حسنی نماینده رشت:

باند وابسته به مسئولان و آشنایان آنها از واردات برنج سود بسیار زیادی می‌برند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی با کاهش تعرفه برنج از ۴۵ درصد به ۵ درصد اجازه استفاده از ظرفیت کامل کشاورزی را به شالیکاران نمی‌دهد گفت: قطعاً باندی وابسته به مسئولان و آشنایان مسئولان از واردات برنج سود بسیار زیادی می‌برند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، محمدصادق حسنی جوریابی، اظهار داشت: هدف بنده از عضویت در کمیسیون کشاورزی به‌عنوان یک شالیکاری که دارای تحصیلات کشاورزی است حل مشکلات کشاورزان استان گیلان در حوزه برنج و خودکفایی کشور است.

حسنی عمده مشکلات کشاورزی به‌ویژه در حوزه برنج را در واردات بی‌رویه، کاهش تعرفه واردات و قاچاق بیان کرد و گفت: با وجود اینکه یک اصلاح طلب و حامی دولت یازدهم هستم ولی در ارتباط با برنج به وزیر جهاد کشاورزی انتقاد دارم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی با کاهش تعرفه برنج از ۴۵ درصد به ۵ درصد عملاً اجازه استفاده از ظرفیت کامل کشاورزی را به کشاورزان نمی‌دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: قصد تهمت زدن به کسی را ندارم ولی واردکنندگان در دولت قبلی و فعلی قطعاً باندی وابسته به مسئولان و آشنایان مسئولان هستند که از واردات برنج  سود بسیار زیادی می‌برند و خودکفا شدن مملکت برایشان اهمیتی ندارد.

حسنی درباره قاچاق برنج به داخل کشور بیان داشت: ایران کشوری است که توانایی گرفتن هواپیمای جنایتکاری مانند ریگی را در آسمان داشت و با چنین قابلیتی امکان ندارد توانایی کنترل و منع قاچاق به‌ویژه واردات برنج که به‌صورت تناژ و در کیسه‌های بزرگ انجام می‌شود را نداشته باشد.

وی درباره حل مشکلات برنج گفت: مشکلات حوزه کشاورزی به‌ویژه برنج با مدیریتی معقول به آسانی قابل حل است و بر این اساس بارها از وزیر درخواست یک فرصت ۶ ماه جهت ارائه و عملیاتی کردن طرح پیشنهادی خود که منجر به خودکفا شدن برنج کشور می‌شود را داشته‌ام که هیچگاه این فرصت را در اختیار بنده قرار نداد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات برنج می‌بایست بر اساس میزان مصرف و تولید انجام شود گفت: در تمام دولت‌ها واردات برنج وجود داشته است ولی واردات باید به‌صورت منطقی و قانونی و از طریق محاسبه میزان مصرف و مقدار تولید سالیانه انجام شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشور بر اساس محاسبات به نیم میلیون تن برنج وارداتی نیاز دارد ولی مسئولان ۲ میلیون تن برنج وارد می‌کنند که اینگونه واردات بی‌رویه هیچ توجیهی جز منفعت شخصی ندارد.

حسنی درباره طرح پیشنهادی خود جهت خودکفا شدن برنج کشور اظهار داشت: بر اساس این طرح از کشاورزان می‌خواهیم که ۱۰ درصد از مزرعه خود را برنج با کیفیت بالا کشت کنند و ۹۰ درصد باقی‌مانده را به کشت برنج سپیدرود اختصاص دهند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ویژگی برنج سپیدرود به گونه‌ای است که ۳ برابر برنج هاشمی ظرفیت تولید دارد به‌طوری‌کهاگر در یک هکتار مزرعه کشت شود ۳ برابر برنج هاشمی در همان مزرعه قابل برداشت است.

 وی افزود: برای این کار تنها از دولت می‌خواهم به کشاورز ضمانت دهد که برنج پرمحصول کشاورز را با قیمت مناسبی خریداری می‌کند که علاوه بر تامین هزینه‌های جاری کشاورز، وی به سود کافی هم برسد و از طرفی مردم دیگر مجبور به مصرف برنج خارجی بی‌کیفیت نباشند.

Share