وزیر صنعت، معدن و تجارت:

گیلان در حال تبدیل به قطب صنایع سلولزی کشور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت تولیدات صنایع سلولزی در گیلان گفت: این استان به قطب صنعت سلولزی کشور تبدیل می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شرکت آریا پویا تولیدکننده ام.دی.اف از طریق ویدئو کنفرانس در منطقه آزاد انزلی توسط رئیس جمهور و با حضور نعمت‌زاده وزیر صنعت در شهر صنعتی این شهر افتتاح شد(گزارش تصویری)

شرکت مذکور با ظرفیت سالانه ۳۰۰ هزار متر مکعب ام.دی.اف، اشتغال ۱۵۰ نفر به طور مستقیم و سرمایه‌گذاری ۵۶۸ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افتتاح پروژه مذکور گفت: بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری فعالیت خود را آغاز کرده و امروز افتتاح رسمی می‌شود.

محمدرضا نعمت‌زاده بخشی از سرمایه‌گذاری پروژه مذکور را مربوط به بخش‌خصوصی دانست و تصریح کرد: تولیدات شرکت ام‌.دی‌.اف می‌تواند به خارج از کشور صادر شود و با افتتاح این واحد تولید ام‌.دی‌‌.اف در کشور به یک‌میلیون و ۷۵۰ متر معکب در سال می‌رسد.

وی اظهار کرد: اکنون یک میلیون و ۷۵۰ هزار مترمکعب محصولات سلولزی در کشور تولید می‌شود که تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب در سال از این محصولات در دولت یازدهم ایجاد شده و از این میزان ۷۵۰ هزار مترمکعب امروز در گیلان وارد مدار بهره‌برداری شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افتتاح سه طرح صنعتی بزرگ در حوزه صنایع سلولزی در رشت طی سفر به گیلان گفت: این واحدها با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار مترمکعب انواع MDF، HDF و … با مجموع سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۷۵۰ نفر به بهره‌برداری رسیده است.

وی استفاده از تکنولوژی‌های نوین و دارا بودن خطوط تولید اتوماتیک و کیفیت بالای محصولات و قابلیت رقابت‌پذیری با محصولات مشابه خارجی را از خصوصیات بارز این واحدها عنوان کرد و افزود: گیلان در حال تبدیل شدن به قطب صنایع سلولزی کشور است.

نعمت‌زاده با تأکید بر ضرورت همکاری جهاد کشاورزی در حوزه ترویج زراعت چوب خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این واحدها مشوقی ارزشمند برای ترغیب کشاورزان و زارعان چوب محسوب می‌شود تا علاوه بر ایجاد اشتغال، مواد اولیه مورد نیاز این واحدها از داخل استان تامین شود.

وی با اشاره به نیاز مصرفی میانگین حدود ۲ میلیون مترمکعب MDF و HDF در کشور گفت: در این زمینه متکی به واردات این محصول هستیم که با تکمیل طرح‌های نیمه تمام و در دست اجرای این صنعت در کشور ظرفیت تولید آن به ۲.۵ میلیون مترمکعب در سال می‌رسد.

این مقام مسؤول از انجام هماهنگی با کشور روسیه به منظور واردات چوب‌های جنگلی، هیزم و چیبس چوب و اقدام‌های قرنطیه آنها برای تامین مواد اولیه این واحدها خبر داد و گفت: شایسته است زراعت چوب با همکاری کشاورزان و حمایت‌های جهاد کشاورزی با جدیت دنبال شود.

Share