در نخستین مناظره

برنامه میرسلیم برای کنترل حاشیه نشینی و نقد برنامه توسط نامزدها

نخستین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اجتماعی لحظاتی قبل آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری؛سید مصطفی میرسلیم به قید قرعه اولین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به این سوال که چه برنامه‌ای برای کنترل حاشیه نشینی دارید پاسخ دهد.

مصطفی میر سلیم ۴ دقیقه وقت داشت که به تشریح برنامه‌های خود در حوزه کنترل حاشیه نشینی بپردازد .

در پایان سخنان میرسلیم پنج کاندیدای حاضر هر کدام در ۲ دقیقه به تحلیل نقطه نظرات میرسلیم درحوزه حاشیه نشینی پرداختند.

سید مصطفی میرسلیم در پاسخ به اولین سوال مناظره اجتماعی مبنی بر«طرح وبرنامه چهار ساله برای مدیریت و ساماندهی حاشیه نشینی و جلوگیری از گسترش آن» اظهار کرد: مهمترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی آن است. این نیرو باید متناسب با ظرفیت های زیستی تقسیم بندی شود و براساس آن نیروهای انسانی در امور مختلف کشور مشارکت کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما هر استانی متناسب با شرایط زیستی خود استعدادهایی دارد. که اگر به آن توجه شود می تواند به شکوفایی برسد. عدم توجه به این موضوع باعث شده که نیروهای انسانی از روستاها به شهرها و از شهرها به کلان شهرها روی بیاورند همین امر مشکلات متعدد فرهنگی اجتماعی اقتصادی و امنیتی را ایجاد می کند.

این کاندیدای ریاست جمهوری  افزود: چاره این است که دوباره به طرح آمایش سرزمین و توزیع متناسب ثروت و همچنین به کارگیری صحیح منابع آبی بازگردیم. عدم استفاده صحیح از منابع آبی باعث شده تا بسیاری از روستایی های ما به دلیل بی آبی روی به حاشیه نشینی بیاورند.

نظر هاشمی طبا:

مصطفی هاشمی طبا پس از سخنان میرسلیم در زمینه آمایش سرزمینی اظهار کرد: باید مشکل آمایش سرزمینی ، مسائل روستاییان و کمبود آب و دیگر مسائل زیست محیطی را که در حقیقت میراثی از گذشتگان است با اولویت بندی پیگیری کنیم که اگر چنین نباشد به این منجر می‌شود که مسائل گذشته کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود:  واقعا سرزمین ما دچار بحران شدید زیست محیطی است و باید متوجه باشیم که اگر قرار باشد فقط به مسائل زیست محیطی توجه کنیم مشکلات دیگری را در نظر نگرفته ایم. پس باید بر اساس اولویت ها عمل کنیم.

وی افزود:  واقعا سرزمین ما دچار بحران شدید زیست محیطی است و باید متوجه باشیم که اگر قرار باشد فقط به مسائل زیست محیطی توجه کنیم مشکلات دیگری را در نظر نگرفته ایم. پس باید بر اساس اولویت ها عمل کنیم.

نظر روحانی:

حسن روحانی نیز در خصوص صحبتهای مطرح شده توسط میر سلیم، گفت: حاشیه نشینی یکی از معضلات مهم اجتماعی امروز نه تنها در ایران، بلکه در اکثر کشورها یا حتی همه کشورهاست.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشوری را پیدا نمی کنیم که مسئله حاشیه نشینین درآن نباشد و معمولا دور کلان شهرها حاشیه نشینی وجود دارد که ریشه آن به عوامل مختلفی همچون مسئله بیکاری و عدم درآمد کافی برمی‌گردد.

این نامزد انتخاباتی خاطر نشان کرد: فردی که در یک شهر دور یا روستا زندگی می کند و منابع درآمدی کافی ندارد، نهایتا مجبور است برای اشتغال مهاجرت کند و معمولا در شهرهای بزرگ شرایط اشتغال بهتر است که در پی آن فرد برای خواب و استراحت جایی را در حاشیه شهر پیدا می‌کند و پس از آن خانواده و دوستان خود را نیز به آن منطقه می آورد، بنابراین بیکاری موضوعی است که باعث می شود فرد به دلیل نداشتن شغل مناسب در موطن خود، به شهرهای بزرگ مهاجرت کند.

نظر قالیباف:

محمد باقر قالیباف نیز در خصوص اظهارات میرسلیم در رابطه با مسئله حاشیه نشینی گفت : امروز حدود یازده میلیون نفر حاشیه نشین در حاشیه شهرها وجود دارد که این به دلیل فرصت های نابرابر اقتصادی و بحران‌های اقتصادی به وجود می آید که در کوتاه مدت و بلند مدت باید برنامه ای برای این مسئله داشته باشیم.

وی گفت:‌ دولت باید برای این مسئله برنامه ای داشته باشد . دولت در گذشته با پرداخت یارانه به این اقشارکمک کرده است، اما گلایه ای که اینها دارند این است که یارانه هم‌پای افزایش تورم افزایش نمی‌یابد و بعد اینکه چرا یارانه بین اقشار به صورت مساوی تقسیم می‌شود؟  از سویی مردم می خواهند پرداخت یارانه موجب تورم نشود. از آقای میرسلیم می‌خواهم بپرسم که برنامه کوتاه مدت و دراز مدت شما برای حل این مسئله چیست؟

نظر جهانگیری:

اسحاق جهانگیری در خصوص اظهارات میرسلیم در ارتباط با مسائل حاشیه نشینی خاطر نشان کرد: حاشیه نشینی یکی از مهمترین آسیب هایی است که در تمام کشور ما وجود دارد، باید به این افراد توجه کرد. حاشیه نشین ها ایرانی هستند و باید به معضلاتشان رسیدگی شود، مسائلشان باید دیده شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت یازدهم به این مسئله توجه  و برخوردهای خوبی برای ساماندهی این موضوع انجام شد.

جهانگیری تصریح کرد: شورای بازآفرینی مناطق مسکونی موضوع حاشیه نشین ها را هم در بر گرفت. همچنین برنامه هایی برای سلامت آنها در نظر گرفته شد و مراکز بهداشت اطراف محل زندگیشان برپا شد. از سوی دیگر همه آنها بیمه شدند.

وی افزود: جوانان آنها از تحصیل بازمانده بودند، دولت با برنامه هایی شرایط آنها را در نظر گرفت و حتی گروهی ازآنها که معلولیت داشتند را در این برنامه ها مورد توجه قرار داد.

نظر رئیسی:

ابراهیم رئیسی نیز درواکنش به دیدگاه  میرسلیم درباره حاشیه نشینی اظهار کرد: در مورد حاشیه نشینی مسئله آمار اهمیت دارد. آمار یازده میلیون حاشیه نشین مربوط به سال ۹۲ است شاید امروز به شانزده میلیون نفر رسیده باشد. پس باید آمار دقیق در این زمینه مشخص شود.

وی افزود: ما بحث علمی می‌کنیم که دلایل حاشیه نشینی چیست ؟ ممکن است مسائلی مثل کم آّبادی روستاها از علت های آن باشد. اما پرسش دیگر این است که با عزیزان حاشیه نشین باید چه کنیم؟ به نظر من اولین گام در این مسئله نوسازی و بهسازی مسکن آن‌ها است و نظام شهری باید ماموریت پیدا کند که با سامان دهی مسکن آن ها بپردازد که طبعا با مشکلی مواجه شده اند که زندگی حاشیه نشینی را انتخاب نموده اند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید به موضوع آموزش ، بهداشت و تثبیت مالکیت آن نیز توجه شود همانطور که ما در حاشیه شهر خراسان با این مشکل مواجه بودیم و حاشیه نشینان می گفتند ما نمی دانیم مسکنی که درآن می نشینیم برای خودمان است یا نه. که اقدام اول  ما برای حاشیه نشینان خراسان رضوی همان بود. پس هر چه امکانات در آن مناطق وجود ندارد باید از طریق دعوت سرمایه گذاران و صنایع به آن مناطق انجام شود تا آن مناطق سامان پیدا کند.

مصطفی میر سلیم در جمع بندی نقطه نظرات خود در مورد حاشیه نشینی، گفت: در رابطه با این مسئله اقدامات تکمیلی باید صورت بگیرد؛ چراکه دولت در طول ۴ سال گذشته با وجود بودجه‌های هنگفت برای رسیدگی به این موضوع اقدامات کافی انجام نداده است.

وی به راه‌حل هایی برای معضل حاشیه نشینی اشاره کرد و افزود: رسیدگی به افزایش سطح کشاورزی و تامین امکانات اولیه رفاهی از جمله این راه حل‌هاست. درعین حال ما شاهد بی عدالتی در بسیاری از شهرها هستیم و در برخی شهرها جاذبه های کاذب ایجاد شده که باعث مهاجرت از روستا به شهرها است.

میرسلیم با تاکید بر اینکه افرادی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند انسان های شریفی هستند، خاطر نشان کرد: از لحاظ تامین امکانات آموزش و پرورش باید برای این افراد  اهتمام بورزیم اما متاسفانه ۱۰.۲ میلیون جمعیت در کشور کاملا بی سواد هستند و باید برای اموزش و پرورش آنها اقدام جدی شود.

این نامزد انتخابات ی همچنین گفت: از لحاظ بهداشت و درمان نیز مشکلات فراوانی برای این افراد و جود دارد و باید سلامت جسمی، روانی و اجتماعی از همه مهمتر سلامت اعتقادی آنها فراهم شود.

میرسلیم با بیان اینکه تشویق به مهاجرت نباید صورت گیرد تصریح کرد: با تامین امکانات برای کسانی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند می توانیم به وضعیت جوانان و بیکاری این افراد رسیدگی کنیم .

Share