سخنگوی شورای نگهبان؛

کسی ٧ رأی از ١٢ عضو شورای نگهبان را کسب کند واجد شرایط است

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص روند تایید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری گفت: بین ۱۲ عضوشورای نگهبان باید رای گیری شود و داوطلبان حداقل ۷ رای رامی خواهند تا بعنوان کسی که واجدشرایط است اعلام شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی در خصوص روند احراز صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهارداشت: بعد از فرآیند ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، به استناد ماده ۵۷ قانون انتخابات، شورای نگهبان ۵ روز فرصت دارد که نظرش را نسبت به افراد واجد شرایط اعلام کند. در انتخابات ریاست جمهوری چیزی به عنوان رد صلاحیت که در رسانه ها و افکار عمومی مطرح می شود نداریم و باید شرایط اصل ۱۱۵ برای افراد واجد شرایط احراز تا نهایتا نتیجه از سوی اعضای شورای نگهبان اعلام شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در فرصت ۵ روزه اولی که در آن قرار داریم روز گذشته یک جلسه در شورای نگهبان داشتیم که بررسی های اولیه انجام و تقسیم کاری صورت گرفت. همچنین در این جلسه مقرراتی برای بررسی بیشتر پرونده ها تنظیم شد که کارشناسان ما الان مشغول آن هستند. باید استعلامات گرفته و برخی از مدارک و مستندات تکمیل شود. امیدواریم در فرصت ۵ روزه اول اعلام نتایج را داشته باشیم تا هم تکلیف افراد روشن شود و هم سریعتر به نتیجه برسیم اما این مسئله منوط به این است که مدارک و مستندات لازم پرونده ها تکمیل شوند تا اعضای شورای نگهبان قادر به اعلام نظر باشند.

کدخدایی گفت: به استناد تبصره ماده ۵۷ اگر فرصت ۵ روزه اول کافی نباشد و اعضای شورای نگهبان احساس کنند فرصت بیشتری نیاز است ۵ روز دیگر نیز امکان تمدید وجود دارد.

وی در خصوص بالا بودن تعداد ثبت نام کننده ها اظهار کرد: این مسئله به دلیل آن است که یک نظم منظم ثبت نام را نداریم و قوانین و مقررات ما قدری کلی است. در این دور و ادوار گذشته تعداد مراجعین برای ثبت نام در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بیشتر از آن چیزی بوده که برای یک جامعه نظام مند سیاسی نیاز بوده است، البته برخی همکاران آن را دلیل آزاد بودن کشور می دانند که ما نیز آن را قبول داریم اما نظم هم لازم است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه به هر دلیلی هرکسی بهانه ای برای ثبت نام داشت، گفت: ثبت نام کنندگان عنوان می کردند چون شرایط دیگری وجود ندارد ما نیز ثبت نام کنیم که اگر دقت کنیم اصل ۱۱۵ و همچنین شرایطی که در قانون انتخابات ریاست جمهوری است این نکته را به خوبی تبیین کرده که وقتی ما صحبت از رجال سیاسی و مذهبی می کنیم طبیعتا سن، تحصیلات و اینگونه مسائل در درون این واژه ها نهفته است.

کدخدایی با اشاره به اینکه وقتی از مدیریت و یا تدبیر افراد صحبت می کنیم سابقه اجرایی کلان در آن نهفته است، تصریح کرد: کسی که به سن قانونی اولیه رسیده نمی تواند مدعی مدیریت و یا مدعی این باشد که جزء رجال مذهبی و سیاسی است، در این رابطه نیازمند قوانین بازدارنده ایم.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان با دقت نسبت به احراز شرایط داوطلبین عمل خواهد کرد، گفت: اگر فراوانی ثبت نام ها را از دور ششم ریاست جمهوری در نظر بگیریم در مقابل آن تعداد افرادی که واجد شرایط اعلام شدند حداکثر بین ۴ تا ۱۰ نفر بوده است و این نشان می دهد که شورای نگهبان دقت لازم را در این زمینه دارد و برای شورای نگهبان چیزی جز قانون اهمیت ندارد.

وی در ادامه اظهارداشت: برای ثبت نام اولیه، دوستان ما در وزارت کشور نیازمند قوانین جزئئ تری هستند که امیدواریم با تدوین قانون جامع انتخابات این مسئله سر و سامان پیدا کند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نحوه رای گیری در شورای نگهبان برای احراز صلاحیت ها، تصریح کرد: در این رابطه بین انتخابات ریاست جمهوری با مجلس و خبرگان رهبری از جهت اینکه چه کسانی به بحث احراز صلاحیت ها ورود می کنند تفاوت هایی وجود دارد. در انتخابات مجلس، ما هیات های نظارت شهرستان، استان، هیات مرکزی و نهایتا شورای نگهبان را داریم اما در انتخابات ریاست جمهوری تنها نهادی که به بحث صلاحیت ها ورود می کند شورای نگهبان است یعنی تمامی اسامی، مستندات و پرونده ها در اختیار اعضای شورا قرار می گیرد و اعضای این شورا باید نسبت به آن ها اعلام نظر کنند.

کدخدایی در ادامه گفت: پس از آنکه اسناد و مدارک به اعضای شورا ارایه شد بحث ها و گفتگوهایی انجام می شود و پس از آنکه موافقین و مخالفین صحبت های خود را کردند باید رای گیری انجام شود که برای احراز صلاحیت یک داوطلب، وی باید حداقل ۷ رای از ۱۲ رای عضو شورای نگهبان را کسب کند تا بعنوان کسی که واجد شرایط است اعلام شود.

وی ادامه داد: احراز صلاحیت یعنی این که اعلام می کنیم آقای «الف» یا «ب» واجد شرط رجال سیاسی و مذهبی است یا اینکه ایرانی اصل است.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه  نامزدها بعضا با اعضای شورای نگهبان برای معرفی خود  تماس می گیرند، گفت: تعیین کننده ترین عامل در بحث احراز شرایط فقط رای اعضای شورای نگهبان است، که بعد از بررسی ها شنیدن همه مطالب مثبت و منفی باید اعلام نظر شود که فلان شخص واجد شرایط هست یا نه؟

وی افزود: عامل تعیین کننده در بحث احراز صلاحیت فقط رای شورای نگهبان است که اعلام می شود. ممکن است مستنداتی داشته باشید و افرادی که مورد اعتماد هستند نسبت به یک فرد شهادت بدهند. اظهارات در قالب شهادت و یا  اطلاعات یک فرد موثق وقتی ارائه می شود شنیده می شود لذا تاثیر گذاری آن به تشخیص اعضای شورای نگهبان است خاطرنشان کرد: این جا بحث موانع را نداریم که رد صلاحیت کنیم بلکه بحث احراز صلاحیت است. در انتخابات مجلس یا خبرگان شرایط و موانع را داریم ولی برای ریاست جمهوری عمدتا شرایط ایجابی است که باید احراز شود.

کدخدایی درخصوص تاثیر فشار سیاسی بر احراز صلاحیت ها نیز گفت: فشار سیاسی به معنای اثر گذاری نیست؛ در حد اینکه اگر کسی  فردی مورد اعتمادش است می تواند توضیحاتش را ارائه کند و اعضای شورای نگهبان می توانند توضیحات را استماع کنند. شورای نگهبان هیچ گاه تابع فشار سیاسی نبوده و نخواهد بود. افراد ممکن است در دور دیگری در انتخابات ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس حضور داشته باشند و اگر گزارشی در دوره تصدی فرد در پست ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس باشد گزارش ها را تنظیم می کنیم و برای دور بعد مد نظر قرار می دهیم.

وی تصریح کرد: از جهت حقوقی احراز صلاحیت فقط برای همان دوره است و برای هر دوره مجددا باید احراز صلاحیت شود.

Share