رئیس سازمان چای کشور:

برداشت برگ سبز چای آغاز شد

رئیس سازمان چای کشور از برداشت برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران خبر داد و گفت: با ۱۴۰ کارخانه چایسازی به منظور فرآوری برگ‌های سبز چای برداشت شده انعقاد قرارداد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدولی روزبهان در لاهیجان با اشاره به اینکه چای یک محصول مهم و اساسی برای کشور محسوب می‌شود اظهار کرد: سالانه ۱۱۰ هزار تن چای خشک در کشور مصرف می‌شود و مصرف سرانه آن ۱.۵ کیلوگرم است.

وی به فعالیت ۱۰۰ خانوار در زمینه تولید چای در کشور اشاره کرد و افزود: ۱۵۰ کارخانه چایسازی در استان‌های گیلان و مازندران وجود دارد ضمن اینکه کارخانه‌های بسته‌بندی و توزیع چای در کنار کارخانه‌های مذکور فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان چای کشور از برداشت برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران از روزهای گذشته خبر داد و بیان کرد: با ۱۴۰ کارخانه چایسازی به منظور فرآوری برگ‌های سبز برداشت شده، انعقاد قرارداد کردیم و با کارخانه‌های دیگر در مناطقی که برداشت برگ سبز دیرتر آغاز می‌شود در حال انعقاد قرارداد هستیم.

روزبهان با بیان اینکه در مجموع ۵۰۰ هزار نفر از طریق چای ارتزاق می‌کنند، تصریح کرد: چای برای دولت به‌ویژه اقتصاد کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در این راستا برنامه‌ریزی به منظور توسعه باغ‌های چای انجام شده است.

وی به وجود ۳۴ هزار هکتار باغ چای در دهه ۷۰ در استان‌های گیلان و مازندران اشاره کرد و گفت: سال‌های گذشته ۷۰ هزار تن چای خشک در کشور تولید می‌شد و ۶۵ تا ۷۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کرد اما این روند به طرف نزولی حرکت کرد و در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ بدترین‌های تولید چای در کشور را تجریم کردیم.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه تولید چای در دو سال گذشته روند رشد را طی کرده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۳۹ هزار تن برگ سبز چای در گیلان و مازندران تولید شد و ضریب خودکفایی ۲۸ درصدی در مقابل ۱۳ درصدی سال ۹۳ را داشتیم.

روزبهان، افزایش تولید چای را سبب بازگشت روحیه امید و نشاط در صنعت چای کشور عنوان کرد و یادآور شد: بازگشت اعتماد مصرف‌کننده داخلی به چای ایرانی بسیار حائز اهمیت است.

Share