خادمی در جمع خبرنگاران:

بهره‌برداری از راه‌آهن رشت تا مرداد امسال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور از بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین- رشت تا مرداد امسال خبر داد و گفت: تنها ۶۳ کیلومتر از عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن قزوین- رشت باقی مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشوری که به همراه وزیر راه و شهرسازی برای بازدید از پیشرفت کار پروژه راه‌آهن قزوین-رشت به استان قزوین سفر کرده این در جمع خبرنگاران از اولویت دولت برای تکمیل ریل قزوین-رشت خبر داد گفت: در حال حاضر ۳ هزارو ۵۰۰ کیلومتر  عملیات ریل‌گذاری در کشور در حال اجرا داریم که با اولویت‌بندی دولت در ۵ استان در حال انجام است.

وی گفت: استان همدان یکی از این ۵ محور اصلی بود که چندی پیش به شبکه ریلی وصل شد و اکنون مردم می‌توانند با قطار به همدان بروند. کرمانشاه به عنوان دومین استان نیز تنها ۶۸ کیلومتر از ریل‌گذاری آن باقی مانده است و در استان گیلان نیز ۶۳ کیلومتر ریل‌گذاری باقی مانده است تا بتوانیم قطار را از قزوین به رشت برسانیم.

خادمی افزود: در آذربایجان‌غربی نیز ۶۲ کیلومتر از ریل‌گذاری مسیر انتخاب شده باقی مانده است و در تلاش هستیم تا آخر تیرماه قطار را به ارومیه برسانیم.

این مقام مسئول توضیح داد که به طور کلی ۹۵ درصد از عملیات زیرسازی این ۵ محور ریلی مهم کشور انجام شده است و گفت: از مجموعه ۸۳۷ کیلومتر ریل‌گذراری برای این ۵ مرکز چیزی حدود ۵۰۰ کیلومتر انجام شده و ۳۲۰ کیلومتر عملیات ریل‌گذاری باقی‌مانده است که تا حدود ۳ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

وی از پروژه راه‌آهن قزوین-رشت و همچنین میانه به تبریز به عنوان خاص‌ترین محورهای ریلی نام برد و گفت: به دلیل کوهستانی بودن این مسیرها شرایط سختی را برای اتمام پروژه طی می‌کنیم. ما برای رسیدن به رشت باید ۵۸ تونل را حفر می‌کردیم که حدود ۲۵ کیلومتر طول این تونل‌ها است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اعلام اینکه راه‌آهن قزوین- رشت شامل ۵۰ پل بزرگ می‌شود و همچنین  طولانی‌ترین پل ریلی کشور در این مسیر قرار دارد گفت: پل منجیل یکی از زیباترین پل‌های ریلی کشور است که در این مسیر قرار گفته و با طراحی معماران ایرانی به عنوان یکی از زیباترین پل‌های ریلی در حال تکمیل است.

خادمی در خصوص اطلاعات فنی پروژه گفت: ۱۶۴ کیلومتر طول محور ریلی قزوین به رشت است که تاکنون ۱۰۱ کیلومتر از این مسیر ریل‌گذاری شده است و ۶۳ کیلومتر آن باقی مانده و در حال حاضر روزی یک کیلومتر ریل‌گذاری در این مسیر انجام می‌شود.

وی خبر داد: در صورت تکمیل زیرسازی مسیر راه‌آهن تا مرداد ماه به رشت می‌رسد.

این مقام مسئول همچنین گفت: این مسیر در کریدور ریلی شمال به جنوب قرار دارد که با اتمام عملیات ریل‌گذاری از رشت به بندر انزلی می‌توانیم دریای خزر را با ریل به خلیج فارس وصل نماییم و بدین ترتیب با اتصال ریل انزلی به آستارا شبکه کریدور شمال به جنوب تکمیل می‌شود.

به گفته وی این شبکه ریلی علاوه بر امتیاز ترانزیتی ویژه به جذب توریست کمک شایانی می‌کند و یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور با چشم‌اندازی زیبا است.

خادمی همچنین از جابه جایی سالانه ۹ میلیون تن بار و ۳ میلیون مسافر در صورت تکمیل این شبکه ریلی خبر داد.

Share