با استفاده از ۱۴ فروند شناور، سه بالگرد و ۱۵۰ نیروی عملیاتی و اجرایی

سناریوی مانور بزرگ مقابله با آلودگی نفتی و جستجو و نجات دریایی چه بود؟

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان آمادگی، واکنش و همکاری برای مقابله با آلودگی نفتی در دریا و نجات جان افراد در سوانح دریایی از اهداف این مانور دانست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مانور بزرگ مقابله با آلودگی نفتی و جستجو و نجات دریایی بعد از ظهر امروز در حوضچه مجتمع بندری انزلی با استفاده از ۱۴ فروند شناور، سه بالگرد و ۱۵۰ نیروی عملیاتی و اجرایی برگزار شد(گزارش تصویری)

حسین چراغی، مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان آمادگی، واکنش و همکاری برای مقابله با الودگی نفتی در دریا و نجات جان افراد در سوانح دریایی از اهداف این مانور دانست و اظهار کرد: میزان آمادگی تجهیزات دریایی و هوایی در منطقه، سنجش میزان توانایی و مهارت پرسنل در اجرای عملیات، کشف نقاط قوت و ضعف را از دیگر اهداف برگزاری مانور بزرگ جستجو و نجات دریایی و مقابله با الودگی دریایی می باشد.

وی افزود: این مانور در سه بخش شامل نجات جان افراد، اطفاء حریق، کنترل و جمع اوری الودگی نفتی اجرا شد.

چراغی با بیان اینکه در این مانور بزرگ، کشورهای حاشیه دریای خزر همچون آذربایجان، فدراسیون روسیه، ترکمنستان و قزاقستان حضور داشته خاطرنشان کرد: سالانه چندین مانور در بنادر استان گیلان برگزار می شود که در دو سال اخیر دو مانور جستجو و نجات دریایی و مقابله با آلودگی دریایی برگزار شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در پایان بر نشان دادن توان تجهیزاتی، برنامه ریزی و عملیاتی برای تبدیل شدن به مرکز جستجو و نجات و مقابله با آلودگی دریایی تاکید کرد.

سناریوی مانور برگزار شده چه بود؟

کشتی تانکر حامل ۳٠٠٠ تن نفت خام، هنگام ورود به دهانه بندر انزلی به دلیل شرایط نامساعد جوی و عدم اقدام به موقع سکان شناور، به سمت موج شکن منحرف شده و با سنگهای موج شکن برخورد میکند.

از سوی دیگر قبل از برخورد کشتی به موج شکن مرکز کنترل ترافیک بندر(VTS) به کشتی اعلام هشدار داده و می گوید که احتمال تصادم وجود داشته و سریعا تغییر مسیر دهد.

با تلاش و همکاری راهنما (pilot) و شناورهای خدماتی بندر، از به گل نشستن کشتی جلوگیری بعمل آمده و به سمت منطقه ایمن هدایت می گردد.

در ادامه مهندس موتور کشتی اعلام می دارد براثر شدت ضربه، موتورخانه دچار حریق شده است و به دلیل شدت برخورد با سنگهای موج شکن پارگی در بدنه تانکر بوجود آمده و موجب ریزش مواد نفتی و آلودگی به میزان ۵۰۰ تن در دریا ایجاد شده است. مراتب سریعا توسط فرمانده کشتی به کنترل ترافیک بندر اطلاع داده می شود و این مرکز ضمن اعلام به مسؤولین بندر هدایت عملیات را به مرکز هماهنگی و نجات (MRCC) انزلی محول می سازد. همچنین مرکز MRCC ضمن اعلام آمادگی به کلیه تیمهای اضطرارآخرین وضعیت شناور را از فرمانده جویا می شود.

فرمانده تانکر اعلام می دارد که بدلیل گسترش آتش، ۵ نفر از پرسنل به خاطر فرار از شرایط موجود، خود را به داخل آب انداخته اند و تقاضای نجات جان پرسنل کشتی را می کند و همچنین اعلام می دارد که به منظور نجات افراد به آب افتاده یی فروند لایف رفت و تعدادی حلقه نجات به آب انداخته است.

مرکز MRCC به تیم جستجو و نجات دریایی، هوایی و واکنش سریع اعلام می نماید که جهت انجام عملیات نجات جان پرسنل کشتی، سریعا به محل اعزام گردند.

به منظور جلوگیری از غرق شدن شناور در مسیر کانال کشتیرانی، با همکاری راهنما و شناورهای خدماتی بندر، جهت کنترل حریق و پیشگیری از وسعت انتشار آلودگی نفتی، کشتی تانکر به اسکله ۱۰ منتقل می گردد.

همزمان به آتش نشانی بندر اعلام می دارد که سریعاً تیم مربوطه و شناورهای خدماتی آتش خوار به سمت محل یاد شده جهت اطفای حریق اعزام گردند.

فرمانده تانکر اعلام می دارد که طرح SOPEP را در شناور فعال نموده و در حال انتقال مواد نفتی از مخزن آسیب دیده به مخازن دیگر جهت حفظ تعادل کشتی می باشد و بالغ بر١٠٠ تن مواد نفتی از انبار کشتی خارج شده است.

تیم جستجو و نجات دریایی با همکاری بالگردها و تیم پشتیبانی پس از انجام گشتهای دریایی، پرسنل به آب افتاده را نجات داده و عملیات نجات به پایان می رسد.

سریعاً تیم های مقابله با آلودگی بندر به محل اعزام و تیم های تعیین شده اقدام به عملیات بوم گذاری به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی نفتی و جمع آوری آن اقدام می نمایند.


سه تیم به طور همزمان عملیات پاکسازی آلودگی نفتی در حوضچه و کانال کشتیرانی را به عهده خواهند داشت.

فرمانده در صحنه به تیم کنترل صدمات بندر اعلام می دارد که جهت مسدود کردن محل پارگی موجود در بدنه شناور تانکر به محل اعزام و گزارش نماید.

شناورهای دریابانی با همکاری شناورهای یگان حفاظت از منابع آبزیان از تردد شناورهای متفرقه به محدوده عملیات جلوگیری می نماید و اقدام به ایجاد نظم و امنیت در منطقه می نماید.

عملیات اطفای حریق توسط تیمهای دریایی و خشکی انجام گردیده و آتش مهار شده و فرمانده در صحنه اعلام می کند که شناور تحت کنترل می باشد.

فرمانده در صحنه اعلام می نماید که محل شکاف کشتی توسط تیم کنترل صدمات مهارشده و کشتی تحت کنترل می باشد.

عملیات پاکسازی آلودگی نفتی توسط تیمهای مقابله با آلودگی انجام گردیده و فرمانده در صحنه پس از مدتی پایان عملیات را به مرکز هماهنگی اعلام می نماید.

Share