چرا غربالگری ایدز منع قانونی دارد؟

رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت علت قرار نگرفتن آزمایش ایدز در میان آزمایش‌های اجباری پیش از ازدواج را تشریح کرد و آن را مغایر با قوانین دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، درباره چرایی نادرست بودن غربالگری ایدز پیش از ازدواج، گفت: آزمایش اچ آی وی هیچ وقت نمی‌تواند تحت عنوان غربالگری انجام شود؛ چرا که اجباری بون آن از نظر قوانین اجتماعی و حقوق بشر منع قانونی دارد. حتی کارفرمایان نیز نمی‌توانند فردی را که قرار است استخدام شود، از نظر ابتلا به این بیماری غربال کنند. غربالگری اچ آی وی (HIV) فقط در خون‌های اهدایی انجام می‌شود.

وی  اضافه کرد: در مشاوره‌های پیش از ازدواج باید برای زوجین در زمینه پیشگیری از اچ آی وی و اهمیت تشخیص زودهنگام و نقش مراقبت و درمان در کنترل آن، اطلاع رسانی شود. در این صورت اگر افراد بخواهند داوطلبانه این آزمایش را انجام دهند، هیچ منعی وجود ندارد.

کازرونی یکی از دلایل نادرست بودن این غربالگری را وجود انگ اجتماعی نسبت به بیماران مبتلا به اچ آی وی دانست و افزود: این باور در جامعه وجود دارد که اچ آی وی، بیماری متفاوت از سایر بیماری‌ها است و در صورت ابتلا، ترس و نگرانی از برخورد نامناسب اطرافیان و نزدیکان وجود دارد. این درحالیست که اچ آی وی بیماری عفونی است که با درمان کنترل و منجر به قطع زنجیره انتقال عفونت به دیگران می‌شود.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت همچنین بیان کرد: تحقیقات بین‌المللی نشان داده اجباری کردن این آزمایش کمکی به پیشگیری نمی‌کند؛ چراکه فرد بعد از انجام آزمایش نیاز به مراقبت‌های تکمیلی، درمان و مصرف روزانه دارو دارد و اگر اجبار در این موضوع وجود داشته باشد، تنها ذهنیتی منفی و مقاومت برای پیگیری‌ها ایجاد می‌شود.

 وی افزود: تجربه اتوبوس ایدز در تهران نشان داد که افراد اگر اطلاعات کافی در این زمینه دریافت کنند، به راحتی خودشان برای دریافت خدمات مشاوره و آزمایش مراجعه می‌کنند. در صورتی که فرد اطلاعات کافی در این زمینه دریافت کند، متوجه می‌شود که آزمایش اولیه ممکن است منفی یا مثبت کاذب باشد. منفی کاذب به این معنا که ممکن است ویروس وارد بدن شده باشد ولی برای تشکیل پادتن‌های ضد ویروس که آزمایش را مثبت کند، زمان بیشتری نیاز است و باید آزمایش تکرار شود یا اینکه به دلایل دیگر پاسخ مثبت کاذب شود. به همین علت انجام آزمایش اچ آی وی با آگاهی فرد و توضیحات لازم توسط مشاور مفید است.

به گفته کازرونی، تشخیص وضعیت اچ آی وی برای خود شخص و سیستم سلامت در صورتی مفید است که فرد مبتلا، به مراکز مراقبت و درمان وصل شود و به موقع ارزیابی‌های لازم انجام و درمان آن شروع شود. همچنین باید به درمان پایبندی وجود داشته باشد. آموزش و اطلاع رسانی در سطح گسترده و ارائه اطلاعات صحیح باعث انگ زدایی می‌شود.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در خاتمه اظهار کرد: در مراکز مشاوره ایدز، آموزش و مشاوره رایگان در نهایت رازداری و رعایت محرمانگی انجام و در صورت ابتلای فرد، تمام خدمات مراقبت و درمان نیز رایگان ارائه می‌شود.

Share