رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت با حضور در تحریریه دیارمیرزا مطرح کرد:

۶۰ پروژه خرد و کلان برای توسعه رشت | طرح تفصیلی شهر رشت نیازمند بازنگری است

علوی بر ضرورت بازبینی در طرح تفصیلی تاکید کرد و افزود: اعتقاد دارم که طرح تفصیلی شهر رشت در برخی از مناطق حتما نیازمند بازنگری است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امیرحسین علوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت با حضور در تحریریه دیارمیرزا بخشی از عملکرد این کمیسیون را تشریح کرد.

عضو شورای شهر رشت در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: از مجموعه دیارمیرزا بابت زحماتی که در راستای اطلاع رسانی صحیح، دقیق و درست مسائل شهری در طی دوره چهارم شورای اسلامی رشت انجام داده است، سپاسگزار هستم.

علوی افزود: ما همیشه شاهد حضور فعال خبرنگاران این پایگاه خبری در عرصه اطلاع رسانی بوده‌ایم و بابت انجام دقیق رسالت خبری از تک تک شما عزیزان قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه ایام و اعیاد ماه رجب را خدمت همه مردم عزیز رشت و تمام شیعیان تبریک می‎گویم، یادآور شد: در ایامی قرار داریم که شورای چهارم رشت می‌بایست به مردم گزارش عملکرد بدهد.

اصلاح ساختار مالی و پایان حسابرسی از شهرداری

این عضو شورا با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه در طی این سالها وظیفه تدوین برنامه و بودجه و نظارت بر فرآیندهای مالی و اداری شهرداری را برعهده داشته است، متذکر شد: این کمیسیون به نوعی قلب شورا محسوب شده و یکی از کلیدی‌ترین کمیسیون‎ها می باشد. و طی این دوران برخلاف دیگر کمیسیون ها تداوم مدیریت داشته و دوستان همکار به بنده عنایت و اعتماد کردند و این مسئولیت سنگین را به من سپردند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت تصریح کرد: سیاست ما از ابتدا به این صورت بوده که در حوزه اصلاح ساختار و سیستم مالی و اداری شهرداری کام برداریم و مدارک و مستندات آن نیز موجود است. خوشخبتانه مدیران و پرسنل زحمتکش شهرداری کمک کردند تا این کار به درستی و با قدرت انجام شود و تا حدی نیز بخوبی پیشرفت داشتیم.

علوی گفت: در سال اول اصلی ترین برنامه کمیسیون این بود که حسابرسی در شهرداری رشت انجام شود و این اتفاق از سه سال قبل انجام گرفت. از زمان وجود شورا صرفا به صورت جسته و گریخته حسابرسی از شهرداری صورت گرفته و هیچ وقت یک حسابرسی دقیق نداشتیم.

وی متذکر شد: شورای چهارم از سال ۸۹ حسابرسی را شروع کرده و خوشحالیم که حسابرسی انجام و برای سال ۹۵ نیز قرارداد منعقد شده، حسابرس مستقر و مشغول انجام کار است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت از اتمام حسابرسی سالهای ۹۱، ۹۲ و ۹۳ خبر داد و افزود: همین دیروز حسابرس به بنده گفت که آقای علوی زمانی که  شروع کردیم بهم ریختگی زیادی وجود داشت و کار بسختی پیش می رفت.

علوی یادآور شد: اما امروز شهرداری رشت در راستای اصلاح امور گام برداشته و این زائیده تلاش‌های کمیسیون برنامه و بودجه و همکاران من در مجموعه شورا بوده است.

این عضو شورا گفت: در سال ۹۱ بودجه شهرداری ۱۴۵ میلیارد تومان بود که ۸۰ درصد بودجه نیز محقق شد. امروز بودجه شهرداری به ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده هرچند درصد تحقق آن پایین است اما منابع محقق شده آن نسبت به ۳ سال و نیم پیش نزدیک به ۲.۵ برابر شده است و در شرایط رکود اقتصادی این یک اتفاق خوب برای رشت است.

علوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: همانگونه که مجموعه مدیران و پرسنل زحمتکش شهرداری در تلاش هستند امسال ما هم خدمات خوبی به آنها خوهیم داد و افزایش چشمگیر حدود ۲۵ درصدی در بخش رفاهی بودجه ۹۶ دیده شده است. پرسنل شهرداری و مدیران تلاش کردند و تغییرات را پذیرفتد و رو به جلو حرکت کردند. برای بازنشستگان هم به دنبال سرمایه‌های شهرداری آیتم‌های جدیدی نظیر عیادت از بازنشستگان بیمار، کمک هزینه ازدواج فرزندان و خدمات رفاهی دیده شده و به امید خدا در صحن شورا پس از تصویب قابلیت اجرایی می‌باید.

وی افزود: انشاالله شورای پنجم که از متخصصان این شهر تشکیل و زائیده یک تصمیم درست از مردم فهیم و بافرهنگ شهر باشد تداوم مسیر خواهد داد.

تدوین ۶۰ پروژه خرد و کلان برای توسعه رشت

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت به تلاش‎های صورت گرفته برای برنامه ریزی در حوزه سرمایه‎گذاری اشاره کرد و گفت: برای رشد و پیشرفت رشت نمی‌توانیم صرفا منتظر منابع شهرداری و یا کمک‌های دولتی که هیچگاه به ما داده نشده باشیم.

علوی اظهار داشت: روی همین اساس سیاست‌های ما جذب سرمایه‌های خصوصی است و با برنامه ریزی صورت گرفته در هیات عالی سرمایه گذاری برای این حوزه طبق ضوابط بالغ بر ۶۰ پروژه خرد و کلان وجود دارد. به حول و قوه الهی مردم رشت بدانند که شورای پنجم بر مبنای این برنامه ریزی‌ها می تواند رشد چند هزار میلیاردی را در بخش سرمایه گذاری خصوصی تالاب عینک، بازگشایی خیابان‌ها، ساماندهی رودخانه‎ها و ترموا در کنار پروژه‌های خرد در شهر رشت به خود بب یند تا این رشد چشمگیر توسعه را برای رشت عزیز و مردمی که شایسته بهترین‌ها هستند به ارمغان بیاورد.

طرح تفصیلی رشت نیازمند بازنگری است

این عضو شورا در خصوص طرح تفصیلی شهر رشت گفت: در شهر رشت براساس سیاست های چندسال اخیر از منابع خود بخشی را اختصاصی دادیم تا طرف تفصیلی به اتمام برسد. همان موقع حساسیت‌هایی در شهرداری در این زمینه وجود داشت و نامه نگاری متفاوتی توسط بنده صورت گرفت اما به هر دلیلی نتوانستیم به مشاور این اشکالات را بقبولانیم.

علوی بر ضرورت بازبینی در طرح تفصیلی تاکید کرد و افزود: اعتقاد دارم که طرح تفصیلی شهر رشت در برخی از مناطق حتما نیازمند بازنگری است. و این یک همت و عزم جدی درون استانی را می‌خواهد چون کار آسانی نیست اما این مساله مطالبه ما است. متاسفانه آن موقع ایرادات را جدی نمی‌گرفتند. راه و شهرسازی، معاونت عمرانی استانداری  می‌بایست حداقل در برخی مناطق که ضروری است ورود کنند.چون برخی مناطق توانمند اقتصادی و ضعیف حاشیه ای نیز مشکلاتی دارند که مردم را اذیت می‌کند و می‌بایست در راس برنامه های شورا قرار گیرد.

نظام بودجه‌بندی بر مبنای ساخت و ساز تدوین شده

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت در خصوص دلایل عدم تحقق بودجه نیز اظهار کرد: شهرداری در سال ۹۳ به ۹۴ رشد نزدیک ۲.۵ برابری در بودجه داشته است و این بر مبنای برنامه بود. برخی مناطق قوی تر عمل کردند و مدیریت مناطق و حتی مدیریت کلان نیز در تحقق بودجه تاثیرگذار است.

علوی گفت: واقعیت این است که نظام بودجه بندی مبتنی بر ساختارهای حوزه ساخت و ساز تدوین شده اما در برنامه توسعه آمده که باید بسمت درآمد پایدار و دریافت عوارض درون شهری حرکت کنیم. اما نگاه ما این است که این کار با شیب ملایم صورت گیرد تا به مردم فشاری وارد نشود.

سهم دریافتی شهرداری از ارزش افزوده کم است

سهم شهرداریها از ارزش افزوده یکی دیگر از موضوعاتی بوده که علوی به آن اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که همواره دغدغه ما بوده و از مسئولان استانی هم کمک خواسته‎ایم سهم ارزش افزوده شهرداری بود. در این مورد علیرغم خدمات ارائه شده هیچ وقت گزارشی داده نشده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت تصریح کرد: دریافتی شهرداری عدد کمی است که  بعضا شهردای را دچار چالش میکند. غیر از این برنامه ریزی فروش در حوزه املاک و دارایی‌ها نیز به دلایل مختلفی محقق نمی‌شود و سبب شده تا شاهد کاهش درصد تحقق بودجه باشیم اما با این همه رشد درآمدها کاملا محسوس است.

علوی تصریح کرد: بعد از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، شهرداری‌ها از میزان درآمدهای خود مطلع نیستند. اینکه سهم شهرداری چگونه محسابه شود ریزکاری خاصی دارد. وقتی کزارشهای لازم به شهرداری‎ها اعلام شود مطمئنا سهم شهرداری‌ها افزایش می‌باید اما هیچگاه متاسفانه گزارشی داده نشده است.

عضو شورای شهر رشت در پایان گفت: در ِآینده نزدیک گزارش عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه به صورت مستند و مکتوب در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

Share