مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان مطرح کرد:

سد سفیدرود، ذخیره مطمئن آبی۱۷۰ هزار هکتار شالیزار گیلان

سد سفیدرود با امکان ذخیره‌سازی یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره مطمئنی برای ۱۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای جلگه مرکزی گیلان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سد سفیدرود در محل پیوستن دو رود قزل‌اوزن و شاهرود در نزدیکی منجیل ساخته شده و برای تنظیم آب این دو رودخانه برای کشاورزی در دشت گیلان و تولید برق استفاده می‌شود.

عملیات اجرایی ساخت سد سفیدرود از سال ۱۳۳۵ آغاز شد و در سال ۱۳۴۰ به پایان رسید و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۴۱ آغاز شده است، ارتفاع سد از کف رودخانه ۹۲ متر و طول تاج آن ۴۲۵ متر است و در پنج واحد در مجموع بیش از ۸۷ مگاوات برق تولید می‌کند.

سد سفیدرود یکی از رسوب‌گیرترین سدهای جهان محسوب می‌شود و اکنون بیش از نیمی از ظرفیت سد را رسوبات پر کرده است و از سال ۱۳۵۹ تاکنون عملیات شاس و تغییر زمان‌بندی و پر و خالی کردن سد برای برطرف کردن این مشکل به‌کار گرفته شده ضمن اینکه احداث تعدادی سد انحرافی برای رسوب‌گیری آب رودهای شاهرود و قزل‌اوزن در دست اقدام است.

انباشته شدن رسوبات در دریاچه سدها یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که در مورد سدهای تمام دنیا وجود دارد اما حجم بسیار بزرگی از دریاچه سد سفیدرود توسط رسوبات دو رودخانه قزل‌اوزن و شاهرود اشغال شده و بیش از ۴۰ درصد از حجم مفید دریاچه کاسته شده است، اکنون از روش رسوب‌زدایی برای خارج کردن رسوبات سد سفیدرود استفاده می‌شود و این روش به غیر از مشکلات افت سطح آب، لغزش توده‌ای رسوبات به جلوی دریچه‌های سد، فرسایش دیواره دریچه‌های پائینی سد و از بین رفتن تعداد بسیاری ماهی و مشکل تخلیه نشدن رسوبات انتهایی دریاچه را به همراه دارد.

با کاهش رسوبات سد سفیدرود می‌توان حجم بسیار رسوب در طول درچه را کم کرد و حجم مفید را افزایش داد و از آن می‌توان به عنوان ماده خام در صنعت آجر، کاشی و سفال استفاده کرد به‌ویژه اینکه خاک رس مناسب برای آجرسازی در گیلان بسیار محدود است و نیازهای این استان از تهران و تاکستان تامین می‌شود.

*وجود ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در گیلان

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به وجود ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در استان اظهار کرد: ۱۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان از طریق سد منجیل آبیاری می‌شود و اراضی در مناطق دیگر از آب‌های سطحی و زیرزمینی استفاده می‌کنند.

کاظم لطفی به حجم یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعبی سد منجیل در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: به دلیل رسوب‌های جمع شده در سد حجم آن اکنون به یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

وی با تأکید بر استفاده کشاورزان از آب‌های سطحی برای شخم شالیزارها، بیان کرد: از ذخیره آب سد سفیدرود پس از کاهش آب‌های سطحی و مراحل داشت محصول استفاده می‌شود.

Share