روحانی در رادیو ایران

بعضی‌ها از کلمه افتتاح خوششان نمی‌آید | می‌خواهید فقط برای حزب خودتان شغل ایجاد کنید؟

روحانی گفت: در سال ۹۲ وقتی با هم کار را آغاز کردیم ما با مشکلات فراوانی مواجه بودیم اما امید های زیادی داشتیم و من از آغاز معتقد بودم با آن امید ها میتوانیم از مشکلات عبور کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسن روحانی رئیس دولت یازدهم و کاندیدای ریاست جمهوری دوازدهم در برنامه تبلیغاتی خود در رادیو ایران، به تشریح فعالیت های خود در دولت فعلی و همچنین برنامه‌های آتی خود، پرداخت و گفت: ۴ سال پیش زمانی که من برای اعتماد مردم برنامه خود را به ملت ایران عرضه داشتم به وضوع گفتم کشور در صورتی از مشکلات فاصله می گیرد که مسیر ما مسیر اعتدال باشد، افراط و تفریط نتوانسته است باعث خوشبختی و پیشرفت کشوری شده باشد.

وی افزود: اسلام اعتدال و رحمانیت اساس و پایه برای حرکت ملت ما است. همچنین به مردم عرض کردم که صاحب این کشور ملت است و باید در چارچوب قانون اساسی و قانون مصوب و خواست مردم مدریت جامعه را برعهده بگیریم .

اهم اظهارات روحانی را در ادامه بخوانید:

*در سال ۹۲ وقتی با هم کار را آغاز کردیم ما با مشکلات فراوانی مواجه بودیم اما امید های زیادی داشتیم و من از آغاز معتقد بودم با آن امید ها میتوانیم از مشکلات عبور کنیم. ما آن زمان با بیکاری رنج آوری نسبت به جامعه و جوانان مواجه بودیم در حالی که در هشت سال گذشته می شد کاری کرد که همه جوانانی که متولدین دهه ۶۰ بودند و اواسط دهه هشتاد باید به کار میرسیدند،به شغل برسند متاسفانه در زمینه اشتغال جوانان کار زیادی انجام نشده بود.

*شرایط کشور از نظر تورم نگران کننده بود و مردم با تورم روزانه و ساعتی مواجه بودند و هر روز در فکر این بودند که اجناسی را بخرند وانبار کنند چون احساس میکردند در روزهای بعد کالاهای گرانتر می شود.

*کارگاه های ما از تولید بازایستاده بود، قدرت خرید مردم کم شده بود، مثلا اگر در سال ۸۶ درآمد یک فرد یک میلیون تومان بود قدرت خریدش در سال ۹۲ قدرت ،هشتصد هزار تومان بود و این موجب رکود تولید شده بود. در کنار این مسائل مردم احساس امنیت نمی کردند قطعنامه هایی بالای سر مردم بود که شرایط کشور را در مرز بحران قرار داده بود و مردم نسبت به روزهای بعدی خود اطمینان نداشتند.

*لذا لازم بود که در ۵ مورد تصمیم گیری فوری برسیم، مورد اول مذاکرات هسته ای بود که باید در دنیا وارد گفتگو شویم و شرایطی که مردم هر روز منتظر تحریم جدید بودند،این حل شود، در شرایطی که مردم در حصر قرار گرفته بودند این زنجیر را شکستیم.

*اقدام دوم این بود که برای مهار تورم، تدبیری اندیشه شود و در مسئله سوم در حوزه تولید کارگاه های تولیدی ما به حرکت در بیاید و مسئله بعدی این بود که ما از رکود خارج شویم و مردم توانایی خرید بیشتری را بیابند، و تمیم بعد این که مردم ارتباط آسان تری با دنیا و اطلاعات داشته باشند.

*در همان ماه های اولیه برای هر ۵ موضوع تدابیری انجام شد، سه موضوع اول با توجه به اهمیتش خودم مدیریتش را برعهده گرفتم، در هر هفته سه جلسه در مورد مذاکرات هسته ای داشتیم، برای مسئله مهار تورم، رونق تولید نیز جلسه داشتیم.

*مسئله قدرت خرید را به ستاد اقتصادی و مسئله ارتباطات را به وزارت خانه مربوطه سپردم تا مردم برای تماس با جهان و به دست آوردن اطلاعات احساس نگرانی نداشته باشند، ما در همان ماه های اولیه در همه این زمینه ها قدم های اولیه را برداشتیم که من گزارش آن را بعد از ۱۰۰ روز به اطلاع مردم رساندم.

*در زمینه مذاکرات هسته ای به توافق موقتی رسیدم و با این توافق دیگر به تحریم ها افوزده نمی‌شد وحتی در برخی موارد تحریم ها برداشته شد و ایران با شش کشور بزرگ تصمیم گرفتند که مذاکرات خود را ادامه دهند، شرایط اقتصادی مناسب برای سرمایه گذاری فراهم شد.

*موضوع اشتغال جوانان، دغدغه به حقی است و می‌دانستیم یکی از مشکلات بزرگ ما اشتغال خواهد بود و به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های خوبی برای اشتغال انجام دادیم،د ر سال ۹۵ نسبتا اشتغال خوبی داشتیم و ۶۴۰ هزار نفر اشتغال خالص کشور ما بود.

*مشکلات جامعه با حرف و شعار حل نمی‌شود. اگر اشتغال برای جوانان می‌خواهیم اولین قدم این است که سرمایه‌ها افزوده شود و پول‌ها از دلالی به سمت سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های اقتصادی هدایت شود. با کلام و سخن شغل درست نمی‌شود. برای اینکه سرمایه‌‌گذاری ایجاد شود نیاز به امینت سرمایه‌گذاری داریم.

*چرا در سال‌های قبل از ۹۲ سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شده بود؟ لحن سخن برخی مسولان کشور در سال‌های قبل از ۹۲ لحن تقابل و گاهی جنگ بود. من از روز اول پیامم به دنیا این بود که با ملت ایران و کشور ایران با زبان تکریم حرف بزنید، با زبان تحقیر حرف نزنید، با زبان تضعیف ملت سخن نگویید.

*بعضی‌ها از کلمه افتتاح خوششان نمی‌آید و فکر می‌کنند دیروز تصمیم گرفتیم و امروز افتتاح می‌شود.

*امروزبعد از ۳سال و نیم اعتمادی نسبت به کشورمان ایجادکردیم که درخرید هواپیما اقساط آن ۱۸ ساله به سرمایه گذار پرداخت می شود.اگر شغل و اشتغال می خواهیم باید شرایط برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال فراهم شود.

*دراین دولت پتروشیمی های متعددی افتتاح شد و تولید محصولات پتروشیمی ۹ میلیون تن افزایش داشته و درآمد صادرات ۵.۵ میلیارد دلار اضافه شد.

*ما ورزشگاهی را در شیراز افتتاح کردیم که از زمان کلنگ خوردن پروژه بیست سال گذشته بود..

*آنها که با اینترنت و شبکه های اجتماعی میانه خوبی ندارند بدانند که در سال گذشته ۱۰۰هزار شغل با استفاده از این فضا به وجود آمده است.

*۷۰درصد کارخانه ها قبل ازاین دولت ازکار افتاده بودندما افتتاح پایدارمیخواهیم نه اینکه جوانان ما واردبنگاه تولیدی شوند و۲سال بعد تعطیل شود

*در سال ٩۵، ٢۵٠٠٠ واحد تولیدی توانست از بانکهای ما تسهیلات بگیرند. ٧٠٪ این واحد ها سالها در دولت های قبل متوقف شدند.

*در این دولت ۲۷هزار روستای ما به اینترنت متصل شدند و روستائیان ما با اینترنت گردشگران را از خارج به داخل می آورند.

*برای بازار صادراتی باید با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم و ما تعامل سازنده را با دنیا آغاز کردیم و صادرات ما درحال افزایش است.

*من خوشحالم که امروز همه میدانند نقد رئیس جمهور آزاد است و حتی برخی فکر می کنند جایزه هم می گیرند، این فضای خوبی است، امروز مردم ما فکر نمی کنند که اگر حرفی بزنند فردا دستگیر می شوند من به وزارت اطلاعات از همان ابتدا برای آزادی مردم دستور دادم که فقط در صورتی که جرم رخ داد، باید برخود کنیم، ما در زندگی خصوصی مردم حق مداخله نداریم.

*ما در همان صد روز اول پیش نویس حقوق شهروندی را تدوین کردیم و سال گذشته نهایی و به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ شد. لایحه ای برای نهاد حقوق شهروندی در حال آماده سازی هستیم تا از این طریق مردم از حقوق خودشان با خبر شوند و هم بدانند که دارای عزت هستند و عزت ملی موضوع مهمی است، ایرانیان داخل و خارج کشور امروز احساس عزت بیشتری میکنند آنهایی که ایران هراسی و اسلام هراسی را به راه انداخت بودند، امروز زبانشان کند شده است، چون میدانند که پرچم دار مبارزه با تروریست ایران است.

*امروز دنیا احترام دیگری برای ما قائل است، این همه سران کشورهای خارجی به کشور ما آمدند، برخی برای اولین بار و برخی بعد از ۱۵ سال به ایران آمدند و سرمایه گذاری هایی در کشور ما آغاز شد. البته همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، ما امیدمان به خداست و نگاهمان به آسمان است، ما امیدوار به لطف خداوندیم،نگاه ما به دست های هنرمند ایرانی های عزیز ما است، اما در عین حال به دنیا ثابت کردیم که قدرت آن داریم که سرمایه خارجی هم جذب کنیم و با خارجی ها با هم در ایران تولید کنیم و ۳۰ درصد آن را به خارج صادر کنیم، الان اتومبیل هایی که در کشور تولیدشان شروع شده است، ۳۰ درصدشان به خارج صادر میشود

*ما باید کاری کنیم که شهرها و استان های مرزی ما به استان های صادراتی تبدیل شود.مردم میدانند که ۵۰ درصد قااچاق کالا کاهش یافته و اگر میخواهیم قاچاق کالا برای همیشه رخت بربنند ، راهکارش این است که استانه های مرزی ما استان های صادراتی شوند.

*گردشگری و صادرات است که میتواند جامعه و کشور ما را متحول کند. از مردم در پایان میخواهم از مردم د از فرهنگیان، دانشگاهیان، جوانان، روستایی و شهری، زنان و همه مردم بخواهم که همه دست به دست هم دهیم به آینده مان امیدوار باشیم و سرنوشتمان را در اردیبهشت بسازیم. سال های گذشته ثابت کرده است که مشکلات هر چقدر باشد با هم قدرت حلش را داریم ما ادعا نمیکنیم که همه مشکلات حل شده است، اما مشکلات کاسته شده است و ما باید امیدمان را افزایش دهیم، سرمایه بزرگ ما سرمایه اجتماعی است و دولت به مردم اعتماد کامل دارد و مردم هم انشاءاله به این دولت اعتماد خواهند داشت و این اعتماد است که کشور و آینده ما را می سازد، افتخار بزرگ ملی ما و حماسه ملی عتماد ما روز ۲۹ اردیبهشت با صف های طولانی پای صندوق رای خواهد بود تا یکبار دیگر به مردم دنیا اعلام کنیم که اینجا سرزمین جمهوریت و مردمسالاری دینی است.

*اکنون برخی بنگاهها نیمه تعطیل هستند و ما تصمیمی برای راه اندازی آنها نداریم چرا که دارای تجهیزات قدیمی بوده و توانایی ارایه محصول رقابتی و پایدار را ندارد .محصول باید رقابتی باشد تا پایدار مانده و بتواند دربازار با بقیه محصولات رقابت کند ما به افتتاح پایدار نیاز داریم جوانان ما نمی توانندوارد یک بنگاه اقتصادی شده و دوسال بعد پس از تعطیل شدن باز وارد خیل بیکاران شوند.

*اکنون ۳ هزار شرکت دانش بنیان مورد اعتماد ما بوده صدور مجوز گرفته و شروع به کار کردند و در سال گذشته توانسته اند ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمدداشته باشند این امر نشان از اهمیت فناوری و اینترنت است .

*کارهای بزرگی باید برای روستاها انجام شود با این حال هیچ روستای ۱۰ خانواری وجود ندارد مگر آنکه برق داشته و برای ابرسانی آن تلاش شده باشد اکثر روستاها از نعمت گاز بهره مندند تاکنون ۹ هزار و تا پایان دولت ۱۰ هزار روستا از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.

*۴ سال پیش من قول نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان رادادم برای افزایش اشتغال نیاز به برنامه داریم از سال گذشته برنامه های خوبی در این زمینه به اجرا درآمده از بهمن ۹۵ در شورای اشتغال طرحی به اسم کاروزی تصویب شد که اکنون در دو استان به صورت نمونه در حال انجام است.

*(در مورد طرحی به اسم کاروزی)در این طرح، جوانان ما برای کارآموزی و کارورزی دعوت می‌شوند و جوانان از ۴ تا ۶ ماه آموزش داده می‌شوند و همزمان در بنگاه‌های مختلف مشغول به کار می‌شوند و اگر این بنگاه‌ها از کار آن افراد پسند کنند، آن افراد را جذب خواهند کرد. تجربه ما در این دو استان نشان می‌دهد که هفتاد درصد افراد جذب بنگاه‌ها شده‌اند.

*طرح کارورزی اولین اقدام دولت دوازدهم خواهد بود.برای آیین‌نامه این طرح، برنامه‌ریزی کردیم و اولین اقدام مهمی است که مردم در دولت دوازدهم شاهدش خواهند بود. مردم باید بدانند نیازمند سرمایه‌ و جذب آن هستیم.

*درآمد کشور در سایه برجام از امسال از نفت و سایر محصولات وابسته به نفت که در حال صادراتش هستیم ۲۰ میلیارد دلار افزوده می‌شود.تصمیم‌گیری برای اشتغال سرمایه‌ می‌خواهد. از این ۲۰ میلیارد، سالی ۱۵ میلیارد دلار را به صندوق توسعه ملی خواهیم ریخت و این یعنی در چهار سال دولت دوازدهم، ۶۰ میلیارد به صندوق توسعه ملی ریخت می‌شود. این پول باید اهرمی برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها و دولت می‌شود و در این صورت سرمایه‌گذاری صورت می‌‌گیرد.

*می‌توان ۱۴۰ میلیارد دلار به کشور وارد کرد و این سرمایه موجب اشتغال می‌شود. برای اشتغال در دو زمینه باید بیشتر کار کرد. نخست، افزایش صادرات غیرنفتی است که در این مسئله در سال‌های اخیر در حال افزایش بوده است. تصمیم ما این است که در دولت بعدی صادرات غیرنفتی را به دو برابر افزایش دهیم. امروز این صادرات حدود ۵۰ میلیارد دلار است. من در سفر اخیرم به آسیای دور دیدم کشورهایی مانند ویتنام، اندونزی و مالزی صادرات‌شان حدود ۲۰۰ میلیارد و واردات‌شان ۲۰۰ است. چرا کشور ما این گونه نباشد. این توان در کشور وجود دارد.

*برای سرمایه‌گذاری در کشور و ایجاد توسعه لازم بود دولت فضا را آماده کرده و مردم را امیدوار بکند.اگر همه کمک می‌کردند و آنهایی که مخالف دولت هستند، به خاطر کشور و مردم کمک می‌کردند و بذر یاس در میان مردم نمی‌پاشیدند، شاید وضعیت بهتر از اکنون بود.

*مگر می‌شود مردم به دولت منتخب خود امید نداشته باشند ولی به نظام امیدوار باشند؟ اگر مردم را از دولت منتخب‌شان مایوس می‌کنیم معنایش این است که آنها را از نظام مایوس می‌کنیم. مگر می‌شود همه چیز را بست و جوانان دارای نشاط باشند؟ مگر می‌شود زیرساخت‌های اینترنتی را تقویت نکرد؟ علیرغم فشارهایی که به این دولت وارد بود، دولت زیرساخت‌ها را فراهم کردیم و فیبر نوری را به اقصی نقاط کشور رساند.

*مگر می‌شود به فکر تولید بود در حالی که فضا برای اقتصاد، رقابتی نشده باشد؟ نباید کارآفرینان را نامید کرد و افراد را از سرمایه‌گذاری بترسانیم. نمی‌شود یک بنگاه پشتوانه سیاسی یا امنیتی داشته باشد و در مرکز نقش‌آفرینی کند. دستگاه‌های سیاسی و امنیتی در نقاط مرزی کار کنند و مراکز را برای حضور مردم و جوانان باز بگذارند.

*مگر می‌شود بر مردم سخت‌گیری کرد و کشور از نظر اشتغال و تولید از همه کشورها برتر باشد. خوشحالم امروز درباره تورم کمتر بحث می‌شود و ملت امیدوار به آینده است و به همین خاطر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

*خوشحالم امروز جریان‌های سیاسی ما امروز کاملا آگاه شده‌اند که عده‌ای نباید از مقدسات کشور، دفاع مقدس و دین از حزب و دینشان و گروه استفاده کند. دین فرای احزاب است. انقلاب فرای احزاب است. رهبری فرای احزاب است. چگونه می‌توان اشتغال ایجاد کرد؟ برای حزب و جناح خودمان شغل ایجاد کنیم یا اشتغال گسترده؟ فقط برای مردها شغل ایجاد کرد یا برای خانم‌ها نیز؟ فقط شهری‌‌ها یا روستایی نیز باشند؟

*ما در پی اشتغال گسترده در کشور هستیم. برای اشتغال گسترده باید صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم. برای این مسئله باید صنعت توریسم را توسعه داد. باید سالانه یک میلیون نفر بر حجم گردشگری کشور افزوده شود که این مسئله در دولت یازدهم ۱۲ درصد رشد کرده است. اگر گردشگران خارجی را جذب کنیم، مشاهده می‌کنید چقدر برای مردم شغل ایجاد شده و به اشتغال افزوده می‌شود.*ما زیربناهای گردشگری را در دولت یازدهم آماده کردیم، هتل ۴ و ۵ ستاره ساختیم، جاده‌ها و راه‌آهن را نوسازی کردیم. ما در بحث راه‌آهن ناوگان خود را نوسازی کردیم، چرا که در صنعت گردشگری فقط بحث ناوگان هوایی نیست که اهمیت دارد، اگر می‌خواهیم جذب گردشگر کنیم باید ناوگان‌مان را نوسازی کنیم.

* ما ۱۶۰ لکوموتیو و ۱۰۰ واگن باری و مسافربری وارد کردیم، یا در حال وارد کردن هستیم.ما در زمینه تولید و اشتغال قدم‌های بسیار خوبی برداشتیم و امروز باید فعالیت خود را ادامه بدهیم تا فقر ریشه‌کن شود و تا این که معیشت خانواده‌ها بهتر شود. ما در دولت یازدهم تلاش کردیم تا حقوق بازنشستگان را افزایش بدهیم و تلاش کردیم که دریافتی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را به بیش از ۳ برابر افزایش دهیم که این امر محقق شد. امروز دریافتی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به نسبت سال ۹۲ بیش از ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

*کمترین دریافتی بازنشستگان در سال جدید بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است و ما این مسیر را ادامه خواهیم داد.
* در کنار زندگی و اقتصاد باید در جامعه آرامش لازم را به وجود آوریم. با ایجاد آرامش و از بین بردن فضای امنیتی مردم احساس خواهند کرد که به امنیت لازم رسیده‌اند. ما اگر می‌خواهیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم باید دغدغه‌های داخلی را کم کنیم، فاصله‌ها را کم کنیم تا همه مذاهب و اقوام احساس آسودگی و آرامش کنند.

* اگر می‌خواهیم در مسیر پیشرفت قرار گیریم باید فضای دانشگاههای ما امن باشد، اما امنیتی نباشد. خوشحالم که امسال در ۱۶ آذر کسی بحث نکرد که در دانشگاه اجتماع و تظاهرات باشد یا نباشد، در ۱۶ آذر تمامی تفکرات مختلف احساس می‌کنند که می‌توانند مطالب خود را بیان کنند.

Share