جعفرزاده نماینده رشت

ظریف بهترین سیاستمدار است | با خودم گفتن خبر فوت هاشمی دروغ است

از مهم‌ترین حامیان علی لاریجانی است. اصول‌گراست اما از طرفداران پروپاقرص روحانی است. غلامعلی جعفرزاده که امروز برکرسی‌ مجلس دهم تکیه زده است در مجلس نهم تمام قد در برابر تندروی‌های برخی از نمایندگان آن مجلس ایستاد و برخی از نطق‌های او در تاریخ پارلمان ماندگار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده مردم رشت در گفت‌وگو با عصر ایران گفت که مرگ هاشمی را باور نکرده است. اواعتقاد دارد روحانی قطعا رییس دولت دوازدهم خواهد بود. جعفرزاده بر این باور است که ظریف تاثیرگذار ترین سیاستمدار ایران در سال ۹۵ بود.

مشروح کامل این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

-بدترین و بهترین اتفاق سال ۹۵ چیست؟

متاسفانه اتفاقات تلخ ما در سال ۹۵ بیشتر از اتفاقات شیرین بوده است. حادثه پلاسکو اتفاق بد و تلخ سال ۹۵ بود و ادامه برجام نیز اتفاق خوب سال بود.

-فقدان آیت‌الله هاشمی تا چه اندازه در جریان اعتدال تاثیرگذار است؟

رحلت آیت‌الله هاشمی خیلی غیرمنتظره بود. زمانی که در صحن علنی مجلس به من خبر فوت وی را دادند تا دقایقی خودم را اقناع می‌کردم که دروغ است و خبر خلاف واقع است و علتش نیز این بود که نمی خواستیم بپذیریم وی نیست.

-بعد از درگذشت هاشمی رفسنجانی چه کسانی می توانند در جریان اعتدال این نقش را به عهده بگیرند؟

هنوز کسی را در جایگاه وی نداریم که بتواند این نقش را به عهده بگیرند. آقای لاریجانی، روحانی و سید حسن خمینی هر کدام شخصیت خودشان را دارند. کدامیک ازاینها ۶۰ سال سابقه مبارزاتی دارند؟ آیت‌الله هاشمی امتحانش را در همه عرصه‌ها پس داده است و هیچوقت معامله نکرد و همیشه مدافع حق بود و مصالح نظام و کشور را در اولویت قرار می داد.

من هم آقای لاریجانی را قبول دارم و هم اعتقاد به آقای سید حسن خمینی دارم و احترام زیادی برای این دو عزیز قائلم ولی نمی توانیم آنها را صریحا هم وزن آقای هاشمی کنیم. آقای هاشمی شکنجه های شاه را دید جنگ را دید و فرماندهی جنگ را انجام داد و عاشق امام و رهبری و دل بسته نظام و مردم بود.

-تاثیرگذارترین سیاستمدار سال ۹۵ کشور کیست؟

برای من حالا حالاها اقای ظریف بهترین سیاستمدار است. ظریف اسطوره سیاست خارجی ما خواهد بود.

– ارزیابی تان از عملکرد دولت و دستگاه دیپلماسی در عرصه سیاست خارجی در سال ۹۵ چیست؟

دولت و وزارت خارجه مواضع بسیار خوبی در همه مواردی که پیش آمد گرفت. در بحث کودتای ترکیه، قضیه ترامپ و صدر اعظم آلمان و ملکه انگلیس رفتار آقای ظریف رفتار بسیار عاقلانه و پخته ای بود و آقای ظریف درهر موضوعی می توانند حداقل یک سه واحد دانشگاهی تدریس کند.

– رفتار ترامپ را در آینده و در مقابل ایران چگونه می بینید؟

ترامپ تمام دنیا را بهم ریخته است فعلا این در مرحله ارزیابی است و زمان می برد که ترامپ باواقعیت های دنیا و از جمله ایران آشنا شود و فکر می کنم ترامپ رفتارش را مقابل ایران عاقلانه تر می کند.

-پیش بینی تان از انتخابات سال ۹۶ چیست؟

با توجه به گزینه های مطرح شک ندارم که آقای روحانی ریس جمهور خواهد بود.

-حضور بقایی و جریان احمدی نژاد را در انتخابات ۹۶ چگونه می بینید؟

اگر بقایی تایید صلاحیت شود یک نوع تنش ایجاد می شود و اگر هم نشود به نوعی دیگر درکشور تنش ایجاد می شود.

Share