ثبت تصاویر مرال در عرصه های جنگلی شهرستان املش

جمعیت مرال در پایش زیست محیطی عرصه های جنگلی شهرستان املش به صورت تقریبی برآورد شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان، در پایش محیط زیستی عرصه های جنگلی شهرستان املش به منظور برآورد تقریبی جمعیت مرال در زیستگاهها به منظور حفاظت از حیات وحش و زیست بومها و مدیریت زیستگاهها، مامورین یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان املش ضمن حضور و پایش میدانی در عرصه های جنگلی از اواخر فروردین ماه تا اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، با نصب دوربین های تله ای هوشمند در سه نقطه در عرصه های جنگلی، موفق به ثبت تصاویر مرال در زیستگاههای جنگلی شدند.
علی درویشی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان املش با اعلام این خبر گفت مرال یا گاو کوهی با نام علمی Cervus elaphus بزرگترین علفخوار جنگلهای شمال ایران محسوب و جنگلهای انبوه پهن برگ خزان کننده حاشیه دریای خزر یکی از زیستگاههای ارزشمند مرال بزرگترین گوزن ایرانی می باشد.
وی گفت مرالها دارای دست و پای بلند، جثه بزرگ پوشیده از موهای قهوه ای کوتاه متمایل به خاکستری هستند، نرها دارای شاخ های بلند و منشعب که هر ساله به تعداد شاخکها افزوده می شود و شاخها هر سال می افتند و بلافاصله شروع به رویش مجدد می نمایند.
عموما” شب گردهستند و در شب در مناطق باز بدون درخت چرا و صبحها به مناطق انبوه جنگلی می روند، حس بویایی و شنوایی قوی دارند و بصورت اجتماعی زندگی می کنند و گیاهخوار و نشخوار کننده هستند و غذای مورد علاقه این حیوان گلپر -خاس– جلی می باشد.
درویشی اذعان داشت بهره برداری از جنگلهای شمال، ایجاد موانع فیزیکی در مسیر تردد مرالها وتخریب زیستگاه و تعارضات انسانی در طبیعت و شکار بی رویه از مهمترین عوامل کاهش جمعیت این گونه ارزشمند در جنگلهای شمال می باشد.
مرال و شوکا، جانوران شاخص جنگلهای شمال محسوب و پایش زیست محیطی و مستمر و سرشماری این حیوان در دو نوبت در سال ( فصل گاو بانکی و شاخ اندازی ) بهره گیری از تکنولوژی نوین و هوشمند در مدیریت زیستگاهها، بهره برداری پایدار و حکیمانه از منابع زیستی و ذخایر ژنتیکی مبتنی بر توان زیستگاهها و حفظ تعادل انسان و طبیعت، باور محیط زیستی و عزم ملی و مشارکت همگانی در حفظ طبیعت و حیات وحش و آمایش سرزمین بعنوان پزشک طبیعت و محیط زیست از عمده ترین راهکارهای حفظ و صیانت از گونه های با ارزش جانوری می باشد.
اجرای طرح تنفس جنگلهای شمال و خاموش شدن صدای اره های موتوری در جنگلهای هیرکانی، پیام آور و نوید بخش بهار حیات وحش و ترمیم و احیای زیستگاهها و آغاز مجدد آوای مرالها و جولان آنها در جنگلهای انبوه پهن برگ شهرستان املش ( بهشت مرالها ) می باشد.
شهرستان املش، گنجینه ارزشمند تنوع زیستی و تاریخی با گونه های شاخص جانوری پلنگ ایرانی، خرس قهوه ای، شوکا، مرال و… می باشد و ثبت تصاویر پلنگ ایرانی برای اولین بار در شهرستان املش و هم زمان ثبت تصویر مرال ( گاو کوهی ) در اردیبهشت ماه سال جاری در عرصه های طبیعی شهرستان ارزش زیستگاهی و غنای زیستی منطقه را دو چندان نموده است.

Share