جعفرزاده مطرح کرد:

هلال احمر منابع مالی پایدار ندارد اما آماده ترین ارگان در فاز مقابله با حوادث است

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس با یادآوری وضعیت ناپایدار منابع جمعیت هلال احمر، گفت: جمعیت هلال احمر با استفاده از ظرفیت‌های داوطلبانه جوانان ارائه خدمت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده در توضیح جلسه امروز (۲۷ فروردین ماه) فراکسیون مستقلین ولایی با حضور رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، گفت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یکی از ۱۰ جمعیت برتر صلیب سرخ و هلال احمر در سطح  دنیا است که طبق قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر و کنوانسیون ها و مقررات بین المللی و سایر قوانین بالادستی کشور از جمله قوانین توسعه انجام وظیفه می نماید.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کشور ما جزو حادثه‌خیزترین نقاط جهان است که با تعدد و تنوع حوادث روبرو هستیم و در حال حاضر جمعیت هلال احمر آماده ترین ارگان و سازمان در فاز مقابله با حوادث است.

وی افزود: در حال حاضر این جمعیت با داشتن پایگاه های امداد هوایی و ۲۳ فروند بالگرد، پایگاه‌های امداد و نجات  جاده‌ای، کوهستانی و دریا نخستین دستگاهی است که در کمترین زمان ممکن در حادثه حضور پیدا می کند.

جعفرزاده با بیان اینکه ویژگی خاص هلال احمر جهت استفاده از ظرفیت‌های داوطلبانه، مردمی و جوانان است، گفت: اگر همین مقدار خدمت به شکل اداری و دولتی انجام شود بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان در سال نیاز دارد که جهت هلال احمر با کمتر از ۱۰ درصد این مبلغ خدمت ارائه می کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری سابقه ۹۵ ساله جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد:  جمعیت هلال احمر در مقاطع مختلف انجام وظیفه نموده و علی رغم اینکه خدمات وسیعی ارائه می دهد و کمک کار دولت و کشور است اما متاسفانه از منابع بودجه ای و مالی پایدار برخوردار نیست هرچند مجلس همواره کمک و مساعدت نموده و انشالله این کمک ها و مساعدت ها ادامه خواهد داد.

جعفرزاده ادامه داد: در قالب ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور، تکالیف خاص و ویژه‌ای برای جمعیت هلال احمر در رابطه با حوادث و سوانح درنظر گرفته شده که بایستی با تخصیص بودجه‌های مناسب عملیاتی شود. در حال حاضر هم نیروهای جمعیت در حوادث به خوبی انجام وظیفه کرده و حضور به موقع و مناسب دارند و طی حوادث سال گذشته و ابتدای سال ۹۶ با وجود حوادث ناگوار سیل و برف و کولاک و زلزله، عملکرد هلال احمر عملکرد مناسب و قابل قبولی است که امیدواریم تداوم یابد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۱۸۰ کشور عضو صلیب سرخ جهانی هستند که ۲۰ کشور از این ۱۸۰ کشور عضو هیات رئیسه حاکم هستند و جمهوری اسلامی ایران ( جمعیت هلال احمر) یکی از این ۲۰ کشور است.

وی یادآور شد: عضویت جمعیت هلال احمر در هیات حاکمه صلیب سرخ به عنوان یکی از ۲۰ کشور و پیشنهاد کاندیداتوری رئیس جمعیت هلال احمر ایران به عنوان معاون رئیس صلیب سرخ جهانی از سوی ۶۰ کشور دنیا و موافقت ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه جهت پیگیری تا تحقق این مهم از سوی جمعیت هلال احمر بسیار ارزشمند است.

جعفرزاده تصریح کرد: رئیس جمعیت هلال احمر ایران در این جلسه از تدوین و تصویب برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر و ورود ۶ فروند بالگرد جدید به ناوگان هلی‌کوپتری جمعیت خبر داد، خوشبختانه حضور به موقع و فیزیکی دبیر کل جمعیت در سیل سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، بوشهر، آذربایجان غربی و شرقی و زلزله خراسان و آمادگی کامل عملیات لجستیک جمعیت قبل از حادثه و اقدام کامل هنگام حادثه و تلاش در جهت تجهیز امکانات لجستیک نیز قابل تقدیر است.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح خادم ( خانواده آماده در برابر مخاطرات) از سوی جمعیت هلال احمر دنبال شده که بر اساس آن تا پایان سال ۱۴۰۰ ،  ۲۵ میلیون خانوار ایرانی تحت پوشش این طرح قرار گرفته به نوعی که با ۱۲ بار حضور درب منزل شاخص آمادگی خانوار از ۹.۳ از ۱۰۰ به ۳۰ از ۱۰۰ برسد.

Share