محیط زیست، ارگان های دولتی، استانداری و فرمانداری ضرب العجلی برای بیمارستان ها، کارخانجات و ادارات دولتی که باعث آلودگی رودخانه ها می گردند تعیین کند که طی فرصت مقرر در سایت خود یک چاه سپتیک بی هوازی احداث و فاضلاب خود را در همان محل دفن نمایند.

تجددی طلب با پر اهمیت خواندن ورود سرمایه گذار در بحث محیط زیست تاکید کرد: وقتی شهرداری سرمایه داشته باشد و بتواند با طرف های قرارداد چینی و ترکیه ای و یا حتی شرکت های ایرانی فاینانس کند، می تواند زباله سوز و سلول های بهداشتی درست در سراوان افتتاح کند و از ورود شیرابه به سفره های آب های زیرزمینی جلوگیری کرد.

وی در پایان اذعان داشت: رشت پتانسیل های بالقوه بسیاری دارد که هنوز به فعل نرسیده اند و این یک پوئن مثبت است که با تعیین برنامه ها و حرکت در چارچوب آن ها می توان به پیشرفت و توسعه دست یافت.

Share