به مناسبت ورود لهستانی‎ها به انزلی

وقتی به انزلی رسیدیم فکر می کردیم به سرزمین موعود خود رسیدیم

خانوم حلنا ولوش که یکی از پناهندگان بود در زندگی نامه خود آورده در راه رسیدن به بندر انزلی فکر نمی کردند نجات پیدا کنند ولی هنگامی به انزلی رسیدم همه با اشک بر ماسه های ساحل انزلی بوسه زدند و فکر می کردیم به سرزمین موعود خود رسیدیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به مناسبت ورود لهستانی های جنگ زده در زمان جنگ جهانی دوم و استقبال بندر انزلی از این مهاجران مردم این روز را گرامی داشتند.

۷۵سال پیش در تلاطمات جنگ جهانی دوم بیش از ۱۲۰ هزار نفر از آوارگان لهستانی که در شرایط بد اردوگاه کار اجباری بودند از طریق بندر انزلی وارد ایران شده و پناهنده شدند.

گفتنی است اولین گروه آوارگان لهستانی در ۱۳۲۱/۱/۱۴ وارد انزلی شدند و ارتش ایران دو هزار چادر در بخش شرقی و غربی موج شکنهای انزلی برای استقرار آوارگان لهستانی احداث شدند.

ایران در زمان ورود لهستانی ها در حال جنگ بود و مردم در معیشت خود در مشکل بودند و هنگامی که آنها ورود کردند با تمام مشکلات به خوبی استقبال کردند.

ماریا گابینه دبیر بنیاد آرشیو دور از وطن لهستان که در سن ۶ سالگی جز آوارگان بوده در خاطراتش گفته است: فراموش نمی کنیم زمانی که اسکلت های متحرکی بودیم مردم این شهر سخاوت مردانه با سبدهای مملو از غذا بدون اینکه چیزی از دین و آیین ما بپرسند از ما پذیرایی کردند.

خانوم حلنا ولوش که یکی از دیگر پناهندگان بود در زندگی نامه خود آورده در راه رسیدن به بندر انزلی فکر نمی کردند نجات پیدا کنند ولی هنگامی به انزلی رسیدم همه با اشک بر ماسه های ساحل انزلی بوسه زدند و فکر می کردیم به سرزمین موعود خود رسیدیم.

این حرکت یکی از زیبا ترین حرکات های بشر دوستانه مردم ایران و انزلی بوده است.

Share