ربیعی عنوان کرد؛

دولت‌های هشتم و یازدهم بهترین عملکرد را داشتند | تثبیت سالیانه ۵۰ هزار شغل در بخش کشاورزی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در بین دولت های گذشته دولت های هشتم و یازدهم بهترین عملکرد را داشتند، گفت: دولت یازدهم باوجود همه دشواری ها توانست نرخ تورم را کنترل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، «علی ربیعی» روز چهارشنبه در نخستین نشست خبری خود در تشریح برنامه های اشتغال دولت (آموزش های مهارتی ،رفاه و تعاون) که در محل این وزارتخانه برگزار شد، افزود: در مسیر اشتغال که دولت یازدهم پیگیری کرد، توانستیم ۴۰۰ بنگاه را از ۲ هزار و ۱۰۰ بنگاه احیا کنیم.

وی تاکید کرد: تثبیت شغل مهمترین و جدی ترین عملکرد دولت یازدهم در حوزه اشتغال بود که توانستیم سالانه ۵۰ هزار شغل را در بخش کشاورزی تثبیت کنیم.

وی با بیان اینکه در بخش صنعت ریزش داشتیم، اما در واحدهای کوچک و متوسط رشد اشتغال داشتیم، تاکید کرد: اینکه عده ای می گویند میلیونها شغل از بین رفت حرفی بیهوده است و در کل صنعت کارخانه ای کشور سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر شاغل داریم.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه برنامه های اشتغال را باید در یک روند زمانی مورد بررسی قرار داد، گفت: تا سال ۱۴۰۴ باید به تعداد ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل برسیم و در حال حاضر ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار شاغل داریم. تفاضل این دو رقم تعداد شغلی است که باید ایجاد شود.

ربیعی تاکید کرد، در صورتی که بی تدبیری دولت دهم ادامه می یافت امروز معلوم نبود نرخ تورم به چه رقمی می رسید. موفقیت دولت یازدهم در کاهش نرخ تورم و ارز و کنترل آن بود.

این مقام ارشد حوزه کار افزود: فرآیند اشتغال طولانی است و نمی تواند در یک بازه زمانی کوتاه تحقق یابد. در روند رشدی که پیش آمده باید تلاش کنیم کیفیت رشد را بالا ببریم. تشکیل سرمایه، جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش بهره وری از جمله این تلاش ها برای تحقق رشد با کیفیت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در برنامه ششم رشد هشت درصدی پیش بینی شده است که در مدت پنج سال برنامه باید ۴۰ درصد رشد داشته باشیم.

وی تاکید کرد که به سیاست توزیعی اعتقادی ندارد و باید به سمت رشد با کیفیت برویم.

ربیعی با بیان اینکه همواره نرخ بیکاری متاثر از چند اتفاق است و عوامل کلان اقتصادی بر آن تاثیر دارند، افزود: بیشترین شیب ایجاد اشتغال از سال ۱۳۹۳ بوده است.

وی گفت: اتفاق میمونی که در این سالها رخ داد افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بود، زیرا امید بیشتری برای یافتن شغل ایجاد شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پنجره جمعیتی گفت: در سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ نزدیک به ٩ میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شد، در نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ به سن ۲۰تا ۲۴ سالگی رسیدند که نیازمند شغل مسکن و کالاهای بادوام بودند. بنابراین باید در این دهه پاسخ اساسی به نیازهای آنها داده می شد.

وی گفت: در دهه ۱۳۸۰ متاسفانه ایران در شرایطی قرار گرفت که به لحاظ ارتباطات خارجی موفق نبود.

ربیعی با بیان اینکه مهمترین ویژگی ایجاد اشتغال در دولت قبل دور ریخت ارز بود در حالیکه اشتغال هم ایجاد نشد، افزود: در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ آمارها نشان می دهد نه تنها بهبودی در وضعیت اشتغال ایجاد نشد، کارهایی که صورت گرفت نیز نتوانست به ایجاد اشتغال جمعیت دهه ۱۳۶۰ پاسخ دهد.وی تاکید کرد، در دولت تدبیر و امید ٢ میلیون شغل در کشور ایجاد شد که متاسفانه در هیاهوهای سیاسی دیده نشد.

وی افزود: وقتی مسئولیت را در دولت تدبیر به عهده گرفتیم ۲ هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی در بحران بود و اگر به آنها کمک نمی شد، در یکسال تعطیل می شدند. در این سال ها با پرداخت وام و نظارت ۴۰۰ بنگاه را احیا کردیم .

ربیعی با اشاره به اینکه هنوز یکی از دغدغه های دولت تثبیت بنگاه ها و شغل است، ادعای از بین رفتن میلیون ها شغل در صنعت را سخنی بیهوده دانست که نشان می دهد اینها عدد و رقم هم نیاموخته اند.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تداوم رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ می تواند منجر به ایجاد شغل شود. رشد اقتصادی امروز همراه با اشتغال نیست.

ربیعی با بیان اینکه هزینه ایجاد اشتغال در بخش صنعت بسیار بالا است، گفت:برای ساخت یک پالایشگاه ۱۲۰ هزار میلیارد ریال( ١٢ هزار میلیارد تومان) هزینه دارد که یک هزار شغل ایجاد می کند، به عبارتی ایجاد یک شغل ۱۲۰ میلیارد ریال (١٢ میلیارد تومان) هزینه دارد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد شغل در صنعت لاستیک سازی هفت میلیارد ریال(٧٠٠ میلیون تومان) هزینه دارد، میانگین ایجاد اشتغال در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) که از گاوداری تا صنعت نفت و گاز را در بر دارد سه میلیارد ریال(٣٠٠ میلیون تومان) است.

ربیعی با بیان اینکه مسیر کلاسیک ایجاد استغال با سرمایه گذاری پیش می رود، گفت: دیگر نمی توان گفت هر یک درصد رشد ١٠٠ هزار شغل ایجاد می کند این موضوع در جهان هم تغییر کرده است.

Share