جلال الدین محمد شکریه در مراسم افتتاح ستاد بازار خیابان شریعتی:

به بازار وفادار بوده و خواهم ماند | بخش خصوصی قدرت رقابت با بخش دولتی را ندارد

شکریه گفت: از ابتدای ورود به این عرصه شرافت، اخلاق و انصاف را زیر پا نگذاشتم و صرفا می خواهم برای شهر و زادگاهم قدمی بردارم و در روزهای اینده در اجماع بزرگ بازایان در قلب بازار با همه دوستانم برای ورود به عرصه شورا پیمان خواهم بست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نایب رییس اول اتاق اصناف ایران در مراسم افتتاح ستاد بازار خیابان شریعتی که با استقبال و اجماع بزرگ بازاریان همراه بود با بیان اینکه از اولین روز ورود به عرصه انتخابات علی رغم اینکه برخی های برای تخریب چهره خادمان مرد با فرار به جلو از هر دری تاختند، گفت: از ابتدای ورود به این عرصه شرافت، اخلاق و انصاف را زیر پا نگذاشتم و صرفا می خواهم برای شهر و زادگاهم قدمی بردارم و در روزهای اینده در اجماع بزرگ بازایان در قلب بازار با همه دوستانم برای ورود به عرصه شورا پیمان خواهم بست.

جلال الدین محمد شکریه با بیان این مطلب در میان بازاریان رشت که به بازار وفادار بوده وخواهم ماند افزود: دولت توانسته بستر خوبی را با آرامش ایجاد کند و اصلا از دستورالعملها و بخشنامه های هیجانی پرهیز کرده است. درمدت ۴ سال اخیر دولت دراین رابطه موفق عمل کرد، یعنی نیامد برای رفع یک مشکل دستورالعملی را صادر کند که عمر اجرایی آن حتی به دو ماه هم نکشد و در مسایل اقتصادی به دنبال عوامفریبی نرفت و مسایل را صادقانه با مردم در میان گذاشت و این همان رابطه صادقانه دولت با مردم بود. نمی توان جلوی رکود و تورم و رکود تورمی را با بخشنامه و دستورالعملهای هیجانی گرفت اقتصاد راه خودش را می رود و یک جریان سیال و توفندهای است که هر مانعی  را برمیدارد اگر شما ساختار اقتصادی داشته باشید در تکانه های اقتصادی موفقتر عمل خواهید کرد و دولت تا انتخابات می باید با همین سبک ادامه دهد.

جلال الدین شکریه با اشاره به مدیریت خوب قانون فضای کسب و کار در کشور و رابطه مردم با دولت بیان کرد: در دولت استانداران این نقش را به خوبی دنبال کردند و ما شاهد هستیم در گیلان استاندار گیلان و دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به محوریت رییس اتاق بازرگانی در شورایی به نام گفتگوی دولت و بخش خصوصی با بررسی موانع فضای کسب و کار موجب تسهیل و حل مشکلات این بخش شدند. با تشکیل جلسات منظم  دراستان و خروجی مناسب این جلسات و نیز جلسات هفتگی رفع موانع تولید که در راستای بهبود فضای کسب و کاربرگزار شد اقدامات و گامهای مثبتی  از سوی دولت تدبیر و امید در استان برداشته شده است.

بخش خصوصی ضعیف و لاغر است و قدرت رقابت با بخش دولتی را ندارد

نایب رییس اول اتاق اصناف ایران  در ادامه با تاکید بر اینکه بخش خصوصی ضعیف و لاغر است و قدرت رقابت با بخش دولتی را ندارد  ،اقتصاد ایران را دیوان سالار می داند و تنها راه توقف این اقتصاد را اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد. وی همچنین معتقد است زمانی اقتصاد مقاومتی شکل می گیرد که بخش خصوصی توان رقابت با دولت را داشته باشد.

جلال الدین محمد شکریه تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی را بدون حضور و همکاری بخش خصوصی نمیتوانید توصیف کنید، اقتصاد مقاومتی بدون حضور و همکاری دولت  تعریف نمی شود. اقتصاد مقاومتی زمانی شکل خواهد گرفت که مردمسالار باشد. دولتها با این همه سابقه بنگاه داری به کجا رسیدند آیا اقتصاد دولتی ما موفق است؟ امروز ۶۰ درصد منابع بانکی ما در دست بنگاه های اقتصادی دولتی و ۲۰ درصد اقتصاد در دست بخش خصوصی است یک واحد صنعتی بخش خصوصی اصلا در مقام مقایسه و رقابت با یک واحد صنعتی بخش دولتی نیست، بخش خصوصی آنچنان ضعیف، نحیف و لاغر است که قدرت رقابت با بخش دولتی را ندارد.اکنون دولت هم به این نتیجه رسیده است که باید اقتصاد را رها کند، دولتها باید این اراده را داشته باشند که دل بکنند. در صدر دولت علاقه به اجرای این مهم هست اما در بدنه و اجرا با مشکل روبه رو هستیم.

دبیر خانه مشرک اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون ظرفیت مهم اقتصادی گیلان

رییس اتاق اصناف مرکز گیلان  گفت: در کشور ما دو میلیون و دویست هزار نفر در تشکیلات دولتی فعالیت دارند این در حالی است که در ژاپن شاغلین بخش دولتی چیزی حدود ۳۰۰ هزار نفر و در امریکا با ۵۰  و کنیم  دامپینگ و فشار درآن بیشتر می شود. هر چه قدر اقتصاد دولتی حجیم تر شود کنترل و نظارت کمتر و سخت تر می شود و فساد را به نوعی در خودش توجیه و غیرقابل کنترل میکند و معضلات یادشده اجتناب ناپذیر خواهد بود. دولت باید به عنوان ناظر لنگر اقتصاد مقاومتی را تثبیت و نقش هدایتی و نظارتی خود را از قوه به فعل تبدیل نماید. ما در اینجا از دولت درخواست داریم که آیا در برنامه ششم توسعه برای دبیرخانه مشترک برنامه ای را متصور شده است اگر خیر، الان باید این کار صورت گیرد. چرا که ظرفیت بسیار بزرگی در دبیرخانه مشترک وجود دارد، سه اتاقی که خواسته یا ناخواسته به صورت زنجیره ای با هم در ارتباط هستند این سه بخش از یکدیگر جداشدنی نیستند و اینجاست که دولت باید حمایت خودش را نشان دهد.

اقتصاد مقاومتی نه اینکه ریاضتی بلکه اقتصاد تهاجمی است

شکریه تاکید کرد: اتاق اصناف ایران انتظار دارد در برنامه ششم توسعه به پیشنهادات ارایه گردیده توسط آنان توجه شود همینطوری که دولت جلوی موجهای ناخواسته و یا خواسته یا شیطنت های اقتصادی را گرفت و موفق هم عمل کرد انتظار داریم با توجه به این وحدت نظر که در بین اتاقهای سه گانه وجود دارد از اهداف آن صیانت کند و حتی به عنوان حاکمیت اگر نکته نظری دارد که می تواند اقتصاد بخش خصوصی را متحول کرده ارایه کند. و با عنایت به ظرفیت اقتصادی بخش خصوصی و دولتی میتوان با پرهیز از ریاضتی بودن اقتصاد مقاومتی این اقتصاد را به اقتصادی تهاجمی که بازارهای هدف سایر کشورها را تسخیر می کند تبدیل کرد.

وی اقتصاد مقاومتی در کشورهای اروپایی و حتی استکباری را اقتصاد مقاومتی از نوع منفی دانست ودر این خصوص بیان داشت: کشورها ی اروپایی  به شکلی ناجوانمردانه تورم خود را تک رقمی نگه میدارند و با ایجاد جنگ در عراق، سوریه، یمن و تولید سلاح و ارزآوری کثیف تورم تک رقمی خود را حفظ میکنند در حالی که ما در یک کشور اخلاقمدار و آرمانگرا و برخوردار از شرع مقدس هستیم و اصلا با این نوع روش و مدل اقتصادی حرکت نمیکنیم.

Share