به مناسبت روز جهانی گرافیک

برگزاری نمایشگاه تقویم‎های خلاقه «روز بعد از فردا» در رشت

نمایشگاه «روز بعد از فردا» به مناسبت روز جهانی گرافیک، ۲ لغایت ۷ اردیبهشت ۹۶، با محوریت تقویم های خلاقه، در گارلری مارلیک، برگزار می گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سمیرا صفاری، مدرس دانشگاه و نمایشگاه گردان، اظهار کرد: اگرچه امروزه رسانه های دیداری و شنیداری، بخش وسیعی از زندگی خرد و کلان را می پوشاند، اما عدم جذابیت آثار بصری و استفاده از قالب های تکراری، سبب کاهش مخاطبان آن ها گردیده است. یکی از این ابزارهای معرفی و اطلاع رسان، تقویم می باشد که به طور وسیع، در همه مکان ها، مشاهده می گردد. لزوم نهادینه شدن طراحی خلاقانه و ایجاد تغییرات در فرمت آن، سبب افزایش مخاطب و ارتقا سطح سلیقه و سواد بصری جامعه می گردد.

وی افزود: توجه به فرم و نوع ارائه محصول، به همراه ارتباط مفهومی با موضوعیت کار سفارش دهنده، همچنین دقت در سلیقه مخاطب، نیز امکانات موجود در صنعت چاپ و بودجه بندی پیشبینی شده، زنجیره ای مرتبط با یکدیگر می باشد که همواره لازم است طراحان، هنگام ایده پردازی، از نظر بگذرانند. در این راستا، نگاه فرمالیستی به تنوع در ظاهر تقویم ها، ما را به مفهوم « آشنایی زدایی» می رساند. هدف این شگرد، ایجاد شوک بصری و افزایش جذابیت آثار می باشد.
صفاری بیان کرد: مجموعه ی روز بعد از فردا، جهت ارائه ایده های نو در طراحی تقویم های معاصر، و بر پایه شگرد فوق، طراحی شده است. آشنایی زدایی در این نوع آثار، در نگاه اول، به دلیل تفاوت آن از نظر قطع، جنسیت، نوع صحافی، چاپ و بسته بندی می باشد. ارتباط مفهومی با موضوع،از جمله محصولات و خدمات مرکز سفارش دهنده، از ویژگی های دیگر این نمایشگاه است. ضمنا ارائه تقویم به عنوان یک عنصر تزئینی در فضا، با توجه به جنبه زیبای شناسی آن، از اهداف دیگر این آثار بود.

وی گفت: این نمایشگاه با بیش از ۵۰ اثر برگزیده از آثار دانشجویان آموزشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر معین رشت، جلوه‌های این مفاهیم را به نمایش می‌گذارد. هنرمندان شرکت کننده در این رویداد، فرناز اسماعیل زاده، مطهره املاکی، هستی حمزه، مهرانگیزرضائیان، زهراستوده، مینا صابر، مریم لقمان نیا، مینامحمودپور، شهرزادمداحی، سنامیرمطلبی، سمانه نیک جو، رضوانه واعظ صالحی و سمانه شمسعلی نیا به همراه سمیرا صفاری می باشند. علاقه‌مندان جهت بازدید از نمایشگاه می‌توانند از تاریخ ۲ لغایت ۷ اردیبهشت سال جاری، به گارلری مارلیک، واقع در رشت، ابتدای خیابان سعدی، مجتمع خاتم الانبیا رشت، مراجعه نمایند.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: بزرگداشت روز جهانی گرافیک، همزمان با مراسم اختتامیه این نمایشگاه در تاریخ در ۷ اردیبهشت، ساعت ۱۷، در نگارخانه برگزار خواهد شد. از جمله برنامه های این روز، سخنرانی فاطمه تکاملی ماسوله، ریاست آموزشکده فنی و حرفه ای دکتر معین رشت، و کوروش صفابخش، پیشکسوت هنر استان و مدیر گروه گرافیک مرکز، با حضور اساتید و هنرمندان گیلان می باشد. لازم به ذکر است حضور برای عموم آزاد است.

Share