ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات کار خود را آغاز کرد

واکنش کدخدایی به انتقادات لاریجانی از شورای نگهبان: همه قصور داشتیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اینکه مقررات جزیی‌تری در خصوص انتخابات لازم است طبیعتاً بر عهده مجلس و دولت بوده که امیدواریم بعد از این دوره انتخابات این کار انجام شود؛ باید بپذیریم که همه قصور داشتیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، عباسعلی کدخدایی در حاشیه مراسم آغاز به کار ستاد مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه امروز صبح رییس مجلس گفته که مصوبه‌ای درباره موضوع رجل سیاسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام خاک می‌خورد و شورای نگهبان می‌توانسته از آن استفاده کند، گفت: طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی بررسی صلاحیت‌ها و طبق اصل ۱۱۵ تشخیص شرایط بر عهده شورای نگهبان است که این نظر شورای نگهبان هم هست. در گذشته دوستان در مجلس اقداماتی انجام داده بودند که به دلیل تداخل، اعضای شورای نگهبان با آن مصوبات مخالفت کردند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: به استناد بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی این مخالفت انجام شد، اما انتظار ما این بود که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات که توسط مقام معظم رهبری صورت گرفته بود، دولت و مجلس همت می‌کردند مقررات و مصوبات لازم را در این زمینه تنظیم می‌کردند.

وی ادامه داد: البته بخشی از آن بر عهده شورای نگهبان هم هست. شورای نگهبان هم همیشه مانند امروز که جلسه داشتیم در حین بررسی صلاحیت‌ها شرایط را مدنظر قرار می‌دهد و در گذشته هم قرار داده است، اما اینکه مقررات جزیی‌تری لازم است طبیعتاً بر عهده مجلس و دولت بوده که امیدواریم بعد از این دوره انتخابات این کار انجام شود؛ باید بپذیریم که همه قصور داشتیم.

کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه قرار بود شورای نگهبان مصادیق رجل سیاسی را طبق سیاست‌های کلی انتخابات تبیین کند، آخرین نتیجه چه شد، تصریح کرد: در دوره گذشته آیین‌نامه‌ای را تنظیم کردیم که به تصویب شورای نگهبان رسیده بود و این آیین‌نامه به عنوان دستورالعمل داخلی در شورای نگهبان به عنوان مبنا قرار گرفته شده بود و این دوره هم بر اساس همین آیین‌نامه و سیاست‌های کلی انتخابات بررسی صلاحیت‌ها آغاز شده است.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اضافه کرد: ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان از امروز کار خود را آغاز کرد. در بخشی بررسی صلاحیت‌ها را آغاز کرده و استعلامات انجام شده است. ما امروز در شورای نگهبان جلسه داشتیم که در این جلسه بخشی از کار بررسی صلاحیت‌ها را آغاز کردیم.

وی افزود: در حوزه‌هایی هم که میاندوره‌ای مجلس داریم، کارگروه‌هایی از شورای نگهبان تعیین شده‌اند که مشغول بررسی پرونده‌ها هستند. جلسه بعدی شورای نگهبان چهارشنبه است که ادامه بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری در آن جلسه انجام می‌شود.

همچنین سیامک ره پیک روز یکشنبه در مراسم افتتاح ستاد مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس برنامه زمانبندی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره ای مجلس، کارهای هیات نظارت به خوبی پیش رفته و تا امروز مشکل ویژه و حادی نداشته ایم.

وی با بیان اینکه کارها با دقت و برنامه ریزی پیش رفته است، گفت: امیدواریم از این به بعد و تا انتهای امر انتخابات، رسیدگی به شکایات و حصول نتیجه نهایی این مسیر ادامه یابد و نتیجه ای کارآمد برای نظام ایجاد شود.

ره پیک تصریح کرد انتظار می رود به صورت متناظر در همه استان ها، هیات های نظارت به صورت رسمی آغاز به کار کنند و آن ها نیز کارها را با دقت و سرعت انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: صرف نظر از برگزاری میان دوره ای انتخابات مجلس، آنچه که در انتخابات ریاست جهموری مهم است برگزاری انتخابات بوده و بررسی صلاحیت ها طبق روال انجام می شود.

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات با اشاره به اینکه در این هفته شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری تشکیل جلسه می دهد، گفت: تمامی امکانات و نیروی انسانی هیات های نظارت باید محدود به انتخاباتی سالم، امن، قانونی، عادلانه، منصفانه و با مشارکت بالا باشد.

وی به هیات های مرکزی نظارت توصیه کرد که تعاملی دوستانه با هیات های اجرایی داشته باشند و اظهار داشت: باید در مسیر برگزاری انتخابات قانون را رعایت کرد و از شاخصه های قانونگرایی رعایت بی طرفی و برگزاری سالم انتخابات است.

ره پیک تاکید کرد: هیات های نظارت از هر اقدامی که شائبه خروج از قانون و طرفداری از شخص، گروه و جناحی بوجود می آورد، باید پرهیز کنند تا هویت شورای نگهبان مورد توجه قرار گیرد.

معاون اجرایی شورای نگهبان به تخلفات احتمالی در روز برگزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: باید هیات های نظارت بر برگزاری انتخابات رصد کامل داشته باشند و برای بررسی تخلفات، مدارک مستند و دقیقی را به مراجع تصمیم گیری ارائه کنند.

 

Share