در نخستین مناظره

دلایل روحانی درباره مشکل ازدواج جوانان / درگیری لفظی روحانی و قالیباف

اولین مشکلی که وجود دارد، مشکل اشتغال است. اولین اقدامی که باید برای مسائل اجتماعی‌مان انجام دهیم، ایجاد امید نسبت به آینده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی به قید قرعه چهارمین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به این سوال که مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه عللی می‌دانید و چه راهکاری برای حل آن در نظر دارید پاسخ دهد.

حسن روحانی در پاسخ به این سوال که «مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه علتی می‌دانید و برنامه شما برای قشر جوان چیست؟» اظهار کرد:  امروز مشکلاتی در زمینه ازدواج جوانان وجود دارد . اولین مشکل عدم وجود اشتغال است. به طورکلی برای حل این مشکل و مشکلات شببیه به آن باید در جامعه امید به آینده ایجاد شود.

وی ادامه داد: اولین اقدامی که در جامعه باید ایجاد شود تا مشکلات اجتماعی ما حل شود من جمله مشکلات اشتغال و ازدواج جوانان، ایجاد امید نسبت به آینده است.

روحانی با بیان اینکه تا زمانی که جامعه نسبت به آینده‌اش نگران باشد و هر مشکلی این آینده را تحت الشعاع قرار دهد مسلما فضای خوبی برای جوانان به وجود نمی‌آید گفت:‌ تا زمانی که جامعه نسبت به آینده خود نگران باشد و هر روز یک تهدید و حصر جدیدی را شاهد باشیم نشاطی باقی نمی ماند و وقتی هر روز یک محدودیت غیر از آنچه که قانون گفته برای جوانان به وجود بیاید مسلما در آینده زندگی آن‌ها تاثیر می گذارد.

وی با تاکید بر اینکه باید امیدواری جامعه را حفظ کنیم، اظهار کرد: ما در طول ده سال ۸۳ تا سال ۹۳ شاهد جمعیت شش میلیون و ۶۰۰ هزار نفری بودیم که آماده ورود به بازار کار بوده اند اما از میان آنان تنها ۶۰۰ هزار نفر شغل پیدا کردند و این در حالی بود که در آن دوران درآمد ارزی خوبی داشتیم و می توانستیم همه کسانی که در دهه شصت متولد شده بودند را به ازدواج و اشتغال برسانیم اما آنان را رها کردیم و دیدیم که آنان با چه مشکلاتی مواجه شدیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز امید در جامعه افزایش پیدا کرده و مردم نسبت به آینده وزندگی خود امیدوار هستند گفت:‌ یکی از موارد مهم در زمینه اشتغال که اساس آن است بهبود شرایط کسب و کار است که در سالهای اخیر این وضعیت بهتر شده و رتبه ما در سطح جهانی از ۱۵۲ کشور به ۱۲۰ کشور ارتقاء یافته است و همچنین اعتمادی در جامعه به وجود آمده تا سرمایه گذاری هایی انجام شود.

روحانی تاکید کرد: در جامعه امروز ما مردم به فضای مجازی دست پیدا کرده اند که اگر دولت یازدهم بود این دسترسی ها ایجاد نمی شد یا محدود می شد و امروز از طریق همین وضعیت است که دوستان ما از این فضا برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می‌کنند.

محمدباقر قالیباف در رابطه با مشکل ازدواج جوانان و درنقد اظهارات حسن روحانی گفت: مشکل جدی امروز ما در ازدواج، اشتغال است. شما در آغاز دوره ریاست جمهوری خود به مردم قول ۴ میلیون شغل را دادید.

با گفتن این جمله از سوی قالیباف، روحانی واکنش نشان داد و اظهار کرد:  یک سایت گمنامی حرفی می زند و سایت معروفی نقل می‌کند و روزنامه دیگری آن را منتشر می‌کند. من هیچ وقت در هیچ دوره‌ای قول ۴ میلیون شغل نداده‌ام. این دروغ محض است.

قالیباف ادامه داد: ما از سایت خود شما این را دیدیم و شما که حرف از آزادی می‌زنید بگذارید ما حرفمان را بزنیم.

وی افزود: حتما امید و نشاط مهم است. حقوق شهروندی و پیشرفت مهم و لازمه زندگی است اما امروز افسردگی در جامعه با توجه به آمار خود دولت چقدر شده است؟

این نامزد انتخاباتی خاطر نشان کرد: نشاط را مردم با زندگی خوش می‌خواهند. شما می‌گویید که کسب و کار در جامعه رونق پیدا کرده اما مردم عزیز، واقعا شما این طور می بینید و در ذهن شما اینگونه است که آمار بیکاری کمتر شده یا افزایش پیدا کرده است؟ البته آقای روحانی امروز اجازه صحبت نمی‌دهد اما اگر مشکلات حل شده یعنی نشاط نیز وجود دارد.

قالیباف همچنین گفت: سرمایه در داخل و خارج وجود دارد و مسئله سرمایه نیست بلکه مسئله سوء مدیریت و عدم تحمل است.

در این قسمت مجری برنامه توضیح داد که نمایشگرهای موجود به صدای ا فراد حساس هستند و از نظر زمانی مشکلی برای کاندیداها وجود ندارد.

اسحاق جهانگیری نیز در این باره گفت: یکی از مهمترین نیازهای جوانان کشور مسئله ازدواج در کنار اشتغال و تحصیل است که دولت باید بستر همه اینها را برای جوانان فراهم کند. احترام جوانان باید حفظ شود و همچنین به بهان‌ های واهی به آنان بی احترامی نشود. یکی از مهمترین کارهایی که برای ازدواج جوانان انجام گرفته است افزایش وام ازدواج از سه میلیون تومان به ده میلیون تومان است.

جهانگیری با بیان اینکه در اشتغال بهترین گزینه توسعه صنعت گردشگری است که مشاغل بسیاری را ایجاد می‌کند، خطاب به آقای قالیباف گفت:‌ چه کسانی باعث حمله به سفارت عربستان شدند و چه کسانی باعث شدند این حوزه دچار رکود شود تا مردم از بسیاری  از مشاغل این حوزه محروم شوند؟ ما نمی توانیم به سفارت حمله کنیم و منافع مردم را در خطر بیاندازیم. کسانی که با سفارت حمله مردند امروز در ستادهای کدام کاندیدا کار می‌کنند؟ چه کسانی به آن‌ها پول دادند و از آن‌ها حمایت کردند؟

ابراهیم رئیسی نیز گفت: نشاط و امید حتما باید وجود داشته باشد. وقتی جوانی دختر مورد علاقه اش را می بیند باید بتواند با او ازدواج کند. این موضوع را فرای بحث های سیاسی مطرح می‌کنم. وقتی ۵۰۰۰ هزار نفر پشت درها برای دریافت وام منتظر هستند نشاط و امید  ایجاد نمی‌شود. باید برای جوانان تسهیلات بانکی را قابل دسترس‌تر و سهل‌تر کنیم.

وی ادامه داد: ازدواج، مسکن و اشتغال به هم وابسته هستند. قانون برنامه توسعه افزایش آمار مسکن را به دولت تکلیف کرده است. اگر می‌خواهیم دختران و پسرانمان نشاط داشته باشند باید شرایط ازدواج را برای آنها سهل کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به مشکل ازدواج جوانان اظهار کرد: اساسا ما باید توجه داشته باشیم که مشکل ازدواج جوانان مسائل متعددی را می‌آفریند که از جمله مشکلات اجتماعی، اخلاقی، جنسی و برخی از مشکلاتی که در اینجا قابل ذکر نیستند.

وی افزود: امروز نیاز به تشکیل خانواده در جامعه سست شده است و حتی ازدواج‌ها نیز منجر به این شده است که به سرعت به طلاق بیانجامد. چطور می‌شود افزایش طلاق‌ها را در طول این سال‌ها توجیه کرد. خانواده برای ما اصالت زیادی دارد و سنگ بنای جامعه خانواده است پس چگونه می‌شود که با این وضعیت مواجه هستیم. ما امروزه باید برای این مشکلات برنامه مدونی ارائه دهیم.

هاشمی طبا نیز در فرصت نقد و نظرش در ارتباط با اظهارات روحانی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که ادعاهایی که می گوید دولت می‌تواند کاری بکند یا نکند امروز به درد نمی‌خورد. من فکر نمی کنم دخالت در امر ازدواج توسط دولت الان انجام شدنی باشد. سبک زندگی و مسائل فرهنگی در کشور ما در اولویت است.

وی ادامه داد: الان جای کارشناسانی که به طوردقیق مسائل فرهنگی را دنبال می‌کنند خالی است. بحث مسائل فرهنگی در این میان و در موضوع جوانان یکی از مهمترین موضوعات است.

 حسن روحانی در جمع بندی پایانی صحبت های خود در رابطه با این سوال، ابتدا گفت: ما اینجا برای رای جمع کردن نیامده ایم، هدف مناظره این است که برنامه های آینده مان را توضیح دهیم و مردم می خواهند از میان نامزدها یک نفر را انتخاب کنند که ما باید در این راستا به مردم کمک کنیم.

وی افزود: اینکه از حرف، کلامی و یا سایتی درست و نادرست برای لطمه زدن به رقیب استفاده کنیم کار صحیحی نیست و کسانی که در این راه آمده اند هدفشان خدمت به مردم و کشورشان است.

این نامزد انتخاباتی تاکید کرد: نسبت هایی که به هم می‌دهیم باید صحیح باشد و نادرست نباشد. من اگر نخواستم آقای قالیباف به صحبت‌های خود ادامه ندهد چون نخواستم گناه اضافه شود و این اشتباه ادامه پیدا نکند.

روحانی خاطر نشان کرد: در راستای ازدواج جوانان نمی توانیم عدد و رقم دهیم و بگوییم یک میلیون شغل یا مسکن ایجاد می‌کنم مگر اینکه برنامه‌ای داشته باشیم مردم نیز باید بدانند درآمد اصلی دولت از نفت و مالیات است.

وی تصریح کرد: مالیات را می‌توان وسعت داد که دولت در این راستا توجه را بیشتر کره و حتی در مرزها سامانه ای طراحی کرده که هر کالایی وارد می شود تا پایان مراحل، دریافت مالیات از آن مشخص است.

روحانی ادامه داد: ما می خواهیم روز به روز اتکای به نفت در دولت کم شود. این دولت به جای ۳۵ درصد اتکای به نفت امروزه اتکای به نفت را به زیر ۳۰ درصد آورده است. پس اتکا به نفت در این دولت کاهش یافته است.

وی افزود: ما طبق برنامه حدود ۴۰ میلیارد دلار را به صندوق ریخته‌ایم که در دولت بعد نیز برنامه داریم این مبلغ ۶۰ میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به وعده ایجاد ۴ میلیونی شغل توسط یکی از کاندیداها ادامه داد: این وعده‌ها باید یک حساب و کتابی داشته باشد. اینکه می‌گوییم ما ۴ میلیون شغل ایجاد می‌کنیم ما باید بدانیم منابع این از کجا تامین خواهد شد و گرنه ما می‌گوییم چرا چهار میلیون، اصلا ده میلیون شغل ایجاد می‌کنیم؟  ۲۰۰ میلیارد دلار در نفت و گاز سرمایه گذاری داریم. البته این نسبت که نیاز ما خیلی کم است. ما به رشد هشت درصدی نیاز داریم که محتاج به سرمایه گذاری خارجی هم است.

وی افزود: ما باید امکانات دولت را نیز مدنظر قرار دهیم و با توجه به آن عمل کنیم. مهمترین مسئله فعلی امید دادن به جوانان از طریق ایجاد فضای نشاط و شادی در جامعه است که الحمدلله در این سال‌ها این فضای امید بیشتر شده  و بیشتر هم خواهد شد.

روحانی با اشاره به وعده ایجاد ۴ میلیونی شغل توسط یکی از کاندیداها ادامه داد: این وعده‌ها باید یک حساب و کتابی داشته باشد. اینکه می‌گوییم ما ۴ میلیون شغل ایجاد می‌کنیم ما باید بدانیم منابع این از کجا تامین خواهد شد و گرنه ما می‌گوییم چرا چهار میلیون، اصلا ده میلیون شغل ایجاد می‌کنیم؟  ۲۰۰ میلیارد دلار در نفت و گاز سرمایه گذاری داریم. البته این نسبت که نیاز ما خیلی کم است. ما به رشد هشت درصدی نیاز داریم که محتاج به سرمایه گذاری خارجی هم است.

وی افزود: ما باید امکانات دولت را نیز مدنظر قرار دهیم و با توجه به آن عمل کنیم. مهمترین مسئله فعلی امید دادن به جوانان از طریق ایجاد فضای نشاط و شادی در جامعه است که الحمدلله در این سال‌ها این فضای امید بیشتر شده  و بیشتر هم خواهد شد.

Share