هادی حق شناس در مراسم افتتاح ستاد حسن روحانی در بندر انزلی

به انتخاب خودمان در دوره اصلاحات افتخار می‎کنیم|کسانی که مقصر بودند امروز طلبکار شدند

حق شناس گفت: چرا ده سال پیش با آن همه درآمد ارزی کسی به فکر مسئله اشتغال و ازدواج جوانان نبود؟ کسانی که مقصر بودند امروز طلبکار شدند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هادی حق شناس در مراسم افتتاح ستاد حسن روحانی در بندر انزلی اظهار کرد: از همه عزیزان به خاطر اهمیتی که به سرنوشت این کشور داده اید و در اینجا حضور یافته اید قدردانی میکنم و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ، جناب دکتر صادق زیبا کلام که افتخار دادند ما میزبانشان در شهرستان بندرانزلی باشیم سپاسگزارم.

نماینده سابق انزلی گفت: علت اینکه ما این جا حضور داریم بخاطر امر مه انتخابات است و باید به هم کمک کنیم تا در این دوره یک انتخاب خوب داشته باشیم چون انتخابات این دوره نه تنها برای چهارسال آینده شاید برای یک دهه آینده سرنوشت ساز باشد.

وی افزود: باید نگاه داشته باشیم به انتخاب هایی که در دوره های گذشته داشتیم؛ غیر از انتخاباتی که در ۸ سال جنگ بوده ، پس از جنگ سه چهار انتخاب واضح و روشن داشتیم که امروز از آن انتخاب ها فاصله گرفتیم و به راحتی میتوانیم قضاوت کنیم آیا انتخاب درستی کرده ایم یا خیر؟

حق شناس تصریح کرد: اولین انتخاب ما دوره سازندگی بود. یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی به کرار اینجا گرامی داشته شد.عصر سازندگی یکی از مقاطع درخشان ایران اسلامی بوده است. به عبارتی دیگر اگر آیت الله هاشمی را در آن مقطع انتخاب نمی کردیم شاید آن ویرانی های جنگ در آن ۸ سال به اتمام نمی رسید.

وی افزود: مقطع بعدی که با شعار توصیف سیاسی بود و آقای خاتمی انتخاب شد و وقتی امروز بر میگردیم به انتخاب خودمان نه تنها پشیمان نیستیم بلکه افتخار می کنیم در دوره اصلاحات آقای خاتمی انتخاب شدند و توسعه سیاسی بخش زیادی از آن مقطع به جلو رفت. روابط سیاسی ما با دنیا به حالت عادی برگشت. گفت و گوی تمدن ها در سازمان ملل مصوب شد و به لحاظ اقتصادی برنامه پنج ساله سوم بهترین برنامه در بین ده برنامه پنج ساله بود.یعنی برنامه پنج ساله ای که قبل انقلاب داشتیم و برنامه پنج ساله ای که پس از انقلاب داشتیم.افتخار می کنیم در عصر اصلاحات آقای خاتمی به عنوان رییس جمهور انتخاب شدند.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اگر به دوران به اصطلاح دولت مهرورزی برگردیم یا دولت اصولگرا طبیعی است در این جمعی که حداقل اینجا نشسته اند آن انتخاب را نداشتند و اگر آن جمعی انتخاب کردند الان به آن افتخار نمی‎کنند. وقتی مقایسه می کنیم انتخاب ها را خیلی موضوع پیچیده ای نیست که چرا ما در آن مقطع در همین ستاد به آقای رییس جمهور دولت مهرورزی یا همان اصولگرایی را انتخاب نکردیم، بخاطر این که مقطعی بر ما گذشت که هیچ ایرانی امروز به آن مقطع افتخار نمی کند. درآمدهای ارزی سرشار و در کنار آن انواع و اقسام اختلاس هایی که صورت گرفت و در کنار آن بیکاری که امروز این دولت میراث آن دولت است. در تمام سالهای انقلاب بدون استثنا هیچگاه دو سال پیاپی رشد اقتصادی منفی نداشتیم.سال ۹۱ و ۹۲ اقتصاد ایران ۸درصد کاهش یافت.در سال ۹۰ درآمد ارزی که اگر بخواهیم به قیمت ارزی سال ۹۴ حساب کنیم، درآمد ارزی که نصیب کشور شد معادل سه سال ۹۳ ، ۹۴ و ۹۵ بوده اما رشد اقتصادی کشور سه دز رصد بوده در حالیکه در این دولت رشد اقتصادی سه برابر سال ۹۰ بوده است.

نماینده سابق انزلی گفت: آنچه که در مناظرات ۹۲ مطرح شد همه کاندیداها در آن وفاق داشتند و آن نکته این بود که اقتصاد ایران در سال ۹۲ در لبه پرتگاه اقتصادی قرار دارد. امروز منتقدین یا کسانی کاندیدا هستند نمیگوید اقتصاد در لبه پرتگاه قرار دارد و این سوال را مطرح می کنند چرا وضعیت بهتر نشده است؟ این سوال را نمی‎پرسند چه کسانی در هشت سال گذشته اقتصاد را به لبه پرتگاه رساندند. یک شاخص در اقتصاد است که به نام شاخص فلاکت معروف است که یعنی مجموع نرخ بیکاری به اضافه نرخ تورم. مجموع نرخ بیکاری و تورم در دولت دکتر روحانی در سال ۹۲ مستقر شد که مجموع این دو عدد بیش از پنجاه درصد بوده ولی امروزه این عدد کم تر از ۲۲ درصد شده است.شاخص فلاکت پنجاه درصد کم شده است.

وی افزود: در سال ۹۱ و ۹۲ اقتصاد ایران از ریل خارج شده و امروزه به ریل بازگشته است. ۴ سال به تعبیر دکتر روحانی آوار برداری شده است. اگر بخواهیم به سال های دوره اصلاحات برگردیم به لحاظ اقتصادی که موفق ترین سالها بوده قطعا نیاز به زمان، کار و منابع بیشتر دارد.

حق شناس تصریح کرد: برای کسانی که مطرح می کنند چرا وضعیت مردم بهتر نشده و یا گرانی وجود دارد ، انگار فراموش کرده اند در سال ۹۱ برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی یک روز نرخ ارز از ۱۰۰۰ به ۴۰۰۰ تومان رسید. در یک روز نرخ ارز ۶۰۰ تومان اضافه شد و فرداییش ۸۰۰ تومن ، امروزه در مورد نرخ ارز بحث نمی‌کنند.ماشین پراید ۴ میلیونی شد ۱۶ میلیون بحث نمی‌کنند.امروز وقتی نرخ تورم به یک رقمی رسیده است می پرسند که چرا ارزان تر نشده است.این سوال را نمی پرسند چرا گران تر نشده است چون میدانند ارزان تر شده است.

وی افزود: در سال ۹۰ وقتی درآمد ارزی کشور به ۱۲۰ میلیارد دلار رسید و این را محاسبه کنید با چهار سال گذشته که به چهل میلیارد دلار بوده ، سال پیشتر ۲۴ میلیارد دلار بوده و این درآمدها کاملا واضح است.

این فعال سیاسی اظهار کرد: اصلی ترین مشکل امروز مردم ایران اشتغال است.نمی پرسند چرا از ۸۴ تا ۹۲ اشتغال خالص نزدیک صفر بوده است ولی نمی‌پرسند در این چهار سال گذشته دو میلیون شغل ایجاد شده است.

حق شناس گفت: فضای تبلیغاتی گاهی شدید می شود که انتخاب های معکوسی اتفاق می افتد لذا همیشه این انتظار نیست که از صندوق های رای فرشته های نجات بیرون بیاید.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بزرگترین دستاورد برجام این است تمامی کشتی های جمهوری اسلامی ایران با پرچم جمهوری اسلامی ایران تردد می‌کنند.

وی تصریح کرد: افتخار این را داریم قطری که قبل از ریاست دکتر روحانی دو برابر بیشتر از مخزن پارس جنوبی برداشت می کرده امروز مساوی شدیم.امروز پالایشگاه ستاره خلیج فارس افتتاح می شود به واسطه تدبیر دولت یازدهم، همان پالایشگاهی که در سال ۸۶ افتتاح شده بود چرا در آن مقطع به اتمام نرسید.کل تولید بنزین کشور ۶۰میلیون بود و بخاطر این که به ما بنزین نمی فروختند پتروشیمی هارا تبدیل به تولید بنزین کرده بودیم و آلودگی هایی که ایجاد شده بود.هفته گذشته با افتتاح یک پالایشگاه ۳۷ میلیون لیتر به ظرفیت کشور اضافه شد یعنی نزدیک به شصت درصد.

حق شناس متذکر شد: اگر دولت دکتر روحانی و برجام بود شاید صادرات نفت ما به هزار و دویست بشکه نمی رسید. اگر تحریم ها به سرانجام نمی رسید طبیعی است ما درآمدهای ۶۰ ، ۷۰ هزار میلیارد تومانی نفت را هم نداشتیم و این است دستاورد برجام است.

نماینده انزلی تصریح کرد: هواپیماهای ایرانی از ایران بخاطر اینکه به آنها در فرودگاه های بین‌المللی بنزین نمی‌دادند باکشان را پر میکردند و بیشتر صندلی ها خالی بوده و به کشور مقصد می رفتند و با همان بنزین بر می‌گشتند ، آیا این خطر نبود؟ تحقیر نبود؟

وی افزود: وقتی آقای روحانی رفتند سازمان ملل کسی بیرون نرفت آیا می‎خواهیم باز شاهد این باشیم رییس جمهور به سازمان ملل برود همه سالن را ترک کنند. دولت اعتدال، اصلاحات و مهرورزی به راحتی انتخاب مشخص است مگر این که کسی نخواهد ببیند.اگر بخواهیم محاسبات سرانگشتی کنیم همانگونه که دکتر روحانی فرمودند در نیمه راه هستیم،اقتصاد ایران تحمل برگشت به سال ۹۲ رو ندارد. برگشت به سال ۹۲ یعنی آسیب ها و عوارض اجتماعی و هزار پدیده دیگر. افزایش انواع بزهکاری اجتماعی به خاطر بیکاری.

حق شناس گفت: قطعا نرخ بیکاری ۱۲.۴ درصد مطلوب ایران نیست ولی در برنامه پنج ساله ششم که همین مجلس مصوب کرده و قرار است نرخ بیکاری از ۱۲ به ۸ درصد برسد نیاز به هشتصد هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد. با این نفت و مالیات آیا این پول قابل تامین است؟ در بودجه سال جاری ۳۳۰ هزار میلیارد بودجه عمومی کل کشور است.یک سوم نفت و یک سوم مالیات است.ما مجبوریم یعنی اقتصاد ایران به نقطه ای رسیده که مجبور است از منابع بخش خصوصی و خارجی استفاده کند و هیچ مغایرتی با اقتصاد مقاومتی ندارد.اقتصاد مقاومتی زمانی آسیب دید که سال ۸۹ ، ۶۳میلیارد دلار واردات کالا داشتیم.در سال نود، ۶۰ میلیارد دلار واردات کالا داشتیم.امروزه واردات چقدر است؟ سال گذشته واردات ما به ۴۳ میلیارد دلار رسیده ، آیا این دولت به اقتصاد مقاومتی پایدار بوده که واردات را بیست میلیارد کم کرده است. قاچاق را از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار کم کرده است.آیا این دولت اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشیده یا دولتی که میلیاردها درآمد نفتی را تبدیل به کالای مصرفی کرده بود با آن وزیر بهداشت معروف که پول به واردات زین اسب دادند اما به خرید دارو ندادند.کدام دولت به اقتصاد مقاومتی وفادار بوده است؟

نماینده سابق انزلی متذکر شد: در آن مقطع کاری که انجام دادند این بود که بخاطر لجاجت با دانشگاه آزاد و بعد هم نرخ بیکاری بالا نشان داده نشود مراکز آموزشی گسترده شد و همه آن ها رفتن برای لیسانس ، فوق و دکترا و طبیعی است که الان آنها سی سال سن دارند و نه زن ، نه مسکن و نه اشتغال دارند.چرا ده سال پیش آن همه درآمد ارزی بود کسی به این مسئله فکر نکرد؟کسانی که مقصر بودند امروز طلبکار شدند.

حق شناس گفت: ما در سال ۹۲ در بنادر ایران شش میلیون تن گندم وارد می کردیم امروز آمادگی صادرات گندم را داریم و این بزرگترین دستاورد دولت بوده که میزان تولید گندم را به بیش از ۱۵ میلیون تن رسانده است. در بخش بهداشت کاری را که آقای هاشمی انجام دادند با هیچ مقطع تاریخی قابل مقایسه نیست.

وی در پایان گفت: ما امیدوار به آینده هستیم و اینجا جمع شدیم به خاطر آن که امید را پر رنگ تر بکنیم نه برای خودمان بلکه برای نسل های بعدی.ما باید انتخابی بکنیم که فرزندانمان و نسل های بعدی به انتخاب های ما احسنت بگویند.

Share