نجفی: تمام تلاش خود را برای برقراری روابط با کشورهای همسایه به کار بستیم

راه‌آهن گیلان ماه آینده افتتاح می‎شود

نجفی همچنین به صادرات گسترده کیوی و مرکبات به روسیه اشاره و تصریح کرد: در این خصوص می‌توانیم خدمات خوبی به قزاقستان ارائه کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در نشست مشترک هیات های بلندپایه استانهای گیلان و ژامبیل قزاقستان که به ریاست استانداران دو استان صبح امروز در رشت برگزار شد دو طرف در خصوص بهره گیری از  ظرفیتهای فراوان و متنوع موجود برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری تاکید کردند.

دکتر نجفی استاندار گیلان در این نشست که صبح امروز در استانداری گیلان برگزار شد ضمن خیر مقدم به استاندار ژامبیل و سفیر قزاقستان  در ایران و هیأت رسمی همراه، به بیان توانمندی و ظرفیت‌های استان گیلان پرداخت و با بیان اینکه طی چند سال اخیر تمام تلاش خود را برای برقراری روابط اقتصادی و سیاسی موثر با کشورهای همسایه به کار بستیم، خاطر نشان کرد: در این راستا امروز با آقای کریم کوکرکبایف؛ استاندار ژامبیل و هیأت همراه ایشان تنظیم کردیم که باتوجه به روابط مناسب و فرصت‌های موجود مابین دو کشور بنا داریم به نحو احسن استفاده لازم را به عمل آوریم.

استاندار گیلان آبزی پروری و تولیدات دریایی را یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تبادل اقتصادی بین دو استان  قلمداد کرد و گفت: در حوزه‌ی کشاورزی باتوجه به عرصه‌ی زمین‌های موجود و ظرفیت تولیدی بالای ۲ کشور و مؤسسه‌های تحقیقاتی بزرگ و مطرح که در استان گیلان وجود دارد، می‌توان تفاهم‌نامه های خوبی امضاء کرد.

استاندار گیلان به ظرفیت‌های بسیار موثر استان در حوزه صنعت، اقتصاد، کشاورزی، گردشگری اشاره کرد و گفت: برنج و چای گیلان در کشور و دنیا از نظر کمی و کیفی در سطح بسیار بالایی است و در بخش آبزی پروری نیز حرفی برای گفتن داریم که در این خصوص به پرورش ماهیان خاویاری و صید آن در دریای خزر با رعایت قوانین برداشت، اقدام می کنیم .

دکتر نجفی همچنین به صادرات گسترده کیوی و مرکبات به روسیه اشاره و تصریح کرد: در این خصوص می‌توانیم خدمات خوبی به قزاقستان ارائه کنیم.

وی تولید مرغ در استان گیلان را ۲ الی ۲.۵ برابر تقاضای جمعیت استان دانست و افزود: مابقی آن به استان‌های مجاور و کشورهای اروپایی صادر می‌شود که می‌توانیم دراین خصوص نیز به توافق خوبی برسیم.

دکتر نجفی از زراعت چوب، وجود کارخانجات بزرگ تولید کننده فولاد خام، میله گرد و مواد ساختمانی مشابه و کارخانجات تولید سیمان مرغوب که برخی از آن ها در بین کشورهای منطقه پیشتاز هستند، به عنوان ظرفیت‌های خوب استان جهت صادرات به قزاقستان قمداد کرد و افزود: در حوزه بهداشت و درمان باتوجه به توسعه شرکت‌های دانش بنیان در استان گیلان در وجود شرکت‌های بزرگ داروسازی امکان خوبی برای صادرات داریم.

وی به رتبه دو استان در بخش تولیدات صنایع سلولزی اشاره و خاطر نشان کرد: باتوجه به افتتاح اخیر چند کارخانه تولیدات صنایع سلولزی در گیلان که باتوجه به اهمیت آن با حضور ریاست محترم جمهور صورت گرفت، در آینده به رتبه یک کشوری نیز خواهیم رسید.

نماینده عالی دولت در استان گیلان خاطر نشان کرد: باتوجه به وجود حدوداً ۱۲۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص و بیمارستان‌های تخصصی، شخصی و دولتی با کیفیت بالا در استان، شرایط بسیار خوبی برای پذیرش بیماران توریست و گردشگر خارجی وجود دارد.

نجفی با اشاره به توانمندی های استان در بخش کشاورزی، تصریح کرد: ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی استان، عرصه کشاورزی است و محصولات این استان بی نظیر است.

نماینده عالی دولت در استان، گیلان را استان برتر کشور در تولید برنج معرفی کرد و افزود: ۷۳۰ هزار تن برنج سفید در گیلان تولید می شودکه از لحاظ کمی رتبه دوم برنج کشور و از لحاظ کیفیت برترین استان هستیم.

وی از تحصیل ۱۴۵ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در دانشگاه های استان خبر داد و گفت: راه آهن گیلان که تکمیل کننده کریدور شمال- جنوب است ماه آینده افتتاح می شود.

نجفی با اشاره به کشت ۳۰ درصد چای کشور در استان گیلان اذعان کرد: این استان تولید کننده حدود ۳۱ هزار تن چای در سال است و تنها تولید کننده چای کشور می باشد.

وی گفت: ظرفیت مناطق آزاد انزلی و آکتائو نیز ‌می‌توانند یکی از مهمترین راه‌های ارتباطی بین دو کشور  باشد.

دکتر نجفی منطقه آزاد انزلی را که تنها منطقه آزاد شمال کشور است ظرفیت خوبی برای تحقق اهداف اقتصادی دو  کشور دانست و افزود: باتوجه به ظرفیت فعلی بندر آستارا و انزلی و راه آهن تهران- قزوین- رشت که در ماه های آینده تکمیل و به بهره‌برداری نهایی خواهد رسید، برقراری کریدور شمال و جنوب محقق شده و شرایط خوبی برای تبادلات بین‌المللی ایجاد خواهد کرد.

استاندار گیلان در بخش علمی نیز شرایط استان را برای پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف بسیار خوب عنوان کرد.

گفتنی است هیات رسمی ۲۵ نفره استان ژامبیل قزاقستان در سفر یکروزه به گیلان از مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید انصاری رشت ،انیستیتو ماهیان خاویاری و مراکز تحقیقاتی کشاورزی، منطقه آزاد انزلی و چند طرح صنعتی بازدید می کنند.

Share