مجید رجبی ویسرودی مطرح کرد

دوری از سیاست‎زدگی مهم‌ترین محرک توسعه شهری | منویات رهبری باید چراغ راه مسوولین باشد

به عنوان فردی که خود را فرزندی از نظام جمهوری اسلامی و پرورش یافته همین نظام می‌دانم اعتقاد دارم که همه ما چه در جایگاه خدمتگزاری به مردم در نهادی مانند شورا و چه در جایگاه‌های غیر دولتی قرار داشته باشیم باید التزام اعتقادی و عملی خود را اثبات کنیم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجید رجبی ویسرودی، عضو شورای شهر رشت که به مرد پیگیر و شجاع شورا مشهور است با حضور در دفتر دیارمیرزا عملکرد چهارساله خود را بیان کرد.

 مجید رجبی ویسرودی را اگه خودتان بخواهید توصیف کنید چه می‌گویید؟

بنده مجید رجبی ویسرودی هستم که شهروندان محترم با سبقه فعالیت‌ها و رزومه کاری من آشنایی دارند. کارشناس ارشد عمران از دانشگاه گیلان، عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی گیلان، عضو کنترل کیفیت مصالح گیلان، مدیرکارخانه سوله سازی ویسرود، مدیرعامل شرکت خانه گستر ویسرود و عضو جامعه انبوه سازان گیلان هستم. همواره در حال تلاش در جهت کارآفرینی و اشتغالزایی بوده‌ام و در طول فعالیتم در شورا به عنوان ریاست کمیسیون عمران و توسعه شهری در طول یکسال و عضو کمیسیون های عمران و بودجه در زمینه مصوبات اظهار نظر خود را بیان می‌کردم.

هدف شما از حضور مجدد در کارزار انتخابات شورای شهر رشت چیست؟

عمده فعالیت شورای شهر نظارت بر پروژه‌های عمرانی و توجه به مسایل درآمدی و بودجه است،شورای شهر نقش نظارتی دارد و شهرداری بازوی اجرایی این نهاد است و تعامل این دو راهگشای عملکردها در مدیریت شهری است. شوراها می‌توانند با فراهم کردن بستر مناسب از طریق مصوب کردن طرح‌ها و لوایح فرصت‌های مناسب در زمینه کارآفرینی و تقویت زیرساخت‌های شهری فراهم کند و در بخش اقتصادی نیز بخش عمده ای از مطالبات مردم را در زمینه اشتغال را فراهم نمایند. در دوره ای که گذشت و پس از اتفاقات شورای سوم این نیاز را احساس کردم که می‌توانم با حضور در عرصهٔ انتخابات شورا کمکی به مردم شهر رشت در حوزهٔ مدیریت شهری نمایم، در دوره چهارم اقدامات خوبی در جهت توسعه رشت صورت گرفت اما هنوز راه زیادی در پیش است و یکی از دلایل حضور مجدد من در انتخابات شورای شهر تلاش در جهت به ثمر رسیدن مصوباتی است که در دوره چهارم شورا به تصویب رسید و اگر چنانچه توفیق مجدد برای حضور در شورا نصیب بنده شود تمام همت خود را برای پیگیری مصوبات به خرج خواهم داد.

عملکرد شورای چهارم در حوزه‌های مختلف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در عمر چهار سالهٔ شورای چهارم پروژه‌های بسیاری به سرانجام رسید و پروژه‌های دیگری نیز کلید خورد. از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در شورای چهارم مد نظر قرار گرفت و همه اعضا در مورد انجام آن اتفاق نظر داشتند ساماندهی لندفیل سراوان، رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود بود و در خصوص لندفیل سراوان فعالیت‌های خوبی انجام شد و مطالعات ساماندهی رودخانه‌ها نیز صورت گرفت اما این مساله نیازمند بودجه بیشتری است. یکی دیگر از مواردی که در شورای چهارم اجرایی شد بحث افزایش سرانه فضای سبز،احداث پارک ۷.۵ هکتاری بوستان مفاخر و ایجاد پارک های محله ای بود که باعث نشاط در محیط محلات و فضای مکثی برای شهروندان خواهد شد. عملیات جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی در نقاط مختلف شهر رشت، اجرای پروژه زیرگذر شهید لطفی (رشتیان)، پروژه بهسازی و پیاده روسازی سبزه میدان، لایروبی و بهسازی شبکه فاضلاب سنتی شهر رشت، بهسازی محل دفن پسماند شهر رشت، عملیات پیاده رو سازی در نقاط مختلف شهر رشت، عملیات جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی و نصب کفپوش و روشنایی مسیر میدان گیل تا دانشگاه گیلان، اجرای خط ویژه بلوار امام (ره) از میدان شهدای ذهاب تا میدان مصلی،احداث ساختمان شهرداری منطقه ۴، احداث ایستگاه آتش نشانی در چندین نقطه شهر رشت، اجرای جدول گذاری، کفپوش معبر و اصلاح هندسی و ساماندهی و زیباسازی میادین شهر رشت، ایجاد پیاده راه در بافت مرکزی شهر رشت و خیابان‌های متنهی به آن و …را می‌توان به عنوان بخشی از مهم‌ترین کارهای عمرانی در شهر رشت عنوان نمود.

علاوه بر این‌ها مصوب شدن شیوه نامه پیشنهادی برای اجرائی شدن صدور پروانه برای اراضی نسقی بود که بنده همواره بر انجام و تعیین تکلیف شرایط زمین‌های نسقی تاکید داشتم.

با توجه به اینکه جنابعالی ریاست کمیسیون عمران و توسعه شهری را مدتی بر عهده داشتید در زمینه تعیین تکلیف زمین‌های نسقی چه تصمیماتی در این کمیسیون گرفته شد و خروجی آن چه بود؟

یکی از دغدغه‌های اینجانب از زمان ورود به شورای چهارم بحث تعیین تکلیف زمین‌های نسقی بود چون عدهٔ زیادی از شهروندان با مشکل عدم صدور پروانه برای اراضی نسقی مواجه بوده و بارها این دغدغه‌ها به گوش من رسیده بود و بلاتکلیفی مردم و مراجعات مکرر آنان به شهرداری واقعا برای بنده به عنوان یک عضو شورا و خادم مردم قابل هضم نبود بنابراین در زمانی که به ریاست کمیسیون عمران و توسعه شهری انتخاب شدم با همراهی و مشورت همکاران این مبحث را در دستور کار قرار دادیم و پس از ساعت‌ها گفتگو و برگزاری جلسات مکرر به دنبال راه حلی گشتیم که بتوانیم با تعامل نهادهای ذیربط نظیر شهرداری و راه و شهرسازی شرایطی فراهم آوریم که مردم از بلاتکلیفی در خصوص صدور پروانه رها شوند. به همین جهت شیوه نامه اجرایی در ۱۲ ماده تنظیم شد و در اختیار شهرداری قرار گرفت که تمامی موارد حقوقی و ضوابط بر اساس آیین نامه‌های شهرسازی و نحوه ساخت و همچنین شرایط منطقه بر اساس طرح تفضیلی در این شیوه نامه در مواد مختلف درج شده است تا از شبهات صدور پروانه جلوگیری کند و بدین ترتیب نیز شهروندان بتوانند از معضلات عدم صدور پروانه ساختمانی و بلاتکلیفی خارج شوند. بنده فکر می‌کنم این مورد یکی از مهم‌ترین اقدامات کمیسیون عمران شورای شهر رشت در خصوص اراضی نسقی بوده و همانطورکه می‌دانید میزان این زمین‌ها در شهر رشت نیز کم نیست.

با توجه به اینکه در زمینه رشته عمران تخصص دارید پروژهٔ پیاده راه بافت مرکزی رشت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در پروژهٔ پیاده راه مرکزی اعتقاد بنده این است که شهردار رشت به دنبال این بوده که تنها پیاده راهی بسازد و این مورد را در رزومه کاری خود ثبت کند،اینجانب به ساخت پیاده راه بدین نحو و آنهم در مرکز شهر نقد دارم. این پروژه ارتباط شمال به جنوب و غرب به شرق را قطع کرده است و در این میان بازاریان زیادی متضرر شده‌اند. اینکه پیاده راهی بسازیم که شهروندان و گردشگران بتوانند در طول سال ساعات مفرحی را در آن سپری کنند نیازمند فضایی است که فضای مکثی باشد با شرایط ایده آل از نظر مکانی و وجود محیطی سرسبز و همچنین قابل دسترس. پیاده راه مرکزی شهر رشت به عنوان قبل از ایجاد شاهراه ارتباطی چهار نقطه شهر رشت با یکدیگر بود با نام میدان شهرداری که پس از ساخت پیاده راه عملا این شاهراه قیچی شد و ارتباط نقاط مختلف شهر قطع گردید بدون آنکه برای ترافیک منتقل شده به خیابان‌های اطراف کاری کنیم و یا مسیری بازگشایی شود و این از عمده دلایل مخالفت من با این پروژه است. از سوی دیگر ایجاد پیاده راه مصوب شورای دوره سوم بود که بخشی از آن در پروژه علم الهدی اجرایی شد و مورد پسند شهروندان قرار گرفت. در زمینه احداث پیاده راه و قطع ارتباط خیابان‌های منتهی به آن اعضای شورای چهارم رای و نظرات مخالف و موافق خود را بارها بیان کردند و همواره تاکید شهردار محترم بر این بود که مسیرها برای کاهش بار ترافیکی خیابان‌های اطراف بازگشایی می‌شود اما تا کنون این مقوله آنگونه که باید مورد توجه شهرداری قرار نگرفته است و همچنان شهروندان ساعات زیادی از روز را در ترافیک سپری می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل مخالف من با این پروژه نامرغوب بودن کیفیت مصالح به کار رفته در پیاده راه مرکزی است که مشکلات آن را بیشتر نمایان می‌کند. مصالحی که در پیاده راه رشت به کار رفته بسیار متفاوت با آن چیزی است که در پیاده راه فرهنگی علم الهدی استفاده شده بود و این نقطه ضعفی برای این پروژه محسوب می‌شود.برخی معتقدند که اعضای شورای شهر در کمیسیون های تخصصی در این مورد کوتاهی کردند و نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا نکردند اما به راستی این چنین نیست. این مباحث در شورای چهارم رشت بارها و بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و جواب قانع کننده ای از سوی شهردار برای این موارد ارایه نشد با توجه به اینکه هزینهٔ گزافی نیز برای احداث آن صرف شد، تمامی مواردی که در شورا در این خصوص مطرح شد از طریق رسانه‌ها درج گردید و نطق‌های بنده نیز در این زمینه موجود است.

به نظر شما موفقیت کار شورایی در چه چیزی است؟

همانطور که مقام معظم رهبری در بیانات خود بارها تاکید فرموده‌اند، همدلی محور کلیدی رفع تمامی مشکلات در سطوح مختلف است. همدلی و دوری از سیاست زدگی و حاشیه قطعا مهم‌ترین محرک برای توسعهٔ شهری است. در شورای شهر نیز همواره باید تعامل و یکدلی حفظ شود و همه با هم بر این موضوع وفاق داشته باشند که تصمیم گیری‌ها باید شورایی باشد یعنی با بیان نظرات موافق و مخالف و تعیین تصمیمات بر اساس آرا. از نظر من شورای اسلامی دوره چهارم شهر رشت شورایی حساس، پیگیر و ناظر بوده است اما می‌توانست باز هم با تعامل بیشتر و دوری از حواشی به نحو بهتری عمل کند.

شورای چهارم را شاید بتوان تخصصی‌ترین شورای شهر رشت دانست، با این وجود در سالهای اخیر ترافیک در شهر رشت رو به افزایش بوده است، در این میان کارهایی که شورای چهارم انجام داده است شاید به میزان کافی عنوان نشده است، نظر شما در این خصوص چیست؟

شهر رشت یکی از پرتراکم‌ترین شهرهای استان از نظر جمعیتی است و همچنین حجم بسیاری زیادی از خودروها نیز به این چرخه وارد شده است. برنامه ریزی در خصوص مقوله ترافیک و رفع آن نیازمند یافتن راه حل اجرایی نظیر افزایش وسایط نقلیه عمومی و فرهنگ سازی در بین عامه مردم برای استفاده نکردن از خودروهای شخصی است. از سوی دیگر ما باید ناوگان حمل و نقل عمومی را در مناطق مختلف و پر جمعیت افزایش دهیم و سپس از مردم انتظار داشته باشیم که خودروهای خود را کنار بگذارند. در زمینه این مورد فعالیت‌های خوبی توسط مصوبات کمیسیون ترافیک صورت گرفت اما نباید فکر کنیم که این روند مغفول مانده است بلکه به عنوان مثال ایجاد خط تراموا و قطار شهری از گذشته نیز در رشت مطرح بوده و این مورد یکی از نیازهای بدیهی شهر رشت است که با افزایش جمعیت ضرورت آن خود را بیشتر عیان می‌کند. ایجاد پارکینگ های طبقاتی، بازگشایی مسیرهای مختلف برای دسترسی شهروندان به مرکز شهر و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و گسترش استفاده از اتوبوس و تاکسی نیز تا ساماندهی و ایجاد شرایط بهتر راهگشا است ایجاد طرح ترافیک در اطراف بافت مرکزی شهر رشت و یا گشایش خیابان‌های جدید همچون احساندوست و… نیز از دیگر موارد است علاوه بر اینکه طرح‌های زیادی در این زمینه در شورا به تصویب رسیده که به علت کمبود درآمد شهرداری برای انجام آن زمان لازم است.

شهر رشت در حوزه‌های محیط زیست نیز با مشکلات فراوانی رو به رو بود که بخشی از آن در دورهٔ شورای چهارم پیگیری و رفع شد نظر شما در زمینه عملکرد شورای چهارم در این خصوص چیست؟

مشکلاتی که در شورای چهارم مطرح و پیگیری شد از پر اهمیت‌ترین بخش‌های مشکلات زیست محیطی شهر رشت بوده است و می‌توان به عنوان نمونه به انباشت زباله در سراوان و رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود اشاره کرد. همانطور که می‌دانید بسیاری از کاندیداهای شورا در زمان انتخابات به عنوان شعار مسایل محیط زیستی شهر رشت را عنوان کردند و باید گفت که از شعار تا عمل راه درازی در پیش است. در زمینه ساماندهی مرکز دفن سراوان مصوبات خوبی اجرایی شد نظیر ساخت سلول بهداشتی دفن جدید و ایجاد شرایط مطلوب تری برای کاور کردن زباله‌ها پس از دفن، ایجاد راه دسترسی به مرکز دفن که همه اینها به صورت فنی و مطالعاتی اجرایی گردید. بحث ایجاد تصفیه خانه شیرابه که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اعضای شورا و اعضای دو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری و کمیسیون عمران بود که بنده نیز عضو هر دو کمیسیون بودم همچنان در حال پیگیری است چون فقط شورا و شهرداری در این میان مسوول نیستند بلکه دستگاه‌های اجرایی دیگری نظیر آب منطقه ای، منابع طبیعی، استانداری و غیره درگیر این موضوع هستند و چند نهاد متولی این امر شده‌اند. اینگونه که در برخی محافل بیان می‌شود که شورای چهارم نتوانست برای بحث پاکسازی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود کاری از پیش ببرد باید بگویم نباید سطحی به موضوع نگریست.یکی از مهم‌ترین مصوبات شورای شهر رشت تصویب لایحه ایجاد تصفیه خانه شیرابه در مرکز دفن سراوان و انجام مطالعات در خصوص مکان یابی تصفیه خانه‌های محلی یا لوکال در طول مسیر رودخانه‌ها بوده است که حتی مطالعات و نقشه مسیر رودخانه‌ها که از شهر رشت گذر می‌کنند تاکنون مشخص نشده بود و چون ابتدا باید تصفیه خانه شیرابه سراوان اجرایی شود تا از ورود شیرابه‌ها به سر منشا رودخانه‌ها جلوگیری شود این پروژه‌ها همچنان در حال پیگیری هستند و از سوی دیگر اعتبار این پروژه‌ها از میزان اعتبار شهرداری خارج است و نیازمند همت استانی و ملی است. نکته ای که باید بر آن صحه گذاشت و به جرات می‌گویم یکی از دستاوردهای شورای چهارم است، حساس کردن دستگاه‌های اجرایی ذیربط به مقوله محیط زیست شهر رشت و برگزاری جلسات مشترک با نهادها برای پیشبرد اهداف مقوله شهری و محیط زیست بوده است.

از طرف دیگر شهروندان نیز در مواردی نظیر پاکسازی حاشیه رودخانه‌ها و پاکسازی تالاب عینک از سنبل آبی در قالب گروه‌های محیط زیستی تلاش‌های بسیار ارزنده ای انجام دادند که این خود نشان دهنده دقت و حساسیت شهروندان فهیم رشتی به بحث محیط زیست است.

یکی از مواردی که همواره شهروندان در آن زمینه گله مند بوده‌اند بحث نامرغوب بودن آسفالت معابر و وجود چاله در سطح خیابان‌های رشت است با توجه به اینکه شما یک فرد متخصص در رشته عمران هستید چه توجیهی برای این موضوع بیان می‌کنید؟

سوال بسیار بجایی عنوان کردید. همانطور که مستحضر هستید در سال نخست شروع به کار شورای چهارم با توجه به شرایط اسفناک آسفالت شهر رشت در آن زمان، اعضای شورا به نوعی آستین بالا زدند و مصوبه ای را با عنوان نهضت آسفالت برای تسریع در روند بهبود آسفالت معابر به تصویب رساندند و البته جلسات زیادی نیز در زمینه چرایی نامرغوب بودن و کیفیت آسفالت مطرح شد و نتایجی حاصل گردید. در طول سالهای گذشته بارها و بارها سطح معابر شهر رشت آسیب‌های جدی در خصوص آسفالت داشته است که بنده واقعا به شهروندان در این خصوص حق می‌دهم و اعضای شورا نیز این موارد را در قالب تذکر به شهردار رشت انتقال دادند که مدارک آن موجود است. آن چیزی که در زمینه آسفالت شهر رشت مطرح است کیفیت آن نیست بلکه نحوه اجرای آن به شکل مطلوب و اصولی است و با توجه به شرایط آب و هوایی رشت خوردگی این آسفالت نیز بسیار زیاد است و آسیب در اثر عدم اجرایی صحیح بیشتر می‌شود و شما مشاهده می‌کنید که در وسط یک خیابان در مرکز شهر چاله ای با عمق زیاد ایجاد شده است. تمامی از موارد از چشم اعضای شورا دور نمانده و متاسفانه علی رغم تذکرات و بیان چند باره، همچنان شهرداری رشت در این زمینه کوتاهی می‌کند.

در حال حاضر شهر رشت را در روند توسعه نیازمند چه آیتم‌های می‌دانید؟

توسعه اقتصادی و اجتماعی در هر شهری نیازمند مشارکت جمعی است. شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان دارای داشته‌های زیادی ست. این شهر در زمینه گردشگری، تجاری، فرهنگی و اجتماعی می‌تواند به یک الگو و سرآمد تبدیل شود. گردشگری به تنهایی می‌تواند زمینه ساز توسعه اقتصادی برای شهر رشت باشد اما خود گردشگری نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های مناسب نظیر مراکز گردشگری، اقامتی، تفریحی و هتل‌هاست و همه این موارد اگر با برنامه ریزی درست صورت پذیرد می‌توان درآمد سرشاری به دنبال داشته باشد. شهر رشت در گذشته شهر اولین‌ها بوده چرا اکنون اینگونه نیست؟ شاید بتوان گفت در طول سالهای متمادی از خودباوری برای ایجاد شهری مدرن و توسعه یافته با تکیه بر سنت‌ها و فرهنگ اصیل دور شده‌ایم. یکی از خصوصیات بارز شهرهای توسعه یافته در دنیا، مشارکت جمعی و مطالبه گری است و شهر رشت نیز پتانسیل بسیار خوبی در برنامه‌های مشارکتی اجتماعی دارد. همچنین نقش مسوولان شهری نیز در این میان حایز اهمیت است. توجه به بنیان‌های زیر ساختی در مقوله‌های مختلف می‌توان راه را برای رسیدن به توسعه هموار کند. سرمایه گذاری نیز بعد دیگر قضیه است که با تعامل و از بین بردن موانع بر اساس ضوابط گام دیگری از توسعه را رقم می‌زند.

نسبت به عملکرد خود در طول دوره فعالیت در شورا چه امتیازی می‌دهید؟

ببینید اینکه چه امتیازی به خود می‌دهم، بنده در جایگاهی نیستم که برای کارکرد خود نمره ای قایل شوم بلکه این مردم هستند که باید در مورد من نظر بدهند. در طول فعالیتم در شورا همواره تلاش کرده‌ام که نظرات خود را در نطق‌ها و رای گیری‌ها به صورت صریح و شفاف بیان کنم و از حاشیه سازی و تخریب ابایی نداشته باشم. ” مجید رجبی ویسرودی ” چه در جایگاه حقیقی و چه حقوقی همواره فرد شفافی بوده و خواهد بود. بنده در آخرین نشست خبری که با خبرنگاران رسانه‌های مختلف داشتم به تمامی سوالات شخصی و همچنین جایگاه حقوقی خود به عنوان عضو شورای شهر پاسخ دادم و این نشان از شفافیت اینجانب است البته از این نکته غافل نشویم که از برخی از سخنان من سوء برداشت شد و یا اینکه برخی تلاش کردند که بنده را با بیان برخی از نظرات باز هم به حاشیه بکشانند اما آن چیزی که در نزد خودم همواره به آن معتقد هستم و ایمان دارم، نیت قلبی، هدف خدمتگزاری، توکل به خداوند و ادامه مسیر است و در زمینه شورا نیز به سوگندی که در جهت خدمتگزاری به مردم خورده‌ام پایبند خواهم بود. این سخنان شعار نیست بلکه وقتی فردی مسوولیتی را متقبل می‌شود باید با در نظر گرفتن قانون و شرایط در کنار تعامل، تلاش کند تا بهترین تصمیم را برای ایجاد یک فضای بهتر برای مردمی که وی را شایسته خدمتگزاری دیده‌اند به عنوان یک دین ادا کند.

در حوزه ملی رمز توسعه اقتصادی در کشور را در چه می‌دانید؟

ایران اسلامی سرزمینی پر از منابع مختلف و دارای نیرو و منابع انسانی کارآمد و متخصص است، اینکه چند سال پیایی مقام معظم رهبری با نامگذاری سال به مقوله اقتصاد مقاومتی تاکید دارند نشان از روشن بینی ایشان است. اقتصاد مقاومتی تنها یک واژه نیست مفهوم عمیقی را با خود در پی دارد. اینکه تک تک آحاد جامعه این پشتکار را داشته باشند که با بهره گیری از ظرفیت‌های فردی و اجتماعی بتوانند فضایی برای کسب و کار و اشتغالزایی ایجاد کنند کشور را به سمت توسعه اقتصادی رهنمون خواهد کرد. تنها دولت وظیفه ندارد که شغل ایجاد کند بلکه ما نیز باید با توجه به شرایط و پتانسیل‌ها درصدد ایجاد اشتغال برآییم. همانطور که می‌دانید بنده قبل از اینکه وارد شورا شوم به عنوان یک مدیر و کارآفرین مشغول به فعالیت بودم و مجموعه ای از نیروها نیز با بنده همکاری می‌کردند و این شرایط همچنان ادامه دارد. به عنوان فردی از همین آب و خاک با همت و تلاش و توکل به خداوند توانستم مجموعه ای را ایجاد کنم. اقتصاد مقاومتی نیز توجه به ظرفیت‌های فردی و منابع و ایده است. اقدام و عمل گام مهم دیگری در این راستاست و رهبر فرزانه ما نیز تیزبینانه این موضوع را بیان کردند. تلاش مضاعف، اقدام و عمل ما را به سمت تولید، توسعه و اشتغال پیش خواهد برد.

در حوزهٔ کلان و با نگاه ملی، چه دیدگاهی نسبت به بحث تحریم‌ها و برجام و اثرگذاری آن در کشور دارید؟

همانطور که پیش‌تر بر آن تاکید کرده‌ام، تحریم‌ها به خودی خود بی اثر است اما زمانی به مشکل خواهیم خورد که نتوانیم راهبرد ضد تحریمی را به خوبی اجرا نمائیم. رهبر انقلاب در سال‌های اخیر تاکیدات ویژه ای بر موضوع اقتصاد مقاومتی داشته‌اند و با تکیه بر این اصل قطعا می‌توان بحث تحریم‌های فعلی و آینده را به بحثی بی اهمیت تبدیل کرد. در موضوع برجام فصل الخطاب منویات رهبری بود و همانطور که تا امروز با درایت امام (ره) و مقام معظم رهبری ایران اسلامی سر بلند بوده پس از آن نیز با اتکا به همین نگاه و منویات می‌توانیم همچنان سربلند باشیم. در بحث اثرگذاری تحریم‌ها، کشورهای سلطه گر تلاش کردند تا با ترفندهای مختلف راه نفوذی به کشور بیابند که تمامی این توطئه‌ها با درایت رهبری نقشه بر آب شد. پس از برجام بی شک نیازمند راه حل‌هایی هستیم که دولتمردان با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبری در زمینه اقتصادی ترسیم می‌کنند و به تبع آن بنگاه‌های اقتصادی، تولیدی و تجاری نیز تلاش می‌کنند تا خود را با شرایط هماهنگ کنند

به عنوان فردی که در نظام جمهوری اسلامی فعالیت می کنید پیروی از منویات رهبری را چگونه تشریح می کنید.

حکومت دینی در سرزمینی که متعلق به امام زمان (عج) است امری مهم و اساسی است و بنده نیز به آن اعتقاد ویژه دارم، دین اساس محکم نظام و جمهوری اسلامی می‌باشد و شکی در آن نیست و بنده نیز به عنوان خدمتگزار کوچک نظام به این موضوع اعتقاد راسخ دارم.

به عنوان فردی که خود را فرزندی از نظام جمهوری اسلامی و پرورش یافته همین نظام می‌دانم اعتقاد دارم که همه ما چه در جایگاه خدمتگزاری به مردم در نهادی مانند شورا و چه در جایگاه‌های غیر دولتی قرار داشته باشیم باید التزام اعتقادی و عملی خود را اثبات کنیم. بنده اصل ولایت فقیه را یک مقوله انکارناپذیر نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دانم و یکی از اصول و چراغ راه من بوده است. در خصوص پیروی از منویات خردمندانه رهبری همه ما باید بدانیم که مقام معظم رهبری با روشن بینی خود توانسته‌اند تاکنون کشتی نظام را از دریای پر تلاطم خدعه دشمنان انقلاب مصون بدارند و باید رهنمودهای ایشان سرلوحه کار هر مسوولی در بدنه نظام قرار گیرد. اگر کسی برخلاف منویات رهبری و تفکر ایشان نظر غیز بدهد قطعا از راه ولایت فقیه خروج کرده و می‌توان آن حرکت را ایجاد نفاق و فتنه انگیزی نام نهاد.

در سال‌های اخیر بسیاری سعی کرده‌اند در برابر موارد مختلفی از قانون اساسی ایستادگی کنند، نظر شما در این خصوص چیست؟

قانون اساسی آیینهٔ تمام نمای قانون در هر کشوری است که بنیان فعالیت‌های مدنی،اجتماعی محسوب می‌شود و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.التزام به قانون اساسی نیز اصل دیگری در نظام است که باید به آن صحه گذاشت. اعتقاد و التزام به اصل ولایت فقیه و قانون اساسی از ضروریات است و بنده نیز به عنوان شخصی که در جامعه اسلامی زندگی می‌کند و هدفش خدمتگزاری به مردم است اعتقاد قلبی و عملی دارم.

شما در اربعین گذشته همراه با موکب شهرداری به کربلای معلی مشرف شدید، دیدگاه شما در خصوص شرکت مراسم مذهبی و انقلابی چیست؟

ارادت قلبی من به عنوان یک شیعه زاده به اهل بیت علیهم السلام و علی الخصوص سید و سالار شهیدان،امام حسین (ع) وصف ناشدنی است و در اربعین سال گذشته این توفیق برای من حاصل شد که بتوانم همراه موکب شهرداری در کربلای معلی حضور پیدا کنم و به زیارت حرم مطهر آن حضرت و یاران باوفایش مفتخر شوم. در خصوص حضور در مراسم و راهپیمایی نظیر راهپیمایی ۲۲ بهمن و ۸ و ۹ دی باید عرض کنم که حضور حداکثری مردم در این آیین‌ها باعث مشروعیت بخشیدن به نظام خواهد شد.از سوی دیگر نباید از خاطر ببریم که این راهپیمایی‌ها نشان از انسجام و اتحاد مردم است و وظیفه ای انقلابی هم ایجاب می‌کند که نه تنها برای زنده نگه داشتن آرمان‌های انقلابی بلکه برای پاسداشت و حفظ و صیانت از اسلام و اصول دینی در این مراسم‌ها شرکت کنیم و پیوند خود را با اصل ولایت فقیه اعلام کنیم.

و اما سخن پایانی شما …

بنده خود را جزیی از مردم می‌دانم چون لطف و عنایت مردم سبب شد که بتوانم به عنوان خدمتگزاری کوچک در شورای شهر حضور یابم و قطعا یکی از مواردی که همواره به آن اعتقاد دارم احقاق حقوق شهروندی، عدالت محوری و توجه به مطالبات و نیازهای شهروندان است. اگر چنانچه توفیق حضور مجدد در جایگاه شورا را نداشته باشم سعی خواهم کرد که به تلاش خود در جهت توسعه استان گیلان ادامه دهم و اگر باز هم مفتخر به حضور در شورای شهر باشم تلاش خواهم کرد با تکیه بر وجدان، انصاف و در نظر داشتن عنایت پروردگار با همراهی و تعامل با همکارانم در جهت بهبود وضعیت شهری، توسعه اقتصادی شهر رشت و رضایت شهروندان قدم بردارم.

Share