رئیس سازمان انرژی اتمی؛

ماجرای بدعهدی انگلیسی‌ها در برجام | بازگشت پذیری ما برای طرف مقابل متحیر آفرین خواهد بود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ذخایر اورانیوم ما هنوز به هزار تن نرسیده و مسئله از سوی وزارت امور خارجه در حال پیگیری و این مطالبه ما هنوز پابرجاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در اولین برنامه نگاه یک در سال ۹۶ در رابطه با دستاوردهای جدید هسته‎ای اظهار داشت: فردا ۴۰ افتتاحیه خواهیم داشت و رئیس جمهور نیز ۳ افتتاحیه در استان‌های قزوین، یزد و البرز خواهند داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در باره با افتتاحیه قزوین گفت: این افتتاح در رابطه با یک شتابگر پیشرفته و پروژه ای است که قیمت آن ۶۰، ۷۰ میلیارد که اگر بخواهیم آن را از خارج بیاوریم، بسیار هزینه‌بر است.

وی گفت: در البرز نیز یک پروژه بزرگ و حساس در رابطه با تامین رادیوداروها افتتاح می شود که کاملا مطابق با استانداردهای بین المللی است و پروژه یزد هم مربوط به جداسازی سنگ‌های معدن است.

صالحی با اشاره به قرارداد تفاهمی کشورمان در فرانکفورت مبنی بر دریافت ۹۰۰ تن کیک زرد از قزاقستان اظهار داشت: این قرارداد برای چند ماه قبل که هنوز ترامپ کار خود را شروع نکرده بود و علاوه بر این انگلیس هم ممانعت کرد و نگذاشت این کار انجام شود و بهانه آنان این است که ما به اورانیوم نیاز نداریم در حالی که ما باید خود میزان نیازمان را تشخیص دهیم.

وی ادامه داد: ذخایر اورانیوم ما هنوز به هزار تن نرسیده و با شرایط فعلی نهایتا می تواند برای ۴ سال تامین کننده نیازمان باشد؛ در برجام توانستیم ۳۶۰ تن را وارد کنیم ، مسئله از سوی وزارت امور خارجه در حال پیگیری و این مطالبه ما هنوز پابرجاست.

صالحی با اشاره به اینکه در کمیته خرید ما نیازهای خود را مطرح می کنیم و تضمین داده نشده که هر چیزی که به عنوان نیاز مطرح شود، طرف مقابل هم قبول کند، گفت: بر همین اساس است که آنان بهانه می‌آورند که شما به اندازه کافی و نیازتان اورانیوم دارید در حالی که ما در آینده و با وجود ۳ نیروگاه سالانه به ۶۰۰ تن اورانیوم نیاز داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه ما باید به طرف مقابل نشان دهیم خود اتکا هستیم وگرنه آنان بهانه‌هایشان را ادامه می‌دهند، اظهار داشت: ما دل به آن‌ها نبسته‌ایم همان طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند ما باید در تامین مواد اولیه خوداتکا باشیم.

وی ادامه داد: در زمان مقتضی اقداماتمان از سال ۸۸ تاکنون را اعلام خواهیم کرد که کشور ما برخلاف تصورات بسیاری، به زودی و در چند سال آینده می‌تواند نیازهای داخلیش را تامین کند.

صالحی گفت: ما الان یک ماشین نسل جدید داریم و قرار است فردا از ماشین IR6 رونمایی شود و IR8 آخرین نسلی است که سه سال است در حال کار روی آن هستیم و تست مکانیکی انجام دادیم و توانستیم گاز یورو ۶ را هم به آن تزریق کنیم.

وی افزود: ما در حال حاضر IR8 را ساختیم و باید چندین سال روی این ماشین گران قیمت و به صورت زنجیره‌ای کار کنیم تا همه ابعاد آن بررسی شود که تولید آن انبوه شود و دیگر از ظرفیت‌های آن مطمئن باشیم و مشکلی پیش نیاید.

صالحی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای بشری تامین انرژی است و نباید متکی به انرژی‌های فسیلی و تجدیدناپذیر باشیم، تصریح کرد: بر این اساس باید نیاز خود را مبتنی بر گداخت هسته‌ای کنیم که در آن اورانیوم‌های سنگین را می‌شکافند و مثل این است که در گداخت دو تا توپ را نصف کنیم و بعد این هسته‌های کوچک را به هم وصل کنیم که از آن‌ها انرژی ایجاد می‌شود، دوتریوم یکی از منابع گداخت است و آب سنگینی که داریم تولید می‌کنیم، می تواند منبع انرژی برای آینده کشور باشد.

صالحی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، ایتر پروژه بین المللی گداخت هسته ای در فرانسه است گفت: با فرانسویان در خصوص این پروژه تفاهم نامه امضا کرده ایم.

وی با اشاره به گفته های ترامپ در اردن پیرامون توافق با ایران افزود: ترامپ گفت این چه توافقی با ایران بود که اجازه داد آنها( ایران) بروند بر روی سانتریفوژ پیشرفته خود کار کند.

وی با بیان اینکه، تمام تست های لازم را بر روی ir4 و ir8 انجام داده ایم ادامه داد: باید ماشین را به مراحلی برسانیم که اطمینان کافی از تمام مراحل و جزئیات حاصل شود.

مشکل تولید انبوه IR8 را نداریم

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه، مشکل تولید انبوهir8 نداریم افزود: ما نمی خواهیمir8 را به صورت انبوه تولید کنیم زیرا نمی خواهیم با تخریب زیاد آن مواجه شویم.

صالحی با اشاره به اینکه، اگر طرف مقابل برجام خللی ایجاد کند آمادگی برای بازگشت پذیری داریم ادامه داد: اکتشاف، استخراج، تحقیق و توسعه با قوت به جلو پیش می رود لذا همه چیز باید براساس هزینه فایده باشد ، در شرایطی هستیم که باید به گونه ای عمل کنیم که هزینه فایده و راندمان کاری بالا باشد.

وی با اشاره به اینکه، تولید برق هسته ای باید با قیمت مناسب برای مردم باشد افزود: در آینده در حوزه اکتشاف و استخراج خبرهای خوبی را به مردم خواهیم داد لذا نه تنها مواد پرتوزا بلکه همزمان مواد معدنی دیگری را کشف کرده ایم.

بازگشت پذیری ما برای طرف مقابل متحیر آفرین خواهد بود

صالحی با اشاره به اینکه، بازگشت پذیری ما به گونه ای خواهد بود که برای طرف مقابل حیرت آفرین خواهد بود اظهار داشت: ما به تعهدات خود در اجرای برجام عمل کرده ایم ، بنده در بازگشت پذیری تصمیمی نمی گیرم بلکه کمیته نظارت بر برجام تصمیم می گیرد که چه اقداماتی را انجام دهد و هر وقت تشخیص داد که نقض عهد شده و جمهوری اسلامی ایران باید اقدام کند تصمیم گیری می کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقدامات صورت گرفته در راستای پیشران هسته ای گفت: اصولا پیشران قوه محرکه است و مولد حرارت به جای اینکه فسیلی باشد اورانیوم است.

وی با اشاره به اینکه، موتورهای کشتی از نوع معمولی است افزود: در بحث پیشران هسته ای مولد حرارت اورانیوم است یعنی مولد کوچک بر روی کشتی گذاشته می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ساخت ری اکتور کوچک آسان نیست اما با تجربه ای که داریم نسبت به تحقق این امر مشکل خاصی نداریم افزود: گزارش اولیه را خدمت رئیس جمهور و مقام معظم رهبری ارسال کردیم و امکان سنجی اولیه را در گزارش به تفصیل آوردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه این پروژه سنگین و هزینه بر است افزود: تمامی اطلاعات اولیه در گزارش آمده و تمامی اطلاعات ثبت شده است.

صالحی با اشاره به اینکه، سوخت هسته ای نیازی به اکسیژن ندارد ادامه داد: ما ری اکتور را طراحی کرده ایم و بر روی تاسیسات جانبی آن کار می کنیم ، لذا باید رئیس جمهور نظر خود را پیرامون گزارش اولیه ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه از نظر فنی این مسئله چیزی نیست که خلاف برجام باشد گفت: ری اکتوری که برای پیشران طراحی می کنیم می تواند غنای متفاوتی داشته باشد، اگر سوخت غنای بالای۳/۶۷ باشد و برای مصارف صلح آمیز نیاز داشته باشیم باید آن غنا تامین شود.

وی با اشاره به اینکه، نیروی دریایی برای زیردریایی مثلا هر ۴۰ روز نیاز به سوختگیری دارد اظهار داشت: اگر پیشران هسته ای برای زیردریایی مورد استفاده قرار گیرد ممکن است گفته شود هر یک سال یا هر دو سال نیاز به سوختگیری دارد.

وی با اشاره به اینکه، از این پیشران نمی توان بر روی هر زیردریایی یا کشتی استفاده کرد اظهار داشت: کشتی باید حداقل از یک اندازه ای بزرگتر باشد.

تا ۱۰ سال آینده نمی توان فلز اورانیوم را تولید کرد

صالحی با اشاره به اینکه، این پیشران ها استفاده دوگانه هم برای تسلیحات نظامی و هم مصارف تجاری دارد اظهار داشت: دو چیز را تا ده سال آینده نمی توان انجام داد،لذا نمی توانیم فلز اورانیوم و پلوتونیوم را تا ۱۰ سال آینده تولید کنیم این در حالی است که فلز اورانیوم را یک بار تولید کرده و روشهای تولید آن را بلد هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه فلز اورانیوم برای مصارف نظامی است گفت: البته فلز اورانیوم تهی شده می تواند برای مصارف حفاظتی تولید شود.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با مجارستان افزود: باید به دنبال ساخت ری اکتور کوچک برویم زیرا ساخت ری اکتور بزرگ الزاماتی مانند دریا دارد لذا حجم آب برای خنک کردن باید عظیم باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه به دلایل مختلف به دنبال ساخت ری اکتور های کوچک هستیم افزود: ری اکتور کوچک تجهیزات کوچک نیاز دارد.

صالحی با اشاره به اینکه، ری اکتور های بزرگ مانند بوشهر نیاز به تجهیزاتی مانند دریا دارد بیان کرد: کشور ها توانمندی تولید ری اکتور کوچک را دارند لذا با ساخت ری اکتور کوچک نوعا می توان اغلب نیاز های یک ری اکتور کوچک را خود مان تولید کنیم.

بعد از برجام عضو یورو اتم شدیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه، مجارستان از قبل دارای صنعت هسته ای بود گفت: بعد از برجام عضو یورو اتم شدیم.

وی با اشاره به اینکه، در این زمینه با اسلواکی و فرانسه در حال مذاکره و با چک و مجارستان تفاهم نامه امضا کرده ایم خاطرنشان کرد: برنامه دیگری با اروپا داریم به طوری که به دنبال تاسیس مرکز نمونه در غرب آسیا از نظر ایمنی هسته ای هستیم که قرارداد آن بسته شده و اکنون در معرض مناقصه گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز با مجارستان تفاهم نامه امضا کرده ایم اظهار داشت: با مجارستان کار طراحی مشترک را آغاز کرده ایم لذا طراحی برای ساخت ری اکتور کوچک نیاز به افق۱۰ ساله دارد.

صالحی با اشاره به اینکه، ما صاحب طراحی هستیم افزود: نقشه هایمان را در اختیار طرف مقابل می گذاریم تا آنها اشکالات کار را بگیرند و ما اصلاح کنیم و در پایان مهر تایید را دریافت کنیم ، این مهر توسط چند کشور هسته ای زده می شود که برایمان حائز اهمیت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه، قرارداد دیگری با چین به امضا رسیده که مشکل مالی آن برطرف شده و ظرف هفته های آینده قراردادمان با چین عملیاتی خواهد شد.

صالحی تصریح کرد: بیمارستان هسته ای ایران در غرب آسیا بی نظیر است لذا قراردادش با اتریش امضا شده و ظرف چند هفته آینده طرف مقابل برای کلنگ زنی به ایران می آید.

وی با اشاره به اینکه تحول اساسی در تجهیزات پزشکی در سطح کشور ایجاد خواهد شد افزود: برای تولید رادیو داروهای پیشرفته از صندوق توسعه ملی۶۰ میلیون دلار وام گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه، در حوزه رادیو دارو وقتی جی آن پی کامل شود به تولید کننده جهانی تبدیل خواهیم شد افزود: تاریخ در آینده شهادت خواهد داد که صنعت هسته ای کشور بر روی ریل خود حرکت می کند.

Share