در حضور معاونین رئیس جمهور

نشست کارگروه مدیریت پسماند و رودخانه های گیلان برگزار شد

نشست کارگروه مدیریت پسماند و رودخانه های گیلان با حضور معاونین رئیس جمهوری و روسای سازمان‌های برنامه و بودجه و حفاظت محیط زیست کشور در سازمان برنامه و بودجه کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نجفی در پایان این نشست که با حضور نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خندان دل معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برگزار شد با بیان اینکه نیازمندی‌های گیلان برای طرح مدیریت پسماند در این نشست تشریح شد گفت: همچنین در این نشست درخصوص تأمین اعتبار مورد نیاز ساماندهی مراکز تفکیک از مبداء، بهسازی و افزایش ظرفیت کارخانه‌ها کود آلی، توسعه، ارتقاء و اصلاح تصفیه خانه‌ی شیرابه، خرید ماشین آلات مورد نیاز برای دفن بهداشتی، نیز بحث و تبادل و نظر شد.

نجفی  ادامه داد: یکی از تصمیمات این نشست این بود که از محل تسهیلات بانکی و صندوق توسعه‌ ملی و ردیف‌های متفرقه عمران شهری و فناوری‌های نوین برای تشویق بخش خصوصی  جهت حضور در پروژه های  مدیریت پسماند در گیلان اقدام شود.

وی با بیان اینکه قیمت پایین خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های زباله سوز دلیل کم بودن رغبت بخش خصوصی برای ساخت این نیروگاه‌ها است گفت : در این خصوص نیز مطالب مطرح شده مورد بررسی قرار گرفت تا رایزنی لازم از سوی معاونین رئیس جمهور با وزیر نیرو انجام پذیرد.

وی همچنین از اختصاص صد درصدی اعتبار مدیریت تالاب انزلی به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: در این نشست با توجه به تاکید رئیس جمهوری در سفر به گیلان در خصوص توجه به تالاب انزلی، دکتر نوبخت دستور دادند اعتبار مذکور با فوریت تخصیص داده شود.

استاندار گیلان افزود: دکتر ابتکار نیز در این نشست درخصوص حل معضلات مدیریت پسماند، تالاب انزلی و رودخانه‌های سفیدرود، زرجوب و گوهررود را مورد تأکید قرار داد.

وی گفت: در این نشست همچنین مقررشد  برای اجرای طرح ساماندهی پسماند در ۴۶۰ روستا بالای ۲۰۰ خانوار، ۳۰۰ تفرجگاه ساحلی و ۱۵۰ بوستان روستایی اعتبار موردنیاز اختصاص یابد.

نجفی با بیان اینکه اجرای طرح ساماندهی پسماند در روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار جمعیت به عنوان طرح الگویی در کشور انتخاب شده است گفت : در این طرح اقداماتی نظیر پاکسازی نقاط کانونی آلودگی در محورهای مواصلاتی، بوستانهای روستایی و نقاط گردشگری مورد نظر است.

وی با بیان اینکه ظرفیت در حال کار کارخانه‌های کمپوست گیلان با فعال شدن بخش‌های نیمه تعطیل و توسعه‌ی کارخانه‌ی رشت از ۳۰۰ تن در ابتدای دولت به ۷۰۰ تن در سال ۹۵ رسید گفت برای آغاز احداث کارخانه‌های کمپوست تالش و لنگرود نیز ۵۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شد.

نجفی با بیان اینکه پرداختن به حل معضلات زیست محیطی استان‌های شمالی یکی از مهمترین اولویت‌های دولت در گیلان بوده است گفت : اقدامات اثربخش در سه سال گذشته در استان از جمله بهسازی و کاهش مراکز دفن زباله، اجرای طرح مسیر سبز، ساحل پاک، اجرای طرح تفکیک زباله در ۵۲ شهر، آموزش و فرهنگ سازی، ساماندهی پسماندهای کشاورزی و بهداشتی و احداث، توسعه و بهسازی کارخانجات کمپوست انجام شده است اما معتقدیم باتوجه به گردشگر پذیر بودن گیلان امسال باید تلاش‌هایمان را دو چندان کنیم.

وی گفت: همانطورکه بارها تأکید کرده‌ام گیلان فقط استانی با جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری نیست بلکه با وجود گردشگر پذیر بودن بطور میانگین ماهانه در حدود ۵ میلیون نفر جمعیت دارد.

نجفی افزود: میزان تولید پسماند گیلان روزانه حدود ۲۰۰۰ تن برآورد می‌شود که در زمان اوج ورود گردشگران به ۳۰۰۰ تن می‌رسد.

Share