مهندس مازیار سماکچی

در آموزش تفکیک از مبدا زباله بسیار ضعیف عمل شده |برای سلامت مردم باید هزینه کرد

این فعال اجتماعی بر ضرورت توسعه کارخانه کود آلی، احداث تصفیه خانه لندفیل سراوان و احداث نیروگاه زباله سوز و تولید انرژی از زباله تاکید کرد و یادآور شد: در زمینه سلامت شهروندان نباید به فکر مسائل مالی باشیم.

مازیار سماکچی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مازیار(حسین) سماکچی با بیان اینکه فرآیند تفکیک از مبدا زباله می بایست بطور جدی‌تر در رشت دنبال شود از عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در این خصوص انتقاد کرد و گفت: تاکنون در بحث آموزش بسیار ضعیف عمل شده است.

این فعال اجتماعی متذکر شد: بحث آموزش تفکیک زباله باید در پیش دبستان‌ها و مدارس ابتدایی به طور جدی آغاز شود. هنگامی می‌توانیم بگوییم در این زمینه موفق عمل کرده ایم که بچه ها از خانواده خود بخواهند زباله را تفکیک کنند. چون وقتی بچه ها از بزرگترها بخواهند حتما آنها خجالت می‌کشند و تفکیک زباله را انجام می دهند.

سماکچی بار دیگر بر ضرورت فرهنگ سازی در این زمینه از مدارس و پیش دبستانی‌ها تاکید کرد و افزود: همچنین شهرداری رشت با ارائه مشوق‌هایی شهروندان را به تفکیک زباله ترغیب کند و برای خانوارهای موفق جوائزی را اختصاص دهد.

دبیر مجموعه آموزشی پروفسور سمیعی رشت یاداور شد: شهرداری رشت باید با نصب سطل‌های زباله بسیار شیک که حامی پیام های زیست محیطی باشند انگیزه لازم را در شهروندان به وجود آورد و حتی این سطل زباله را در اختیار خود خانواده نیز قرار دهد تا فرآیند تفکیک با دقت انجام شود.

این عضو سازمان نظام مهندسی اظهار کرد: در کشور های پیشرفته اگر زباله را تفکیک نشده تحویل دهید جریمه می‌شوید در ایران هم باید ابتدا این مسئله را قانونمند کنیم. مانند همان بحث کمربند ایمنی، اوایل کسی گوش نمیداد اما وقتی صحبت از جریمه شد و بصورت قانونی درآمد همه استفاده کردند و الان به یک عادت شده است.

سماکچی بر ضرورت بهره گیری از رسانه ها و همچنین سازمان های مردم نهاد برای ترویج فرهنگ تفکیک زباله تاکید کرد و افزود: صدا و سیما، رسانه ها، آموزش و پرورش، مساجد، پایگاه های بسیج محله، باید در این زمینه کار کنند و محله به محله این طرح را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون از ظرفیت رسانه‌ها و سایر گروه‌های مردمی برای تفکیک زباله به خوبی استفاده نشده است، افزود: سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت باید از سمن‎ها و رسانه‌های مکتوب و مجازی در کنار صداوسیما بخواهد که در زمینه تفکیک زباله وارد میدان شوند.

این فعال اجتماعی اظهار کرد: وقتی شهروند بداند که درآمد این طرح برای شهر خودش هزینه میشود و میتوان با طلای کثیف بخشی از هزینه های شهر را تامین کند تفکیک زباله را جدی می گیرد. پس به نفع ماست که این کار را انجام دهیم.

سماکچی بر ضرورت تحرک بیشتر سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در این زمینه تاکید کرد و با اشاره به خطر شیرآبه های سراوان و نفوذ آن به سفره های آب زیرزمینی اظهار کرد: سلامت شهروندان در گرو تفکیک زباله و کاهش دفن زباله در سراوان است. به شدت آمار بیماری و سرطان در حال افزایش است که یکی از دلایل اصلی همین آلودگی سفره های آب زیرزمینی است.

این عضو سازمان نظام مهندسی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: برای زباله عفونی بیمارستان‎ها هم باید یک فکر اساسی انجام شود. ما باید از تجربیات شهر های دیگر مثل تهران استفاده کنیم، بطور مثال درحال حاضر تهران در بحث زباله سوز و تولید برق به مشکل برخورده و نباید اشتباهات آنها را تکرار کنیم و از تجربیات کشورهای پیشرفته دنیا نیز بهره بگیریم.

این فعال اجتماعی بر ضرورت توسعه کارخانه کود آلی، احداث تصفیه خانه لندفیل سراوان و احداث نیروگاه زباله سوز و تولید انرژی از زباله تاکید کرد و یادآور شد: در زمینه سلامت شهروندان نباید به فکر مسائل مالی باشیم. دنیایی که در آن درحال زندگی هستیم را نباید با دست های خودمان خراب کنیم. باید بپذیریم که برای سلامت مردم و حفظ محیط زیست باید هزینه شود.

Share