ماجرای ساخت موسیقی فیلم فروشنده

ادعای یک نوازنده خیابانی در رشت درباره ساخت موسیقی فیلم فروشنده!

یک نوازنده خیابانی مدعی ساخت موسیقی فیلم فروشنده اصغر فرهادی شد و گفت: موسیقی فروشنده را با آکاردئون ساختم اما فرهادی اثرم را به نام یک نوازنده دیگر معرفی و از من سواستفاده کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، فروشنده فیلمی به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی و هفتمین اثر بلند وی بوده و این فیلم دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است که به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۷ به آکادمی اسکار معرفی شد و سرانجام در تاریخ ۹ اسفند ماه سال ۱۳۹۵ موفق شد جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را به‌دست آورد.

در داخل کشور نیز فروشنده روی هم رفته آرای مثبت زیادی را از داوران سینمایی به خود اختصاص داد و از استقبال عمومی خوبی نیز برخوردار شد ضمن اینکه درباره آثار اصغر فرهادی به ویژه «فروشنده» تاکنون حواشی زیادی به وجود آمده و سخنان زیادی گفته شده و منتقدان بسیاری در این راستا نظر داده‌اند اما آنچه بیش از هر چیز دیگری نظر منتقدان را به خود آثار فرهادی جلب کرده، مفاهیمی است که فرهادی در خلال فیلم‌هایش به آنها اشاره دارد.

بخشش، انتقام، تن فروشی، ناموس‌پرستی، حفظ آبرو و … از جمله مفاهیمی است که در فروشنده نظر منتقدان را به خود جلب کرده اما گذشته از موضوع و محتوای فیلم‌های فرهادی، نوع و سبک موسیقی که در این آثار به ویژه فروشنده به‌کار رفته کمتر مورد توجه منتقدان و نظریه‌پردازان قرار گرفته است.

استفاده از موسیقی در سینما صورت‌های متنوع و متعددی دارد اما در بیشتر موارد فیلمسازان از موسیقی در مقام تشدید کننده‌ تصویر و اتمسفر زمینه استفاده می‌کنند و بعضی از فیلمسازان هم روی موسیقی صرفاً توصیفی اصرار دارند که در آن موسیقی مانند گونه‌ای معادل لفظ به لفظ تصویر به‌کار می‌رود.

بعضی فیلمسازان اعتقاد دارند موسیقی نباید خیلی خوب باشد تا مبادا از ارزش تصاویرشان بکاهد که البته این نظر، نظر سینماگران بزرگ درباره‌ موسیقی متن فیلم نیست و از دید کارگردانان صاحب‌نام، موسیقی نه تنها می‌تواند نقش مؤثری در ارائه‌ بهتر جهان‌بینی آنها از طریق یک فیلم داشته باشد، حتی گاه می‌تواند مانند منبع جداگانه و مستقلی از معنا استفاده شود و به همین دلیل هیچ ابایی ندارند که در آثارشان از موسیقی متن آهنگسازان بزرگ استفاده کنند.

در تاریخ سینمای ما نیز فیلم‌های بسیاری وجود دارند که موسیقی هر کدام از آنها به نوبه خود دارای ارزش بالایی بوده و به راحتی نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، در همین راستا و با توجه به این اصلی که معتقد است «اگر فیلمی به ‌یاد ماندنی ‌شود، بدون تردید موسیقی آن نیز به همان اندازه در حافظه باقی خواهد ماند و شاید بالعکس»، در بررسی موسیقی فیلم فروشنده ادعای تازه‌ای مطرح شده که آهنگساز و کارگردان این فیلم برنده اسکار را زیرسؤال برده است.

پس از انتشار این مطلب منتظر پاسخگویی عوامل فیلم فروشنده در مورد ادعای مطرح شده توسط «پیام اقدامی» از هنرمندان و نوازندگان آکاردئون در کشور می‌مانیم اما آنچه که با این خبرگزاری در میان گذاشته شده نشان‌دهنده حق پایمال شده هنرمندی است که موسیقی متن و تیتراژ پایانی فروشنده را ساخته و مدعی است که اثر او در فروشنده به نام «ستار اورکی» از نوازندگان و سازندگان معروف موسیقی متن بسیاری از فیلم‌های سینمایی ایران ثبت شده است.

 پشت پرده ساخت موسیقی فیلم فروشنده/ ادعای یک نوازنده خیابانی درباره ساخت موسیقی این فیلم

پیام اقدامی، با افشاگری از پشت پرده ساخت موسیقی فیلم «فروشنده» اظهار کرد: ساخت موسیقی فیلم فروشنده از طرف شخص اصغر فرهادی به بنده پیشنهاد شد هر چند که قرار بود پیش از بنده ستار اورکی آن را بسازد اما فرهادی پس از تماشای آکاردئون نوازی من، بنده را برای این امر انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه تمام موسیقی فروشنده را با آکاردئون ساخته و نواخته است افزود: در مدت انجام کار اجازه تلفیق موسیقی خود را با هیچ موسیقی دیگری ندادم و طی مدت فیلمبرداری تمام عوامل به ویژه شهاب حسینی، ترانه علیدوستی و حتی شخص ستار اورکی نیز شاهد این قضیه بودند که این موزیک ساخته بنده است.

این نوازنده خیابانی ادامه داد: حتی در چند پلان بی‌کلام فیلم نیز در قسمتی که تئاتر نمایش داده می‌شود به عنوان بازیگر به انتخاب فرهادی نیز حضور داشتم و در پایان فیلم نام بنده تنها به عنوان نوازنده آکاردئون آورده شده و صاحب اثر و سازنده موسیقی به نام ستار اورکی ثبت شده است.

وی با تصریح بر اینکه هنوز در کمال ناباوری از حرکت زشت افرادی که سازنده فیلم برنده اسکار ۲۰۱۷ بودند متحیر هستم، اضافه کرد: بنده این کار عوامل فروشنده را اجحافی بزرگ در حق خودم می‌دانم که  در مقابل چشمانم اثرم را به نام کس دیگری ثبت کردند، ستار اورکی یک نوازنده بزرگ و معروف سینماست اما اینکه با له کردن یک هنرمند به معرفیت خود بیفزاید درست نیست.

اقدامی گفت: من برای ساخت و ضبط آهنگ فروشنده چهار شبانه‌روز به طور مستمر فعالیت کردم و زحمت کشیدم و اورکی آهنگسازی است که تنها پیانو می‌نوازد و آهنگ‌هایش را با پیانو می‌سازد در حالی که ساز من آکاردئون است و اجازه ندادم ساز دیگری به ساز من اضافه شود و تمام آهنگی که در این فیلم شنیده می‌شود کار خود بنده است.

وی به فعالیت خیابانی خود اشاره کرد و افزود: بنده با گروهی کار می‌کنم و کار خود را از برگزاری کنسرت‌های خیابانی در تهران و حتی خارج از کشور آغاز کردیم و زورم به بزرگان سینما و نوازندگان و سازندگان موسیقی سینمای کشور نرسید و تاکنون با وجود اینکه از طرف رسانه‌های بیگانه پیشنهادهایی برای افشاگری داشتم هرگز تن به مصاحبه با رسانه‌های بیگانه ندادم و به احترام فیلمی که نماینده اسکار کشورمان بود سکوت کردم.

این نوازنده آکاردئون گفت: تاکنون هیچ حرفی از طرف بنده در این راستا زده نشده زیرا قرار بود همه چیز طبق قول و قرارهای انجام شده پیش رود که این چنین نشد و بنده حتی به احترام چهره ستار اورکی که خدشه‌دار نشود در هیچ‌کدام از جشن‌هایی که برای این فیلم گرفته شد دعوت نشدم و حضور نیافتم.

 قراری که باید دلی و مرامی پیش می‌رفت به سواستفاده منجر شد/ فرهادی شماره همراهش را تغییر داد

وی با بیان اینکه فروشنده میلیاردها تومان فروش کرد افزود: یک ریال از این پول به بنده نرسید و آن قراری که باید دلی و مرامی و پاک پیش می‌رفت به سو‌استفاده از بنده منتهی شد به طوری که فرهادی پس از پایان فیلمبرداری شماره تلفن خود را تغییر داد.

اقدامی با اشاره به اینکه روزانه ۱۲ ساعت با ساز کار می‌کند اظهار کرد: من آهنگساز فیلمی هستم که اسکار گرفته اما زندگی سختی را می‌گذرانم هر چند که مشکل من بحث مالی نیست اما آنچه مهم است مرام و مردانگی بود که زیرسؤال رفت.

وی به موسیقی متن سریال پدرسالار و میرزا کوچک خان اشاره کرد و متذکر شد: مردم ما موسیقی فیلم‌ها و سریال‌ها را دوست دارند اما شخص بنده موسیقی‌هایی را می‌پسندم که بر استخوان و جان انسان بنشیند و به راحتی هر نوع موسیقی را نمی‌پسندم.

این آهنگ‌ساز بیان کرد: در کشور ما موزیسین‌ها با کارگردانان لابی دارند و مافیایی عمل می‌کنند و ساخت موسیقی برای فیلم‌ها و سریال‌های داخلی تنها به دست یک عده معدودی انجام می‌گیرد و این فرصت از دیگر سازندگان و هنرمندان دریغ شده و یا از آنها به عنوان پله و نردبان افراد بزرگ استفاده می‌شود.

 ۱۲ سال در خیابان‌های تهران نوازندگی می‌کنم

وی ثبت آهنگ ساخته خود به نام اورکی در فیلم فروشنده را موجب دل‌شکستگی و دلسردی خود از سازندگی و نوازندگی عنوان کرد و یادآور شد: این اتفاق لطمه بزرگی به بنده وارد کرد، ۱۲ سال است برای امرار معاش زندگی در خیابان‌های تهران ساز می‌زنم و بقیه ساعات را به تدریس موسیقی می‌پردازم و زمانی که ما در خیابان‌ها ساز می‌زدیم همه چیز مانند حفاظت، امنیت، سو استفاده شبکه‌های بیگانه و … را در نظر می‌گرفتیم تا آهنگی سالم و با نشاط و آرام‌بخش را برای مردم بنوازیم و از این طریق موسیقی سالم را به آنها معرفی کنیم اما اخیراً این امر رفته رفته در تهران رو به افزایش بوده و به عنوان یک شغل درآمده و از حالت حرفه‌ای و هنری در حال خارج شدن است.

اقدامی از مسؤولان خواست تا برای ساماندهی این اقشار فرهنگسراها و مکان‌های مناسب را در اختیار هنرمندان قرار دهند تا از این طریق کار و حرفه آنها تاثیرگذارتر باشد و یادآور شد: در طول زندگی هنری خود هرگز حق کسی را پایمال نکرده‌ام و اگر جایی آهنگ کسی برای خود استفاده کردم حتماً  با اجازه سازنده آن بوده است.

 فرهادی با فیلم‌هایش چهره نامطلوبی از ایران به دنیا نشان می‌دهد

وی با قدردانی از خبرگزاری فارس برای انتشار این مصاحبه، اظهار کرد: هر چند که در همه کشورهای دنیا جرم و جنایت و نابسامانی وجود دارد اما هیچ کارگردانی برای دریافت جایزه چهره بد از کشور خود نشان نمی‌دهد و این در حالی است که در فیلم‌های فرهادی چهره ایران به طور نامطلوبی به دنیا نمایش داده می‌شود.

اقدامی در پایان خاطرنشان کرد: سرقت و دزدی تنها کیف‌قاپی و بالا رفتن از دیوار مردم نیست، این اتفاقی که یک هنرمند در قبال هنرمند دیگری انجام می‌دهد نیز در زمره همین کار ناپسند قرار دارد و برای شنیدن یک پیام انسانی و یک موسیقی روح بخش تنها یک جفت گوش نیز کافی است و صدای آکاردئون نوازی مرا در فروشنده اصغر فرهادی همه گوش‌های دنیا شنیدند.

Share