مشاور امور فرهنگی سازمان برنامه وبودجه کشور:

سعدی فیلسوف هنرمندی که دردهای بشر را التیام بخشید

مشاور امور فرهنگی و رسانه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: سعدی فیلسوف هنرمندی که عبادت را در خدمت به خلق یافت و دردهای بشر را التیام بخشید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سیدرضا سیددانش صبح امروز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی در مراسم رونمایی از مستند «ایران عزیز ما»، کارهای برجسته‌ای که تاکنون در حوزه معرفی هرچه بهتر مفاخر ایرانی شده است را ستود.
وی با بیان اینکه ایران امروز، ایران آرمان‌های بزرگ و مقدس است افزود: یکی از راه‌های تداوم مسیر و رسیدن به این آرمان‌های بزرگ و ارزشمند انتقال مفاهیم در قالب ابزار فرهنگ و هنر است.
مشاور امور فرهنگی و رسانه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به موضوعات متنوع موجود در مستند «ایران عزیز ما» تصریح کرد: ادبیات ایران کهن به گواه ادب‌شناسان و سخن‌سنجان وطنی و فرنگی چهار قله رفیع مانند حافظ، سعدی، مولانا و فردوسی دارد.
وی اضافه کرد: حافظ شیرین سخن، شاعر و عارف بزرگ و جاودانه‌ای در حوزه غزل‌سرایی است که قالب غزل را به اوج رساند و هنوز همتایی برای او نیامده و شاید هرگز نخواهد آمد.
سید دانش تصریح کرد: شخصیت برجسته‌ای نظیر مولانای کبیر داریم که مشرب عرفان عشق را به او منسوب کرده‌اند و با حجم عظیم اشعارش در عرصه غزل و مثنوی دردانه همه اعصار و روزگاران است.
وی با یادآوری نقش مهمی که ابوالقاسم فردوسی در احیا زبان فارسی داشته است ادامه داد: شاهنامه از آثار بزرگ کلاسیک جهان به‌شمار می‌رود که فردوسی در آن به زبان فارسی قدر و منزلتی دوباره بخشید.
عضو شورای پژوهشی فرهنگ و رسانه گفت: زمانی که مغول‌ها تمدن و فرهنگ و انسانیت را قتل‌عام می‌کردند سعدی قلم به دست گرفت و امید را در دل مردم زنده نگه داشت و در غزل‌های سعدی می‌توان شمیم خوش عشق را با عرفانی معتدل احساس کرد.
وی اضافه کرد: سعدی زندگی خوب را در غنیمت شمردن دقیقه‌ها می‌داند و عبادت را در خدمت خلق یافته، او یک فیلسوف هنرمند است که دردهای بشر را التیام بخشید.
به گفته سیددانش، عظمت سترگ شیخ شیراز را باید در قلمرو ادبیات روایی «منظوم و منثور» با نگاهی به دو اثر جاودانه ‌ش گلستان و بوستان جستجو کرد.
وی خاطرنشان کرد: بوستان و گلستان سعدی نمونه‌ای بدیع و یگانه از ادبیات داستانی دنیای کهن سرزمین ادب‌پرور ما را پیش چشم می‌گذارد که در دو حوزه نثر و شعر بی‌بدیل است.
رئیس سابق مرکز رسانه‌ای ولایت با اشاره به این بیت شعر «گویند مگو سعدی چندین سخن از عشقش می‌گویم و بعد از من گویند به دوران‌ها»، متذکر شد: هر چهار قله رفیع ادبیات این مرز و بوم کهن سر بر آستان عشق می‌سوده‌اند وهمین نکته راز جاودانگی آنها بوده است.
تهیه کننده فیلم‌های مستند «عروج روح‌الله» و «آن سرِ آسمان‌سای»، گفت: آثار ارزشمند شیخ اجل می‌تواند دستمایه بسیاری از تولیدات فرهنگی و هنری باشد و این در حالی است که عطر تازگی و طراوت همواره در آنها حس می‌شود.
به گزارش فارس، مستند «ایران عزیز ما» از تولیدات ویژه‌ای است که به‌زودی در اختیار شبکه‌های ملی قرار می‌گیرد.

Share