کدخدایی در برنامه نگاه یک سیما:

تخلف تبلیغاتی منجر به ردصلاحیت در انتخابات بعدی می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نیازمند به تعریف دقیقی از تبلیغات انتخاباتی هستیم، گفت: برخی تخلفات تبلیغاتی منجر به رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت فرد خاطی در دوره بعدی خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، گفت: همه کسانی که به سرنوشت کشور علاقه مند هستند و زحمت کشیده اند و ایثارگری کرده اند انتخابات را برهه ای حساس و سرنوشت ساز می دانند.

وی گفت: بدلیل اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی است مردم سالار تاثیر انتخابات در جامعه به خوبی حس می شود.

کدخدایی ادامه داد: تا به امروز مراحل انتخابات در حوزه اجرا و نظارت به خوبی پیش رفته و کارهایی که شورای نگهبان و وزارت کشور می بایست انجام می دادند به خوبی انجام شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص حق الناس بودن رای مردم تصریح کرد: حضور گسترده مردم در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران چشمگیر است. امین نباید در امانتی که در دست اوست خیانت کند و مردم نیز به برگزار کنندگان و ناظران انتخابات اعتماد می کنند.

وی افزود: اگر مردم احساس کنند مسئولین پاسداری صحیحی از آرای آنها ندارند اعتمادشان از نظام سلب خواهد شد و مشارکت در انتخابات نیز کاهش خواهد یافت.

کدخدایی با اشاره به اصل ۹۲ قانون اساسی که در آن شورای نگهبان به عنوان یک نهاد ناظر بر انتخابات مطرح شده است، اظهار داشت: شورای نگهبان بر اساس وظیفه قانونی مکلف به استفاده از تمام توان قانونی برای نظارت بر انتخابات است تا موجب سلب اعتماد مردم از نظام نشود.

وی ادامه داد: از کلیه روش های قانونی که بتواند نظارت شورای نگهبان را موثر کند استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به هیئت های نظار انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: این هیئت ها متشکل است از معتمدین مردم که در هر استان و هر بخش تعیین می شوند و وظیفه نظارت بر هیئت های اجرائی را در روند رسیدگی به صلاحیت ها بر عهده دارند.

کدخدایی در خصوص تبلیغات انتخاباتی و تخلفاتی که ممکن است در طول دوران تبلیغات رخ دهد، تصریح کرد: در قانون تعریف مشخص و روشنی از تبلیغات انتخاباتی وجود ندارد، بلکه یک سری محدودیت هایی در قانون اعلام شده است که در این زمینه نیازمند به تعریف دقیقی از تبلیغات انتخاباتی هستیم.

وی افزود: مواردی از تخلفات تبلیغاتی وجود داشت که شورای نگهبان به قوه قضائیه ارجاع داده و در آنجا به جرائم و تخلفات انتخاباتی رسیدگی شده است.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان در زمان تبلیغات می تواند به تخلفات گسترده ای که می تواند در سرنوشت انتخابات موثر باشد رسیدگی کند، گفت: برخی از این تخلفات منجر به رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت فرد خاطی در دوره بعدی خواهد شد.

وی تصریح کرد: فعالیت های تبلیغاتی نامزدها در فضای مجازی توسط کارشناسان شورای نگهبان بررسی می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص شفاف سازی هزینه تبلیغاتی نامزدها اظهار داشت: در سیاست های کلی انتخابات به هزینه های تبلیغاتی نامزدها توجه ویژه ای شده که نیازمند تدوین قانون در مجلس است.

کدخدایی در خصوص نتیجه بررسی شکایات به رد صلاحیت های انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی گفت:این انتخابات در ۴ حوزه برگزار می شود و در خصوص شکایات به رد صلاحیت ها در حال حاضر در فرصت دوم بررسی شورای نگهبان هستیم که ۵ نفر شکایت کرده اند و کارهای مقدماتی آن انجام شده که تا روز دوشنبه نتیجه نهایی را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا مطابق قانون به مجلس شورای اسلامی واگذار شده است تصریح کرد: پیشنهادی که به عنوان یک کارشناس حقوقی می توانم ارائه بدهم، این است که یک سازمان نظارتی دائمی برای نظارت بر شوراهای اسلامی شهر و روستا ایجاد شود.

کدخدایی ضمن دعوت از همه مردم برای حضور دشمن شکن در صحنه انتخابات گفت: انتخابات انعکاس آرمان ها، خواسته ها و اراده مردم است که یکی از برکات انقلاب اسلامی در کشور است.

وی در پایان تاکید کرد: ریاست جمهوری یک پست کلان اجرایی است که دوست و دشمن به آن چشم دوخته اند. اگر هدفمان خدمت به مردم است مسیری که می خواهیم طی کنیم باید مسیری پاک باشد.

Share