پلیس در تصادف زنجیره ای قصور و کوتاهی نداشته است

سلفی گرفتن از مهم‌ترین علل تصادف زنجیره‌ای مشهد

معاون حقوقی پلیس راهور نیروی انتظامی کشوربا ارائه مستنداتی درباره علل تصادف زنجیره‌ای در آزادراه شوشتری مشهد گفت: با توجه به‌دلایل، مدارک و مستندات موجود، در این حادثه، پلیس هیچ قصور و کوتاهی نداشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روزنامه ایران، معاون حقوقی پلیس راهور نیروی انتظامی کشوربا ارائه مستنداتی درباره علل تصادف زنجیره‌ای در آزادراه شوشتری مشهد گفت: با توجه به‌دلایل، مدارک و مستندات موجود، در این حادثه، پلیس هیچ قصور و کوتاهی نداشته است.سرهنگ محمد ترحمی با اشاره به نظر شتابزده بازپرس پرونده این حادثه اظهارکرد: براساس ماده ۱۷ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نظر کارشناسان تصادفات و پلیس راهنمایی و رانندگی در حکم نظر کارشناسان رسمی است؛ ساز و کار رفع ابهام یا اعتراض به نظر کارشناس‌های تصادفات نیز براساس قانون آیین دادرسی مشخص شده است. براساس ماده ۲ قانون رسیدگی فوری به خسارات ناشی از تصادفات، گزارشی که کارشناس پلیس راهنمایی و رانندگی تنظیم می‌کند قابل وثوق بوده و مادامی که خلاف آن اثبات نشده دارای اعتبار است. ضمن اینکه نظر کارشناسان تصادفات برای مراجع قضایی علم آور است. درعین حال با توجه به تخصصی بودن سوانح رانندگی، تنها کارشناس مربوطه قادر به اعلام نظر در این خصوص است. تصادف زنجیره‌ای آزاد راه شهید شوشتری مشهد نیز از این امر مستثنی نیست و باید براساس نظر کارشناسان تصادفات، رسیدگی لازم به موضوع انجام شود، اما با توجه به اهمیت حادثه، تیم‌های کارشناسی پلیس راه و راهور ناجا، بعد از ظهر روز حادثه و روز بعد از آن به محل اعزام و صحنه تصادف را بادقت مورد بازبینی قرار دادند.
عامل انسانی یکی از دلایل بروز تصادف زنجیره‌ای
سرهنگ ترحمی با ابراز تأثر از فوت کودک ۷ ساله در این حادثه گفت: متأسفانه عامل انسانی در بروز حادثه آزاد راه شهید شوشتری خراسان رضوی دخیل بوده است؛ بی‌توجهی به جلو، رعایت نکردن فاصله طولی و سرعت مطمئنه از علل بروز این حادثه به شمار می‌آید.
وی با اشاره به مه گرفتگی روز حادثه گفت: این موقعیت جوی از صبح در آن محل پایدار بوده است؛ مه گرفتگی در ۱۰ کیلومتری آزاده راه شهید شوشتری دارای سابقه است و با توجه به وضعیت فیزیکی و شرایط جوی محل، پدیده «مه» یک پدیده غالب در آن معبر است؛ هرچند در روزهای زیادی از سال شاهد مه گرفتگی در این معبر و معابر دیگری نظیر محورهای شمالی کشور، جاده فیروزکوه، کیاسر، گردنه حیران هستیم. در روز حادثه، از ساعت ۱۲:۱۰ تا ۱۲:۴۰ دقیقه، در سه تصادف اول و نیز ۱۴:۳۰ دقیقه در تصادف چهارم، معبر دارای مه گرفتگی رقیق بوده که البته غلظت آن در موارد مختلف تفاوت داشته است،اما راننده قادر به مشاهده فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری و نیز در بعضی نقاط حدود ۳۰۰ متری خود بوده است. روز حادثه، از میان ۷۸ هزار وسیله نقلیه‌ای که در آزاد راه شهید شوشتری تردد کرد، ۴۳ وسیله نقلیه تصادف کردند که البته در این سانحه ۲۳ راننده (پنج صدم درصد) مقصر و ۲۰ راننده دیگر، قربانی رعایت نکردن مقررات از سوی رانندگان دیگر شدند،البته وقوع این تصادف خاطره بدی از سفرهای نوروزی را در اذهان شهروندان باقی گذاشت.
با توجه به پایدار بودن مه گرفتگی در
آزاد راه شهید شوشتری در روزحادثه، تمهیدات لازم از سوی پلیس برای اطلاع‌رسانی شهروندان و مسافران نوروزی انجام شد، از سوی دیگر گشت‌های پلیس نیز به دو برابر افزایش یافت.
وی با اشاره به نصب سیستم تابلوهای متغیر خبری (V.M.S) در دو طرف جاده مربوطه گفت: در این تابلوها علامت رانندگی در شرایط مه گرفتگی با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت، تنظیم و ثابت شده بود، اما متأسفانه بی‌توجهی راننده یک دستگاه اتوبوس به علائم هشداری و نیز رانندگی با سرعت ۹۷ کیلومتر به برخورد با ۵ دستگاه خودرو و نیز مجروح شدن تعدادی از مسافران و سرنشینان آنها منجر شد. با توجه به ثبت سرعت این اتوبوس در سامانه «سپهتن»، طبیعی است این خودرو با چنین شرایط جوی و نیز لغزندگی جاده قادر به توقف نخواهد بود و به بروز حادثه و خسارت به خودروهای دیگر منجر می‌شود. سرهنگ ترحمی علت بروز تصادف دوم و سوم روز حادثه را تصویر‌برداری و عکاسی تعدادی از شهروندان از سانحه اول عنوان کرد و گفت: سلفی گرفتن وبی توجهی به حقوق دیگران از مهم‌ترین معضل این حادثه به شمار می‌آید که باعث برخورد ۱۱ و ۲۳ دستگاه خودرو در دو تصادف دیگر شدند؛ حال آنکه در بازسازی صحنه تصادف با حضور بازپرس پرونده علل وقوع حادثه از سوی کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی احصا شد. سرهنگ ترحمی، با بیان اینکه در بررسی صحنه حادثه «عامل انسانی» از علل بروز این سانحه مشخص شده است به حضور بسیار پررنگ پلیس و مدیریت مطلوب آن قبل، هنگام و بعد از حادثه اشاره کرد.

نظر بازپرس پرونده حادثه آزاد راه شوشتری، جزمی و قطعی نیست

معاون حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص اظهار نظر بازپرس پرونده گفت: نظر بازپرس در خصوص این حادثه، یک نظر ظنی است، جزمی و قطعی نیست.ضمن اینکه پلیس این حق را قائل است که در مراجع قضایی حاضر شود و توضیحات خود را در خصوص حادثه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه‌ای کاش تلاش‌ها و زحمات مأموران راهنمایی و رانندگی در امداد‌رسانی به حادثه دیدگان، مورد توجه قرار می‌گرفت، گفت: در بررسی دقیق و موشکافانه فیلم‌های تصادف که از سوی صدا و سیمای خراسان رضوی و نیز مردم گرفته شده بود، صحنه‌های بسیار زیبایی از تلاش مأموران پلیس راهور، عوامل اورژانس، ستاد تسهیلات امداد و نجات خراسان رضوی و… به مصدومان و مجروحان حادثه را شاهد بودیم.

معاون حقوقی پلیس راهور ناجا به اظهار نظر بازپرس پرونده مبنی بر نبود اطلاع رسانی از سوی پلیس برای جلوگیری از بروز حادثه اشاره کرد و گفت: به اعتقاد وی، نبوداطلاع رسانی به‌عنوان یکی از دلایل تقصیر پلیس بیان شد در صورتی که مستندات مربوط به اقدامات انجام شده در اختیار وی قرار گرفت.

بازپرس پرونده در اظهارات خود به نصب نشدن علائم در آزادراه مزبور اشاره کرده بود در حالی که نصب علائم بر عهده پلیس نیست؛ از سوی دیگر چه علائمی باید در جاده نصب می‌شد که این کار انجام نشده است؟ وی به احصای معایب جاده‌ها از سوی کارشناسان تصادفات و راهور اشاره کرد و گفت: در بازسازی صحنه تصادف، تمام طول آزاد راه با حضور بازپرس پرونده و صدا و سیمای استان مورد بازبینی قرار گرفت که نقصی مشاهده نشد.

سرهنگ ترحمی با اعلام اینکه در حادثه آزادراه شهید شوشتری از ناحیه پلیس هیچ قصور و کوتاهی صورت نگرفته است، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به صورت شبانه روز و با به‌کارگیری تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی آماده خدمت‌رسانی به شهروندان بود که به آن افتخار می‌کند. همان گونه که قانون برای همه شهروندان رعایت می‌شود، پلیس نیز همچون آحاد جامعه باید از این حق برخوردار باشد که مطابق قانون با آن رفتار شود؛ به گونه‌ای که پلیس ملزم به رعایت حقوق شهروندان است، هموطنان نیز باید حقوق و تکالیف خود را رعایت کنند.

Share