رئیس مجمع نمایندگان گیلان؛

زیرساخت‌های آب و برق در گیلان نیاز به نوسازی دارند

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه زیرساخت‌های آب، برق و انرژی در گیلان نیاز به نوسازی و بازسازی دارند، گفت: با توجه به اینکه روستاها توسعه یافته‌اند و با مهاجرت به روستاها مصرف آب، برق و انرژی هم افزایش می‌یابد براین اساس قادر نیستیم که با شرایط ۴۰ سال قبل پاسخگوی مردم باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، اسدالله عباسی، رئیس مجمع نمایندگان گیلان در دیدار با معاون وزیر نیرو که در سازمان آب منطقه‌ای گیلان برگزار شد، اظهار کرد: در استان گیلان با میانگین بارش باران بیش از هزار و ۲۰۰ میلی متر است و جزء پرباران‌ترین استان‌های کشور هستیم که منابع آبی فراوانی داریم ولی از نظر عرضه و مصرف بهینه آب و هدایت آب‌های سطحی با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های آب، برق و انرژی در گیلان نیاز به نوسازی و بازسازی دارند، افزود: در شبکه‌های برق هم غالبا با فرسودگی مواجه هستیم که اغلب تیرهای برق چوبی بیش از ۴۵ سال قدمت دارند که باعث نوسان بسیار زیاد برق شده است. بر همین اساس فرصتی فراهم شد تا مدیران ستادی و معاونین وزیر نیرو از نزدیک و به صورت میدانی زیرساخت‌های استان را در بخش انرژی مورد بررسی قرار دهند تا بتوانیم از اعتبارات ملی در جهت حمایت و تقویت از آب و برق استان بهره‌مند شویم.

نماینده مردم رودسر و املش گفت: زمستان سال ۹۵ نشان داد که بافت‌های توزیع و انتقال برق ما نیاز به نوسازی دارند، باید پیشگیری لازم را داشته باشیم تا با بارش برف آسیبی به مردم نرسد لذا نیاز است اعتبار کافی گذاشته شود تا بازسازی شبکه‌های فرسوده انجام گیرد. با توجه به اینکه روستاها توسعه یافته‌اند و با مهاجرت به روستاها مصرف آب، برق و انرژی هم افزایش می‌یابد براین اساس قادر نیستیم که با شرایط ۴۰ سال قبل پاسخگوی مردم باشیم.

وی افزود: در حال حاضر تنها سدی که داریم سفیدرود است و با توجه به سد سازی در بالادست، نگرانی‌هایی وجود دارد که در آینده ممکن است در استفاده از آب دچار مشکل شویم. بیش از ۶ میلیون مترمکعب آب شیرین وارد دریا می‌شود که حفظ و نگهداری از این آب فراهم نشده است.

عباسی دو سد مهم شفارود و پلرود در استان در دست احداث است، تصریح کرد: روند احداث سد شفارود به دلیل شرایط زیست محیطی بسیار کند است، سد پلرود هم ۵۳ درصد پیشرفت داشته ولی کافی نیست.

وی با بیان اینکه ۱۱ سد لاستیکی در گیلان برنامه ریزی شده است، ادامه داد: از این سدها ۴ سد از اعتبارات ملی و ۷ سد هم از اعتبارات استانی برخوردارند، امروز یک سد لاستیکی در آستانه اشرفیه به بهره برداری رسید.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه در آب و فاضلاب شهری بیشترین مشکل را در هدایت فاضلاب داریم، گفت: در بحث فاضلاب شهری رشت با توجه به اینکه از بانک جهانی اعتبار گرفته اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. برای هدایت فاضلاب‌ها طرح داریم وای به دلیل عدم اعتبارات کافی اجرایی نشده است.

نماینده رودسر و املش بیان کرد: در آب شرب هم محدودیت و مشکل داریم در حوزه چابکسر فقط ۷۰ درصد مردم از آب شهر بهره‌مند هستند؛ در حوزه آب روستایی هم علی رغم منابع آبی که داریم برخی روستاها با تانکر آبرسانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه به دلیل فرسودگی شبکه‌های آب، در برخی مناطق آب شرب ناسالم داریم، تاکید کرد: انتظار داریم اعتبارات مناسبی براری گیلان اختصاص دهند.

Share