نايب رييس اول اتاق اصناف ايران مطرح کرد:

خصوصی‌سازی از نان شب هم واجب‌تر است

امسال سال اقتصاد مقاومتی ازسوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده و نایب رییس اول اتاق اصناف ایران معتقد است برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی در راستای اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب باید اقتصادی پایدار و متوازن با حضور بخش خصوصی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلال الدین محمد شکریه نایب رییس اول اتاق اصناف ایران درباره راهکارهای دولت در تحول اقتصادی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: دولت باید آنقدر پررنگ و قوی باشد که نظام بانکی را در مسیر اقتصاد شفاف قرار داده و بانک ها در خدمت نظام اقتصادی و بخش خصوصی باشند.

وی همچنین ادامه داد: دولت باید همه نظامهای تامین اجتماعی، کار و مالیات را در مسیر فعالیت های اقتصادی سر خط بیاورد. حتی در نظام فنی و حرف های این بخش می باید در دست بخش خصوصی قرار گیرد.

شکریه افزود: دولت قوی و توانمند، دولتی است که جلوی موج های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را بگیرد. دولت باید برای هماهنگ کردن دستگاههای اجرایی (دولتی و خصوصی) در جهت رسیدن به اقتصاد مقاومتی همانند رهبر یک ارکستر عمل کند که هیچکس حق ندارد ساز ناکوک و خارج بنوازد و در صورتی که کسی هماهنگ نباشد دیگران متوجه خارج شدن او می شوند، در اینجا رهبر ارکستر دولت و بدنه وزارتخانه ها هستند و با یک اراده و حمیت ملی باید آرام آرام اقتصاد دولتی را رها کرده و به دست بخش خصوصی بسپارد.

نایب رییس اول اتاق اصناف ایران با بیان اینکه خصوصی سازی در کشور ما از نان شب هم واجب تر است و ورود به سازمان جهانی تجارت هم در اقتصاد مقاومتی با اقتدار، از نان شب واجبتر است، اظهار داشت: خصوصی سازی منوپل را از بین می برد و دامپینگ را بی اثر میکند؛ خصوصی سازی رانت را از بین برده و فساد را متلاشی می کند؛ ایجادکننده اشتغال است و اقتصاد را سیال و روان میکند، فرهنگ را تقویت کرده و امنیت فردی را در جامعه معنی کرده؛ موجب بروز اقتصاد مقاومتی از سوی بخش خصوصی میشود و این در گرو توجه به راهکارهای اتاق های سهگانه بخش خصوصی است؛ خصوصی سازی یعنی کندن سلولهای سرطانی از پیکره اقتصادی کشور، همین و بس.

وی در ادامه به بازار و تمایل سرمایه گذاریها دراین بخش اشاره کرد و افزود: بازار بیشتر در حالت انتظار است؛ نه زیاد خوشبینانه و امیدوارانه و نه بدبینانه و نه آنچنان ناامیدکننده و مایوس کننده. ما در همین رشت سرمایه گذارانی داریم که بدون ترس سرمایه خود را صرف ایجاد کار و اشتغال در کشور کردند و این زمانی است که کشور به این سرمایه گذاریها برای ایجاد اشتغال نیاز دارد پس باید از این سرمایه گذارها حمایت کرد باید انگیزه در آنان ایجاد کرد تا در بخش های دیگر هم ورود کنند، این اعتماد در آنان آرام آرام ایجاد می شود.

شکریه همچنین ادامه داد: از ۳ میلیون واحد صنفی موجود در کشور بالغ بر ۶۵۰ هزار واحد آن تولیدی صنفی هستند که با اقتصاد داخلی ما کار می کنند. چون الان نظام بانکی سرخط نیست بخش تولید ما در تامین سرمایه اولیه و یا تعهدات تولیدی خود با مشکل بسیار وسیع روبه رو گردیده است.

رییس اتاق اصناف مرکز گیلان اضافه کرد: بعد از برجام همه منتظر تحول اقتصادی هستند و این انتظار بخش اعظمی از سرمایه گذاری ما را در حالت استندبای قرار میدهد. نه اینکه در کشور پول نیست، سال گذشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پول در سپرده گذاری توسط مردم به بانک ها رفت. همین الان بخش قابل توجهی از گردش پولی و مالی بانکها در کشور توسط اصناف انجام می شود ولیکن بانکها برنامهای حمایتی از اصناف ندارند.

وی با بیان اینکه دولت باید به دنبال جلب اعتماد بخش خصوصی باشد، بخش خصوصی را باور کند و در این حالت انتظار است که آرام آرام از پیله و پوسته به سمت سرمایه گذاری خارج میشود؛ تصریح کرد: دولت البته در حادثه پلاسکو با اقدامات حمایتی که از خود نشان داد موجبات اعتماد بخش اصناف را فراهم کرد. اصناف سوال میکنند که دولت برای ایجاد اشتغال در بخش صنعت قریب دو میلیارد تومان و در بخش دولتی قریب به ۶۰۰ میلیون تومان برای هر فرد باید هزینه کند پس جایگاه یک واحد صنفی با متوسط ایجاد ۲.۵ تا ۳ نفر اشتغال درهر واحد چیست؟در حالی که اصناف بدون دریافت ریالی از کمک های دولتی یا تسهیلات بانکی در تولید اشتغال کشور نقش مهمی دارند.

Share