در نخستین مناظره

قالیباف: اولین حق مردم هوا است | جهانگیری: ایشان فقط شهردار سازه است

از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، محمد باقر قالیباف به قید قرعه ششمین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به سوالی درباره مشکلات محیط زیست و راهکار حل آنها پاسخ دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در پاسخ به این پرسش که چه راهکار و برنامه‌ریزی برای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی دارد، گفت: بحث مربوط به بحران محیط‌زیست از مشکلات جدی امروز کشور است و حتی این مشکل بر مشکلات جدی اقتصادی تاثیرات زیادی گذاشته است.

وی با اشاره به مشکل ریزگردها در کشور اظهار کرد: در روندی که تاکنون پیش رفته از سه یا چهار استان دچار ریزگرد  اکنون به ۲۰ استان رسیده‌ایم و بحث را این می‌دانند که موضوع به آن سوی مرزها برمی‌گردد اما سهم اصلی بی‌توجهی مربوط به داخل است و تاکنون شاهد آن در اهواز بودیم که اکنون به جای ریزگرد به آن ریزمرگ گفته می‌شود که یکی از دلایل آن این است که درختکاری را رها کردیم و می‌بینیم که مشکلات اینچنینی پیش آمده است.

این نامزد انتخاباتی با تاکید بر اینکه در این راستا می‌توان اشتغال جوانان را در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: از حقوق شهروندی حرف می‌زنیم، اولین حق مردم هوا است اما با بی‌تدبیری هوا را از آنها گرفته‌ایم و بعد از آنها عذرخواهی هم می‌کنیم.

قالیباف همچنین اظهار کرد: ما در این رابطه در اوایل کار این دولت طرح دادیم و با آقای جهانگیری هم جلسه گذاشتیم اما فقط خودمان آن را اجرا کردیم و دیدیم که ماشین‌های ۳۰ سال از کار گذشته که بیرون شهر بوده برای کار به داخل شهر آورده شدند.

وی تاکید کرد: مشکلات محیط‌زیستی نصف مشکلات اجتماعی و اقتصادی نیز است اما این دولت می‌آید و می‌گوید نمی‌شود، پول نداریم و یا نمی‌توانیم.

 اسحاق جهانگیری در واکنش به صحبت‌های قالیباف، گفت: در تهران علی‌رغم اینکه با مشکلات عدیده‌ای در زمینه زیست‌محیطی مواجه بوده‌ایم کارهای بسیاری انجام داده‌ایم همچنین در زمینه مساله دریاچه ارومیه کار بسیار مهمی انجام گرفت. همچنین در زمینه استاندارد خودروها و بنزین حاصل از پتروشیمی‌ها که به دلیل بالا بودن بنزن به طور کامل از چرخه سوخت کشور حذف شد.

وی افزود: برای خودروها همچنین کیفیت استاندارد بسیار بالایی وضع شد. در زمینه ریزگردها نیز که ۷۰ درصد آن منشأ خارجی دارد که در مرز عراق، عربستان و اردن است که ما در گفت‌وگوهای بین‌المللی پیگیر حل این مساله هستیم. در بحث کارون، هورالعظیم در این چهار سال فکر می‌کنم کارهای مهمی شده است.

جهانگیری خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف چطور بعد از ۱۲ سال نتوانسته است مساله تفکیک زباله‌های شهری را حل کند. ایشان فقط شهردار سازه است که می‌بینید در منطقه ۲۲ تهران چقدر برج‌های عظیمی در دوره ایشان رشد کرده است که نفس تهران را گرفته یا پل صدر که با پول آن بسیاری از مسائل زیست‌محیطی تهران می‌توانست از طریق تعویض ناوگان اتوبوس شهری تهران حل شود.

وی با انتقاد از صحبت‌های قالیباف در این مناظره گفت: شما شهردار تهران هستید نه بیشتر از آن که حتی در حوزه ارگان‌های زیرنظر شهرداری نیز موفق عمل نکرده‌اید اما یکجوری حرف می‌زنید که انگار مسوول کل عالمید. ما در دانشگاه‌های معتبر داخلی درس خوانده‌ایم. ما که در صنعتی شریف و علوم تحقیقات درس خوانده‌ایم آیا ما مدیریت ۶۰ سال پیش را داریم؟ آقای قالیباف با روحیه نظامی نمی‌شود کلانشهری مثل تهران را اداره کرد بلکه باید رویکرد علمی داشته باشیم.

رئیسی در واکنش به سخنان قالیباف درباره مسئله محیط زیست اظهار کرد: ما در مسئله محیط زیست باید متوجه باشیم که هر کجا که می خواهیم کارخانه بزنیم باید ابتدا ببینیم مشکلات محیط زیستی آن منطقه حل شده است یا نه. من از روز ی که به آستان قدس رفتم دستور دادم که اجازه ندهیم هیچ کدام از درخت های مناطق  جنگلی خراسان قطع شود.

وی افزود:  همچنین درباره مسئله ریزگردها در خوزستان این پرسش مطرح است که آیا امکان پیش بینی آن وجود نداشت؟ آیا امکان پیشگیری از آن وجود نداشت؟ و آیا برخورد مناسبی با آن انجام شد؟ من بحثم به دولت ها باز نمی گردد . من می گویم که ما با تهدید وضعیت محیط زیستی خودمان مواجه هستیم و نباید اجازه د هیم عزیزی که در خوزستان زندگی می‌کند زندگی برایش سخت شود.

کاندیدای انتخاباتی ریاست جمهوری با بیان اینکه می‌شود از طریق بهسازی و تامین حفاظت از محیط زیست شغل هایی بسیاری را ایجاد کرد گفت:  من نمی گویم مشکل ما در کشور کمبود آب یا کافی نبودن نزولات آسمانی نیست اما مدیریت آب است که مسئله ماست نه کمبود آب. پس اگر ما مدیریت دقیقی بکنیم خواهیم دید که آیا مشکل کمبود آب کاهش می یابد یا خیر؟

همچنین میرسلیم در واکنش به سخنان قالیباف درباره محیط زیست با طرح پرسش هایی از وی در زمینه مدیریت شهری اظهار کرد: آیا فکر می‌کنید شرایط شهر تهران اجازه این تراکم جمعیتی را می‌دهد؟ چنین تراکم جمعیتی چه مشکلاتی برای محیط زیست ممکن است به وجود بیاورد؟ ما مشکلی دیگری هم داریم که آن استفاده بی رویه از آب های سطحی و زیرزمینی در شهر است که به آن اشاره ای نشد . آیا فکر می کنید  که برای ایجاد اشتغال در مناطق جنگلی اهالی همان مناطق به این موضوع راضی هستند یا خیر؟

مصطفی هاشمی‌طبا در خصوص اظهارات مطرح شده درباره مشکلات زیست محیطی، با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت:‌ اولویت‌ها باید در داخل کشور رعایت شود. اولین و مهمترین کار در کشور مسئله احیای محیط زیست، حفظ ایران همراه با مسئله کشاورزی است که اینها به یکدیگر پیوند دارند.

وی افزود: سوال من از آقای قالیباف این است که در اجرای برنامه ششم توسعه اصراری بر موازی عمل کردن همه موارد این برنامه دارند یا واقعا حیات ایران و زیستگاه آن را در اولویت قرار می‌دهند و مهمترین برنامه خود تلقی خواهند کرد.

حسن روحانی نیز در رابطه با اظهارات مطرح شده اظهار کرد: خوشحالم که موضوع محیط زیست مطرح شد. آقای قالیباف گفت که هوا را نباید از مردم بگیریم اما سوال این است که در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته است؟ شما که از چهار درصد و ۹۶ درصد حرف می‌زنید بگویید که چه کسی مجوز ساخت برج های بزرگ را به این چهار درصد داده است؟

وی تاکید کرد: البته من معتقد به این چهار درصد و ۹۶ درصد نیستم اما چه کسی اجازه ساخت برج ۳۳ طبقه را به کسی که ۳/۸ درصد پول مردم را خورده، داده است؟ مجوز برج‌های بیست طبقه در کوچه‌های ده متری را طبق کدام قانون می‌دهید؟

روحانی تصریح کرد: شما درخت‌های بیست و سی ساله را قطع می‌کنید و درخت یکساله به جای آن می‌کارید. من پرونده‌های شکایت متعددی در این رابطه دارم.

این نامزد انتخاباتی خاطر نشان کرد: مهمترین کار دولت در این رابطه مسئله آبیاری کشاورزی بوده که ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شامل آّبیاری قطره‌ای شده‌اند. لازم است گفته شود که این اقدامات را چطور انجام دادیم و چطور انجام می‌دهیم.

در ادامه قالیباف خطاب به روحانی گفت: اینکه می‌گویم شما دولت ۴ درصدی هستید به همین دلیل است. امروز افتخار شهرداری تهران این است که از زباله برق تولید می‌کند. این دوستان شما بودند که زباله را از روی زمین جمع می‌کردند و نمی‌دانستند که مکانیزه شده است. شما امروز پول حمل‌ونقل را نه تنها به تهران بلکه به هیچ شهری نداده‌اید. ببینید زمان شما مترو کجا بود و امروز چقدر است.

وی ادامه داد: محیط زیست برای ما مهم بوده است. ما در این دولت ۲۰ هزار هکتار جنگل‌کاری کرده‌ایم و امروز به ۳۹ هزار هکتار رسیده است. اگر بحث بلندمرتبه‌سازی را مطرح می‌کنید که باز به همان قانون ۴ درصدی باز می‌گردد. وزارت راه شما قانون تصویب می‌کند و مردم از ما طلب می‌کنند. ما فقط قانون را اجرا می‌کنیم. امروز دشت تهران با جمعیت زیادی روبه‌رو است که آن هم به خاطر مهاجرت و مشکلات اقتصادی است.

قالیباف گفت: شما گفتید ۱۰۰ روزه تحول اقتصادی ایجاد می‌کنید. بعد گفتید کسانی که این حرف را زدند عقل ندارند. من می‌گویم اضافه بر آن صداقت هم ندارید. از شفافیت حرف می‌زنید اما به هر پرونده‌ای که مهر محرمانه بزنید دیگر مردم از آن خبر نخواهند داشت. از پتروشیمی صحبت کردید، آقای جهانگیری دوستان شما بدون آنکه به زیردستی‌هایشان محصولات را بدهند به خارج صادر می‌کنند. این ۴ درصد همان دلالان زالوصفت هستند. فردی که الان در زندان است و الان از آن نام می‌برید را شما به عنوان فعال اقتصادی تقدیر کردید. چه کسی به او لوح تقدیر داد؟

وی افزود: کار دولت گذشته به من چه ربطی دارد که البته کارهای خوبی انجام داده است. مهمترین کارش این بود که به روستاها سفر می‌کرد. شما سفرتان هم ۴ درصدی است. به مرکز استانی سفر می‌کنید و در یکی دو جلسه حاضر می‌شوید و باز می‌گردید.

قالیباف خطاب به جهانگیری نیز گفت: شما آمده‌اید کمک حال روحانی باشید تا در اعداد و ارقام و آمارها یاری‌اش کنید. اشکالی ندارد وقت مردم هم گرفته می‌شود. امروز همه می‌دانند که مشکلات از ضعف مدیریتی شما است.

وی در پایان تصریح کرد: مردم عزیز یکی از کارهایی که در برنامه من وجود دارد این است که تمام اختیارات و تصدی‌گری را به استان‌ها بدهم و فقط بحث مدیریتی باقی بماند.

 پس از پایان صحبت‌های قالیباف وقت بخش اول مناظره به پایان رسید و با تصمیم‌گیری جمعی قرار بر آن شد که ادامه مناظره پس از نیم ساعت استراحت انجام گیرد. مجری برنامه در این باره گفت: این در حوزه اختیارات ستاد نظارت بر تبلیغات انتخابات است و اگر اعلام کردند، این وقت را می‌دهیم.

پیش از پایان بخش اول روحانی خطاب به مجری برنامه گفت: آیا در آیین‌نامه شما ذکر شده است که اگر کسی به کسی تهمت زد و دروغ گفت وقت دفاع را به شخص مقابل بدهید؟ چراکه چند مورد دروغ گفته شد اگر فرصت هست من می‌توانم به آنها جواب بدهم.

Share