آقای هاشمی فردی معتدل و شعارش اعتدال بود

روایت سیدحسن خمینی از روز ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی در انتخابات ۹۲

سید حسن خمینی تأکید کرد: آقای هاشمی معتقد بود ریا مانع رشد در جوامع اسلامی است و علت عقب‌ماندگی در جامعه اسلامی این است که به تولید ثروت فکر نمی‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از آنا، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در همایش دیده‌بان اعتدال که صبح امروز در سالن همایش‌های رازی و از سوی حزب کارگزاران سازندگی به منظور بزرگداشت شخصیت آیت‌الله هاشمی برگزار شد، درباره شخصیت آیت‌الله هاشمی گفت:‌ صحبت کردن از ایشان بسیار سخت است. کسانی که به ایشان علاقه‌ داشتند نتوانستند رحلت ایشان را باور کنند اما این تقدیر الهی است و حضرت علی(ع) فرمودند «اگر قرار بود کسی در دنیا باقی بماند پیامبر خدا باقی می‌ماند.»

وی ادامه داد: نسخه‌ای از کتابی را که نوشته بودم به محضر آقای هاشمی تقدیم کردم و ایشان لطف داشتند و این کتاب را خواندند. در مقدمه این کتاب مطالبی بود که آقای هاشمی آن را نپسندید. در این مجلس بحث درباره این مطالب نمی‌گنجد اما به طور کل حساسیت آقای هاشمی درباره تصوف جاهلانه در جامعه بود. یکی از ویژگی‌های بارز آیت‌الله هاشمی گریز بیش از حد از ریا بود که همین ویژگی باعث شد که او به اشرافیت متهم شود.

یادگار امام افزود: واقعیت این است که آقای هاشمی در عمل و گفتار به دور از ریا بود. من بارها از ایشان شنیده بودم که دلیل جذب ایشان به حضرت امام(ره) این بود که امام هم از ریا به دور بود. آقای هاشمی هیچ‌گاه بنای کتمان نداشت و همیشه سعی کردند که در زندگی سیاسی و شخصی، خودشان باشند.

سیدحسن خمینی در این باره ادامه داد: در ماجرای ثبت‌نام انتخابات سال ۹۲ به ایشان گفتم که با همان اتومبیلی که همیشه رفت و آمد می‌کنید به محل ثبت نام رفتید ایشان در جواب من گفتند برای رأی آوردن نباید برای مردم ریا کنیم قرار نیست برای ثبت نام با ماشین دیگر رفت و آمد کنم. آیت‌الله هاشمی شاگردی است که باعث افتخار استادش بود. چه بخواهیم و چه نخواهیم هاشمی شاگرد و فخر امام است و ما می‌توانیم شخصیت امام را از طریق شخصیت هاشمی بشناسیم. روایتی از یکی از بزرگان نجف مطرح است که می‌گفت «پیامبر را دوست دارم چون علی را تربیت کرده است» وصف رابطه امام و هاشمی نیز به همین صورت است.

  سیدحسن خمینی با بیان اینکه «آقای هاشمی در ادوار مختلف تاریخ به غلط به اشرافیت متهم می‌شدند»، تصریح کرد: دو معنا از اشرافیت وجود دارد یکی به معنای ابراز ثروت به جهت تفاخر و دیگری به معنای انباشت بیش از حد ثروت. تأکید آیت‌الله هاشمی بر دوری از ریا موجب می‌شد که شخصیت واقعی ایشان کمتر بروز کند. ایشان عقیده داشتند تصوف جاهلانه مانع رشد جامعه اسلامی می‌شود. ایشان معتقد بود همه انسان‌ها می‌توانند تولید ثروت و اشتغال کنند و جامعه را از خمودگی خارج کنند و این به تنهایی وظیفه دولت نیست و همه جامعه باید برای رسیدن به این مهم تلاش کنند.

وی ادامه داد: آقای هاشمی معتقد بود ریا مانع رشد در جوامع اسلامی است و علت عقب‌ماندگی در جامعه اسلامی این است که به تولید ثروت فکر نمی‌شود. ایشان همواره به توسعه جامعه فکر می‌کرد و خواستار توسعه و ثروت همه افراد جامعه بود. آیت‌الله با اندیشه صوفی‌گرانه افراطی مخالف بود.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه «عارف واقعی در میان مردم و جامعه زندگی می‌کند»، افزود: عارفی که به کناره می‌رود و از مردم دوری می‌کند عرفانش ناقص است. عارف واقعی از میان جامعه به وحدت و کثرت می‌رسد. عارف به سمت حل مشکلات جامعه و تولید و کار و ثروت بیشتر حرکت می‌کند اما سود و نفع خود از کار را می‌بخشد.

وی یادآور شد:‌ اگر عارفی بخواهد تلاش و سختی‌ را رها کند و به تنبلی روی بیاورد جامعه به سمت خمودگی و سستی می‌رود؛ آیت‌الله هاشمی به این شیوه صوفی‌گری ناکارآمد حساسیت داشت.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی گفت:‌ البته در جامعه به ویژه در حاکمان باید ساده‌زیستی را ترویج کرد زیرا هر چه حاکمان ساده زیست‌تر باشند مردم جامعه درد و مشکلات را راحت‌تر تحمل می‌کنند اگر پایین آوردن سطح درد جامعه ممکن نباشد اما می‌توان سطح تحمل را بالا برد.

یادگار امام با بیان اینکه «آقای هاشمی فردی معتدل و شعارش اعتدال بود»، گفت:‌ شعار اعتدال از ابتدا در ایشان مطرح نبود و این مسأله به شکل تدریجی شکل گرفت. هاشمی مرد میانه‌روی بود یعنی نه زهد ریاکارانه و نه تزویر و افراط داشت که این مشی واقعی اعتدال است.

وی در ادامه درباره تمایز عدالت و اعتدال گفت:‌ ما دو نوع عدالت داریم عدالت در قانون‌گذاری و عدالت در اجرا. در بحث عدالت در قانون‌گذاری باید قانون طوری تدوین شود که ظالمانه نباشد زیرا قانون ظالمانه بدترین ظلم است و اگر این قانون در جامعه اجرا شود ظلم نهادینه می‌شود.

سید حسن خمینی گفت:‌ اعتدال روش اسلام است اعتدال عاقلانه به این معناست که باید بیشترین منفعت را با کمترین هزینه به‌دست بیاوریم. دلیل عمده عاقلانه رفتار نکردن بعضی از افراد احساسات است کسی که احساساتش را کنترل نمی‌کند رفتار اعتدالی ندارد احساسات می‌تواند ترس، شادی یا حب جاه و مقام باشد.

وی ادامه داد: از امتیازات مرحوم آیت‌الله هاشمی این بود که همیشه احساساتش در کنترلش بود؛ او با وجود اینکه فردی کاملا احساساتی بود اما در تصمیم‌گیری‌های سیاسی احساساتش را دخیل نمی‌کرد.

وی ادامه داد: هاشمی صبور بود و صبر او ریشه در عقلانیتش داشت چون به دنبال منفعت و هدف متعالی بود. هاشمی ابتدا هدف را تعیین می‌کرد و بعد به سمت آن حرکت می‌کرد.

یادگار امام در ادامه درباره شخصیت معتدل آیت‌الله هاشمی گفت:‌ هاشمی معتدل بود و با کسانی که به او بدی کردند بدی نمی‌کرد و می‌توانست دشمنان دیروز خود را ببخشد و حتی با آنها ائتلاف کند. او درباره تمام روزنامه‌هایی که سال‌ها با او حشر و نشر داشتند و به او بدی کردند نظرش را می‌گفت ولی نمی‌توانست از آنها عبور کند. او می‌توانست به افق دوردست نگاه کند و شرایط امروز را پلکانی برای فردا کند.

سیدحسن خمینی تصریح کرد: هاشمی اعتدال داشت و اعتدال او مبتنی‌بر عقلانیت بود ایشان به خوبی از هدف خود شناخت داشت و هدف و نتیجه را ملزوم یکدیگر می‌دانست هدف آقای هاشمی اعتدال بود و برای رسیدن به هدف ابتدا راه رسیدن به آن را انتخاب می‌کرد.

وی ادامه داد: داشتن اعتدال خوب است به شرط آنکه بر روی آن شناخت وجود داشته باشد هاشمی در اعتدال ثابت قدم بود ثبات در اعتدال به معنی شجاعت و دینداری است هاشمی نماد اعتدال بود چون دینداری و شجاعت هیچ گاه از زندگی او خارج نشد. هاشمی طی این سال‌ها ثابت کرد که اعتدال قبل از هر چیز به ثبات نیاز دارد.

نوه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی عمل‌گرا بود، تصریح کرد: یک عمل‌گرا کسی است که از بین همه گزینه‌های پیش‌رو و با توجه به شرایط جامعه بهترین راه را انتخاب کند.

سیدحسن خمینی آیت‌الله هاشمی را شاگردی دانست که باعث افتخار استادش بود.

او در ادامه تأکید کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم هاشمی شاگرد و فخر امام است و ما می‌توانیم شخصیت امام را از طریق شخصیت هاشمی بشناسیم. روایتی از یکی از بزرگان نجف مطرح است که می‌گفت «پیامبر را دوست دارم چون علی را تربیت کرده است» وصف رابطه امام و هاشمی نیز به همین صورت است.

سید حسن خمینی یادآور شد: هاشمی هیچ‌گاه نخواست عامل تفرقه و انشقاق در جامعه باشد او مانند حضرت امام (ره) در همه شرایط عامل وحدت بود او معتقد بود اگر مردم با یکدیگر همراه باشند کارهای بزرگی انجام خواهند داد و توفان به پا می‌کنند.

سیدحسن خمینی در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد:‌ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به سر می‌بریم پس همه ما باید مراقب باشیم تا جامعه دچار چنددستگی و انشقاق نشود و امیدوارم چند ماه باقی مانده بگذرد و جامعه ما از این برهه به سلامت عبور کند.

Share