لاریجانی در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی‌گاز، نفت،پالایش‌وپتروشیمی:

دستکاری در توافق هسته‌ای می‌تواند مسائل جدیدی ایجاد کند|ایران به تعهدات خود پایبند است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافق هسته ای سقف مطالبات ایران نبود، گفت: دستکاری در توافق هسته ای می تواند مسائل جدیدی ایجاد کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، دکتر علی لاریجانی امروز (شنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه) در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه امروز صحبت هایی درباره افق هسته ای ایالات متحده انجام می شود، گفت: توافق هسته ای موضوعی نبود که ایران در آن به سقف مطالبات خود دست بیابد و همانگونه که امروز در مذاکرات دیده می شود مناقشات زیادی روی مسئله هسته ای وجود دارد و آنچه که امروز حادث شده کف خواسته های ایران بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: دستکاری کردن در توافق هسته ای می تواند مسائل جدیدی ایجاد کند، البته ایران به تعهدات خود پایبند است که این پایبندی به دلیل روش کار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر لاریجانی با اشاره به ارائه گزارش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در ابتدای افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ادامه داد: گزارش آقای زنگنه، گزارشی کامل، منظم و امیدوار کننده برای آینده کشور در حوزه صنعت نفت و گاز بود و بنده که اقدامات وزارت نفت را دنبال می کنم تلاش های سنجیده و به هنگامی در این دوره در حوزه نفت و گاز صورت گرفته است و با تمام مشکلاتی که در این بخش وجود داشته از منابع آن به درستی استفاده شده است.

وی یادآور شد: نکته مهم این است که تشخیص داده شود در چه مسیری قرار داریم و برای توسعه آینده کشور با چه مختصاتی روبه رو هستیم.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در این متن وجود دارد، شرایط منطقه ای است، افزود: منطقه ما، منطقه مهم نفت و گازی است که شرایط ما روی رفتار کشورهای مختلف تاثیر دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت تروریسم موضوعی داغ و تاثیرگذار در منطقه است، ادامه داد: در دهه اخیر وضعیت تروریست ها از لحاظ کمیت و کیفیت گسترش یافته است، البته در سال گذشته شرایط تروریسم ها و منطقه به دلیل سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت و شرایط بین المللی این سیاست را پذیرفت چرا که مسیر صحیح، مسیر جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه به دلیل رفتارهای هوسرانه برخی کشورها، موضوع تروریسم در منطقه داغ است، اظهار کرد: هرچند سرکوب هایی برای مبارزه با تروریست ها صورت می گیرد اما از برخی جهات نیز به آن ها کمک می شود لذا نمی توان گفت که شرایط تروریست ها افت کرده چرا که ممکن است مهاجرت هایی از سرزمینی به سرزمین دیگر صورت گرفته باشد اما در کل منطقه داغ است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مناقشات کنونی روی لبه تحمل منطقه حرکت می کند، افزود: اشتباهی کوچک ممکن است شرایط را از لحاظ امنیتی تغییر دهد و رفتار برخی بازیگران بین الملل در منطقه سوءتفاهماتی به وجود آورده است لذا نمی توان پیش بینی کرد که موضوع تروریست ها رو به تقلیل است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه شرایط منطقه می تواند در وضعیت توسعه کشورها تاثیرگذار باشد، ادامه داد: ایران در منطقه از امنیت خوبی برخوردار بوده و بر مسائل اطلاعاتی و راهبردی تسلط دارد البته ظریفی می گفت انقدر این را نگویید چرا که آخر کاری دستمان می دهند.

وی تصریح کرد: تصمیمات استراتژیک در کشور برای ایجاد سلامت و امنیت منطقه موثر است که با ظرافت هایی انجام می شود و امری تصادفی نیست که ایران در منطقه از امنیت پایدار برخوردار است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه قابلیت های خوبی در حوزه نفت و گاز ظهور پیدا کرده است، افزود: رویکردی که در وزارت نفت شکل گرفته نزدیکی شرکت های داخلی به شرکت های مهم بین المللی است چرا که کسانی که در اقتصاد مقاومتی نگاه عمیقی داشته باشند می دانند که صنعت نفت و گاز، صنعت مادر بوده و هر تحولی در این صنعت کشور را متحول می کند.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه و بودجه تمرکز روی مسئله صنعت نفت و گاز است، ادامه داد: به دلیل تاثیرگذاری این صنعت باید از ظرفیت نفت و گاز استفاده کرد تا ظهورات آن را بیشتر دید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سیاست های کلی در زمینه انرژی مدون و اجرا شده و قابل تغییر نیست و براساس آن برنامه ششم توسعه تدوین شده است که از خلال این اسناد می توان رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران را مکشوف کرد.

وی با بیان اینکه شرایط امروز ایران برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز فراهم است، ادامه داد: نفت، گاز و پتروشیمی مورد توجه تمام بخش های نظام جمهوری اسلامی ایران است و سرمایه گذاری مناسب در این حوزه باید به عنوان اولویت مهم مورد توجه قرار گیرد.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه به ازدیاد بازیافت از مناطق موجود باید سرعت داده شود و از هدررفت آن جلوگیری شود، یادآور شد: عقلایی این بوده که در قراردادهایی که امروز بسته می شود از تکنولوژی های مدرنی استفاده شده که هدررفت را کاهش داده و سبب افزایش بازیافت در مخازن شود.

وی افزود: ازدیاد بازیافت جزء توصیه هایی بوده که در بررسی های مرکز پژوهش ها به دولت صورت گرفت است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در دولت یازدهم روی استفاده از مخازن مشترک اهتمامی جدی صورت گرفت ادامه داد: نتایج استفاده از میادین مشترک نفتی در جنوب و غرب کشور توازن مناسبی به وجود آورده است لذا نباید در حوزه انرژی مناقشه کرد.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی یک مزیت مناسب در کشور است تصریح کرد: مناقشاتی درباره قیمت پتروشیمی وجود دارد که کمیسیون صنایع و انرژی با حضور وزارت نفت باید بسترهای لازم جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی در  پتروشیمی را فراهم کند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: باید با آمایشی که در صنعت پتروشیمی صورت می گیرد زمینه حضور علاقمندانه بخش خصوصی در این عرصه را فراهم کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های درونی کشور در حوزه نفت و گاز یادآور شد: باید به فعال شدن ظرفیت های درونی و استفاده از پیمانکاران داخلی کمک کرد. ممکن است در ابتدا نقایصی وجود داشته باشد اما با ورزیدگی جوانان و حمایت بخش خصوصی می توان پروژه های وزارت نفت را فعال کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: می توان با دریافت تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی و منابعی دیگر که در این بخش وجود دارد به حضور بخش خصوصی در عرصه صنعت نفت و گاز کمک کرد.

وی با اشاره به بند (ق) تبصره ۲ بودجه سال ۱۳۹۳ که بعدها در قوانین دیگر در قالب ماده ۱۲ بر آن تاکید شده است ادامه داد: اجرای این تبصره که در راستای استفاده بهینه از انرژی بوده گشایشی جدی برای بخش های مختلف کشور از لحاظ حمایت از تولیدکنندگان داخلی ایجاد می کند.

دکتر لاریجانی با اشاره به تصویب لایحه هوای پاک در مجلس اظهار کرد: در این قانون تاکید شده که باید در اتومبیل ها و کارخانجات تغییراتی داده شود تا بتوان به استفاده بهینه از انرژی دست یافت لذا در بند (ق) نقش آفرین اصلی وزارت نفت بوده که می تواند استفاده انرژی را در کشور بهینه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به مسئله زیست محیطی باید به عنوان یک مسئله تاثیرگذار در امنیت ملی کشور توجه کرد تصریح کرد: مجلس از شرکت های نوآوری که در بهبود انرژی و استفاده بهینه از آن فعالیت کنند حمایت کرده و تسهیلاتی برای این شرکت ها می توان در نظر گرفت و در حال حاضر تمام بخش ها برای کمک به سازندگان داخلی معطوف شده است.

Share