میرسلیم در پاسخ به سوال

خام فروشی نفت برخلاف اقتصاد مقاومتی است/ جهانگیری: اطلاعات میرسلیم بسیار پایین است

سومین و آخرین مناظره کاندیدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سومین و آخرین مناظره کاندیدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی آغاز شد.

به نقل از ایسنا، این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمد نفتی چیست؟ گفت: اظهار کرد: برنامه بسیار مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تبیین شده این است که به نفت به عنوان ماده خامی که منجر به تولید مواد ارزشمند و کالای میانی شود توجه کنیم.

وی افزود: با توجه به ارزش افزوده‌ای که کالاهای میانی و ارزشمند نسبت به خام فروشی دارد ما را به این نتیجه می‌رساند که از چاه‌ها و منابع نفتی مان به صورت پیاپی استفاده نکنیم تا با تولید کالاهای میانی و دارای ارزش افزوده از ماده خام نفت،‌ عمر منابع نفتی ما را افزایش دهیم.

میرسلیم گفت: در مورد صادرات و مقررات گمرکی باید صحبت کنیم. باید توجه کنیم که صادرات به گونه‌ای باشد که باعث تقویت کالاهای تولیدی کشورمان شود. در همین رابطه باید به افزایش صادرات کشورهای هدف به ویژه همسایه‌ها هم توجه کرد.

وی ادامه داد: با توجه به مناسباتی که با کشورهای همسایه داریم نباید صادرات بعضی از کالاها به گونه‌ای باشد که سود کالا برای آنها در نظر گرفته شود.

میرسلیم همچنین گفت: به طور کلی باید صادرات مورد تشویق قرار گیرد و به گونه‌ای باشد که بتوانیم فاصله ایجاد شده را جبران کنیم. دولت باید تشویق کننده باشد تا افزایش کیفیت در برنامه کار تولید کنندگان قرار بگیرد. در این صورت است که می‌توانیم با کالاهای قاچاق مقابله کنیم و از سوی دیگر در بازار با رقبا،‌ رقابت کنیم.

 روحانی در واکنش به سخنان میرسلیم گفت: دولت افتخار می‌کند که  بازار صادرات به کشور ما باز شد. معاینات که روی آب‌ها باقی مانده بود صادر شد. نفت خام که آقای میرسلیم می‌گویند بر مبنای قانون وچارچوب و سیاست‌های کلی است و من از صحبت‌های ایشان تعجب می‌کنم. در پارس جنوبی شروع به نفت خام کردیم. ما در غرب کارون امروز ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کنیم و قبلا حدود ۶۰ الی ۵۰ بشکه بود.

وی افزود: قدرت اقتصادی ما به خاطر حضورمان در نفت است. در اوپک توانستیم حقمان را پس بگیریم. بازار را از عربستان پس گرفتیم.  ما الان نسبت به نفت خام، معاینات ما در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پایش خواهد شد.

جهانگیری نیز در واکنش به سخنان میرسلیم درباره خام‌فروشی نفت در طول سال‌های گذشته اظهار کرد: آقای میرسلیم اطلاعاتش نسبت به کشور ناقص است. من فکر می‌کردم ایشان به خاطر حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاعات کاملتری داشته باشد. جلوگیری از خام‌فروشی یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است که من فرمانده ستاد اجرای اقتصاد مقاومتی هستم که طبق فرمان رهبری این مسئولیت را که با رضایت رهبری و رییس جمهوری همراه بود بر عهده گرفتم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی خیلی خوب عمل کردیم و کوشیدیم کالاهایی تولید کنیم که قابل صادرات باشند و تراز مثبت صادرات کالا نسبت به وارداتش بدون تکیه به فروش نفت خام برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران در این دولت عملی شده است.

وی با اشاره به راهکارهای دولت برای افزایش صادرات در چهار سال گذشته اظهار کرد: ما هم قیمت ارز را در میزان مناسب نگه داشته‌ایم و هم بازارهای صادرات را به خوبی حفظ کرده‌ایم و در نهایت خط اعتباری ارزی برای کشورهایی که کالاهای ما را خرید کنند در نظر گرفته‌ایم که نتیجه‌اش عملکردی بوده است که به آن اشاره کردیم.

ابراهیم رئیسی نیز در نقد صحبت‌های میرسلیم اظهار کرد: چنانچه در استان‌های مختلف کشور پالایشگاه‌هایی ایجاد شود هم از خام فروشی جلوگیری می‌شود و هم نفت با ارزش افزوده فروش می‌رود اما متاسفانه تاکنون اینطور عمل نشده است.

وی افزود: علی رغم تلاش‌هایی که انجام شده امروز شاهدیم که آنچه که باید در زمینه کاهش وابستگی به نفت انجام می شده،‌ انجام نشده است. در دنیا یکی از راه های کاهش وابستگی به نفت روی آوردن به مالیات است اما امروز دولت برای دریافت مالیات به سمت کاسب‌ها و تولید کنندگان می‌آید.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت به سمت کسانی که صدها کانتینر قاچاق کالا وارد کشور می‌کنند و بر هیچ کسی پوشیده نیست برای دریافت مالیات نمی‌روند.

رئیسی با طرح این پرسش که چرا نسبت به موضوع دریافت مالیات از این افراد رسیدگی نمی شود گفت: در دولت به وفور پرونده فساد تولید می شوند اما می گویند که چرا در دستگاه قضا به این پرونده ها رسیدگی نمی شود این در حالی است که شما باید کاری کنید که جلوی فساد گرفته شود چرا که در همه دولت ها پیشگیری مقدم بر درمان است.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند کاملا جلوی کالای قاچاق را بگیرد خاطر نشان کرد: امروز عزم و اراده جدی در این زمینه در دولت وجود ندارد. تولید کنندگان دارای کمتر از ۵۰ کارگر به دلیل پرداخت مالیات در حال تعطیلی هستند و این  مالیات‌ها باعث شده که ۲۵۰ هزار واحد تولیدی به واحدهای توزیعی تبدیل شود.

رئیسی با تاکید بر لزوم اصلاح روند اخذ مالیات گفت: می شود جلوی کسانی که فرار مالیاتی انجام می دهند را گرفت اما گویا قرار است صبح تا شب دولت برای تولید پرونده‌های فساد صرف شود و از سمت دیگر دستگاه قضائی فقط با آنها برخورد کند.

هاشمی طبا در ادامه درباره صحبت‌های میرسلیم اظهار کرد: خوشحالم که به مدت سه سال از سال ۶۹ تا ۷۲ در مرکز توسعه صادرات فعال بوده‌ام. ۴۰۰ هزار دلار را در آن زمان به ۵ میلیارد دلار با تشکیل ۵۰ نمایشگاه داخلی و خارجی که در آن شرکت می‌کردیم رسانیدم.

وی ادامه داد: خوشحالم که امروز صادرات ما به ۴۵ میلیارد دلار رسیده و بخشی از آن صادرات مهندسی با ارزش افزوده تقریباً ۱۰۰ درصد است. این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی است که مهندسین کشورش اینگونه در دنیا حاضر می‌شوند.

هاشمی طبا سپس با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: کالای ما باید برای صادرات بهترین کالا باشد. اگر ضعیف باشد توانایی رقابت نخواهد داشت. اگر اینگونه خوب عمل کنیم دیگر نمی‌گوییم برای نجات اقتصاد کشور مشاغل زودبازده و کوچک را ایجاد کنیم.

وی همچنین گفت: در ارتباط با حوزه نفتی هم باید برنامه دقیقی به مردم ارائه دهیم. نمی‌شود که نفت را از جنوب به خراسان یا مازنداران ببریم، کالایی تولید کنیم و آن را دوباره به جنوب برای صادرات ببریم، برنامه‌های در این حوزه باید دقیق و شفاف باشد.

محمدباقر قالیباف نیز در این باره گفت: مشکل صادرات حل نمی شود با حضور و عملکرد ۴ درصدی‌ها که اجازه نمی‌دهند، چون منفعت آنها در واردات است. نکاتی که آقای جهانگیری گفتند دروغ آشکار است که باید رسیدگی شود. وی گفتند ۲۲۰۰ میلیارد دزدی در املاک نجومی است که باید ثابت شود زیرا دروغ و تهمت در حضور مردم است و باید ثابت شود ولی شما بدانید در املاکی که گفته شد بنده خودم نامه نوشتم به دادستان کل که رسیدگی و اعلام کرد که جرم و تخلف سازمان یافته‌ای نبوده ولی چون این فساد حقوق نجومی شما درآمده بود، مشاور آقای روحانی- آقای نجفی – جلسه گذاشت و به گفته دادستان تهران  در آن جلسه گفتند معادل سازی کنید، املاک نجومی کار سیاسی کنید که جلوی خرابکاری و کثافت کاری این حقوق های نجومی گرفته شود. این همان روحیه‌ای که ۴ درصدی‌ها دارند و خیلی قدرت دارند و خیلی جو سازند. اگر بانکی تخلف کرده مسوول بانک شمایید از دولت. می‌توانید با بانک گردشگری برادر خودتان برخورد کنید. چون شما گفتید هر کی از من هر چه دارد  بگوید، این اخلاق من نیست آقای جهانگیری بلکه اخلاق شماست که می ایستید و مثل آقای روحانی راست راست نگاه می‌کنید و دروغ می گویید.

وی افزود: املاک نجومی را کی برده شخص جنابعالی. آقای جهانگیری شما از این دولت وقتی که وزیر بودید همین زمینی که در ونک در منطقه سه است و  ۳۸۵ متر زمین است را گرفتید متری ۱۴۰ هزار تومان، ما املاک نجومی دادیم، ما  املاک به رفته گرها بر اساس قانون دادیم.  شما و آقای روحانی حقوقدان هستید. مجلس تحقیق و تفحص را وارد ندانست چون سیاسی کاری کردید.

 مصطفی میرسلیم در جمع‌بندی سخنان پایانی خود گفت: قرار ما این نبود که در زمینه نفت خام با افزایش صادرات مواجه باشیم. ما هفته پیش هم گفتیم که این سستی ما در سیاست خارجی بوده است که نخواسته‌ایم با قطر و کشورهایی که مخازن نفتی مشترک داریم به گفت‌وگو بنشینیم. این چه فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی است که ما بنشینیم و به جای آنکه شرایطی را فراهم آوریم تا از مخازن مشترک استفاده برابر داشته باشیم آن مخازن را ترک کنیم.

میرسلیم با بیان اینکه ما باید از فرصت استفاده می‌کردیم تا با موضوع خام فروشی برخورد کنیم، اظهار کرد: آقای جهانگیری آیا از برجامی که اینقدر سنگش را به سینه می زنید استفاده‌ای کرده‌اید؟ ما می‌آییم و از برجام به نفع برنامه‌هایی که داریم استفاده می‌کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مدیریت جدی لازم است تا با پایین دستی‌های پتروشیمی ارتباط داشته باشیم، اظهار کرد: ما باید از فروش نفت خام جلوگیری کنیم. عقل ما کجا رفته است که اجازه می‌دهیم خام فروشی شود. سیاست خارجی درست این است که مخازن مشترک را با هم مصرف کنیم نه اینکه زودتر آن را کنار بگذاریم. همچنین باید از قراردادهای استعماری جلوگیری شود و دقت کنیم تا محصولاتمان در زمینه پتروشیمی کیفیت بالاتری داشته باشد.

Share